SYNLIG PROTEST: Jan Aarhoug tar drastiske midler i verk for å si hva han mener om behandlingen han har fått hos bilforhandleren. Foto: NINA HANSEN / Dagbladet
SYNLIG PROTEST: Jan Aarhoug tar drastiske midler i verk for å si hva han mener om behandlingen han har fått hos bilforhandleren. Foto: NINA HANSEN / DagbladetVis mer

Jan (49) er ikke så fornøyd med bilen sin

Tar synlig hevn mot forhandleren som ikke har klart å reparere bilen.

(Dagbladet): Jan Aarhoug (49) er en oppgitt mann.

Årsaken har én Nissan-logo, fire hjul, sju seter - og gule klistremerker strategisk plassert i øyehøyde. De blir sittende ut hele 2013, ifølge bileieren.

- Birger N. Haug har kalt det utpressing. Men jeg vil bare fortelle hva som har skjedd, sier Aarhoug til Dagbladet.

- Luktet svidd Problemene startet etter at bilen hadde gått rundt 6-7000 kilometer, ved påsketider i fjor, omkring fem måneder ut i Aarhougs bilhold.

Motorlampa lyste rødt, husker han. Og da var det hele i gang.

Ei dyse er forsøkt bytta, det samme er en indikator til drivstoffsystemet, ledningsnettet til motore og hovedkortet i bilen (som Aarhoug hevder verkstedet ikke klarte å programmere skikkelig). Han hevder også at verkstedet ikke hadde lagret noen historikk på bilen.

Og etter ettårsservicen i november lukta det bokstavelig talt svidd:

- Dagen etter merket jeg at det luktet svidd, som i svidde bremser. Og den ene bakbremsen sto da på etter servicen, trommelen var glovarm. Takantenna var også borte, sukker Jan Aarhoug.

Vil heve kjøpet Totalt har bilen stoppet seks ganger, ifølge Aarhoug. Han er mektig irritert på Birger N. Haug og mener mekanikerne ikke forstår hva som har vært feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Partene har gått en rekke runder uten å bli enige om hvor mye gratis service eller rabatt som er rimelig i saken.

Til slutt fant han på klistremerkene - etter å ha sett en fortvilt kunde fra en stor elektronikkjede stå i et veikryss med et stort skilt på overkroppen.

- Etter at klistremerkene kom på er jeg blitt tilbudt fire års gratis service slik jeg ba om. Men jeg vil heve kjøpet, slår Jan Aarhoug fast.

Japanske biler har i utgangspunktet et godt rykte.

- Men jeg har aldri vært så mye på verksted. Jeg føler også at Birger N. Haug har forsøkt å trenere saken, selv om jeg har brukt advokat. De har vært seine med å svare, sier Aarhoug til Dagbladet.

«Beklagelig» Paal Jahrmann, administrerende direktør hos Birger N. Haug AS i Oslo, kaller historien «beklagelig».

- På den bilen har det oppstått en «periodisk feil», en feil som kommer og går. Slike feil er de desidert verste, og jeg forstår at han ikke er fornøyd, sier Jahrmann.

- Vi er ikke feilfrie, og har tilbudt ham kompensasjon - men vi mener at hans krav er for høye. Her er vi som forhandler enig med importøren - som mener at vilkårene for heving av kjøp ikke er til stede. Hadde vi hevet kjøpet som rein goodwill ville regninga blitt liggende hos oss.

Angående «utpressingen» hevder direktøren at Aarhoug hadde sagt at han ville «fortelle verden hvor dårlige de var».

- Typisk Bilen har stoppet to ganger mens Aarhoug har vært på ferie på Sørlandet. Jahrmann viser til at Sørlandets Bilsenter ikke oppdaget feilen ved det første besøket, men fant ut at det var ledningsnettet som var årsaken ved andre runde.

- Sørlandets Bilsenter klarte heller ikke å fremprovosere den periodiske feilen ved det første besøket. Men ved stopp nummer to var feilen tilstede når bilen kom til verkstedet. Da fikk man lokalisert feilen og byttet ledningsnettet som forårsaket problemene, sier Jahrmann.

Om episoden med de glodheite bremsene sier Jahrmann at alle bilverksteder fra tid til annen opplever at kunden må komme tilbake etter en service eller reparasjon.

- Det er heldigvis sjelden at dette forekommer, men i dette tilfellet ble bremsene strammet et hakk for mye. Dette er ufarlig, men medførte at kunden måtte komme tilbake for å få etter justert bremsene.

- Og antenna skyldtes at mekanikeren ville vaske bilen ekstra, og glemte å sette på antenna igjen. Det skal selvfølgelig ikke skje. Men det er typisk at det skjer akkurat her.

ALL PR ER GOD PR? Det spørs om Nissan-forhandler Birger N. Haug er enig i at all PR er god PR når denne bilen kjører ruindt i Oslos gater. Foto: Nina Hansen
ALL PR ER GOD PR? Det spørs om Nissan-forhandler Birger N. Haug er enig i at all PR er god PR når denne bilen kjører ruindt i Oslos gater. Foto: Nina Hansen Vis mer