Japan holdt 400.000 «trøstekvinner» som sexslaver

Japan nekter fortsatt å ta et oppgjør med fortida. Politikere og historikere mener sexslavene var frivillige og «nødvendige for at soldatene skulle få et avbrekk fra krigen».

«Trøstekvinner»: Det uskyldig navnet skjulte 1900-tallest verste tilfelle av sexslaveri. Foto: U.S. Army Signal Corps/U.S. National Archives
«Trøstekvinner»: Det uskyldig navnet skjulte 1900-tallest verste tilfelle av sexslaveri. Foto: U.S. Army Signal Corps/U.S. National Archives Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Da Hwang Su-Gyun var 17 år gammel tilbød japanerne henne jobb i en fabrikk. «Fordi familien min var så fattig, sa jeg gladelig ja. Jeg ble kjørt til jernbanestasjonen i en lastebil med 20 andre koreanske jenter… Etter noen dagers reise kom vi til et stort hus ved Mudanjiang-elva i Kina. Jeg skjønte snart at det ikke var noen fabrikk…»

Et lite rom med nummer på døra

«Hver jente fikk et lite rom med en stråmatte på gulvet og et nummer på døra. Etter noen dager kom en japansk soldat med uniform og sverd inn på rommet… Han grep meg i håret, kastet meg ned på gulvet og voldtok meg. Da han gikk så jeg 20-30 menn som ventet utenfor. Alle voldtok meg den dagen. Siden ble jeg voldtatt av 15-20 menn hver kveld.»

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Pluss gir deg tilgang til daglige premiumartikler, eAvisa, Magasinet og mye mer.

Introduksjonstilbud til deg som er ny abonnent: Få tilgang til Dagbladet Pluss for kun 1 krone for første måned. Deretter får du hele 30% rabatt ved hver fornyelse - så lenge du vil.

55,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)
Introduksjonstilbud

1,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 69,-/måned)

249,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 249,-/kvartal)

795,-

1 år

(Fornyes automatisk til 795,-/år)

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer