SVEKKET SYN: 21-år gamle Guro Helene Sørdalen trodde hun trengte lesebriller. Beskjeden fra øyelegen viste seg å være en helt annen.
SVEKKET SYN: 21-år gamle Guro Helene Sørdalen trodde hun trengte lesebriller. Beskjeden fra øyelegen viste seg å være en helt annen.Vis mer

Guro Helene vet hun blir blind:

- Jeg er 21 år, og skulle ikke gått med hvit stokk

Hun er bare 21 år, men går framtida i møte som blind. Det hindrer henne ikke i å se lyst på livet.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Guro Helene Sørdalen (21) fra Kragerø i Telemark, følte at hun så litt dårlig og trengte lesebriller. I oktober i fjor gikk hun derfor til optiker. Resultatet etter synsundersøkelsen var dramatisk:

- Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne kjøre bil, fordi jeg så ekstremt dårlig. Optikeren mente jeg måtte sjekkes grundig av en øyelege – og det ganske så fort.

Ytterligere undersøkelser viste også at noe var galt. Ekspertene på Ullevål universitetssykehus kom med et nedslående svar.

- Legen sa: «Du har øyesykdommen Retinitis pigmentosa. Cellene på netthinna kommer til å dø i sakte tempo. Du vil få innsnevret syn. Du blir nok helt blind en gang». Jeg hadde ikke akkurat ventet en slik beskjed.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn