OKSYGENTEST: Janne Bjørklund har KOLS og hadde lavt oksygeninnhold i blodet. Nå skal hun testes for å se om nivåene er gode igjen ved Glittreklinikken. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
OKSYGENTEST: Janne Bjørklund har KOLS og hadde lavt oksygeninnhold i blodet. Nå skal hun testes for å se om nivåene er gode igjen ved Glittreklinikken. Foto: JOHN TERJE PEDERSENVis mer

Janne hadde så lavt oksygeninnhold i blodet at hun ikke fikk kjøre bil

Mange lider uten at de vet om det. Slik kan du forebygge og bedre tilstanden.

(Magasinet): - En ganske høy andel av pasienter med alvorlig lungesykdom har for lite surstoff i blodet. For mange kommer tilstanden som en stor overraskelse, fordi den er kjent bare i varierende grad, sier Sverre Lehmann, seksjonsoverlege ved Lungeavdelingen på Haukeland universitetssykehus.

10 GODE RÅD FOR LUNGESYKE 1. Dersom du røyker, er det viktigste tiltaket du kan gjøre for at sykdommen ikke skal utvikle eller forverre seg å stumpe røyken. Erfaringer viser at jo flere ganger en person har prøvd å slutte, desto større er sjansen for å lykkes ved neste forsøk.2. Unngå parfyme, støv, gasser, stekeos, melstøv og liknende så godt det lar seg gjøre, dersom du reagerer på det. Da unngår du å irritere slimhinnene.3. Stress kan forverre tetthet og anfall.4. Tåke og rått vær forverrer pusten hos mange, og kald luft kan utløse anfall eller gjøre deg tett. For mange hjelper det å ha et skjerf foran munnen. Andre kan måtte bruke en såkalt Jonasmaske, som gir beskyttelse mot kald og tørr luft5. Fysiske anstrengelser kan utløse anfall, derfor er det viktig å varme opp før trening eller fysisk arbeid.6. Fysisk aktivitet er veldig viktig for deg som er lungesyk. Etter oppvarming kan du veksle mellom høyere og lavere intensitet. Prøv for eksempel å gå to lyktestolper raskt og så en rolig før du begynner på igjen.7. Det aller viktigste å trene, er beina. Jo sterkere de er, desto mer effektivt får kroppen utnyttet det oksygenet du faktisk har.8. Hver dag bør du trene på å puste rolig og avslappet. Finn en god hvilestilling, legg hånda på magen og kjenn at du puster med mellomgulvet. God pusteteknikk gir dypere og roligere åndedrett, og får musklene til å slappe av.9. Regelmessige avspenningsøvelser gjør godt. Sett på rolig musikk og finn en behagelig stilling. Begynn med å stramme musklene i foten, slapp så av. Gjør det samme med muskel etter muskel i hele kroppen.10. Et godt kosthold med nok vitaminer og mineraler er viktig for å forebygge infeksjoner. Daglig inntak av tran gir både A- og D-vitamin, samt umettede fettsyrer, som er gunstig for hjertet og blodkar.Kilde: Landsforeningen for hjerte- og lungesyke

Lavt oksygeninnhold i blodet, hypoksemi på fagspråket, er en alvorlig tilstand fordi den kan føre til en svikt i mange organsystemer, også våre kognitive funksjoner.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn