- Jeg har aldri hørt folk klage over å få svinefilet fremfor pølser på grillen

Smoothie er noe tøv, men spis dessert - så lenge den lages riktig. Her er kostholdsekpertenes råd for sommerkroppen.

VARIASJON: Husk grønnsaker til grillmaten. Illustrasjonsfoto:Vanillaechoes/Colourbox
VARIASJON: Husk grønnsaker til grillmaten. Illustrasjonsfoto:Vanillaechoes/ColourboxVis mer

(Dagbladet): Folk unner seg gjerne mer i sommerferien, men det lønner seg å velge de magrere alternativene, mener eksperter.

Nicole Warmbrodt er klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus. Hun mener det ikke er vanskelig å spise sunnere, det krever bare noen få forbedringer.

- Hovedpoenget er å spise mindre kalorier og fett, og forbedre hvert måltid litt. Når du skal grille, velg rent kjøtt. Fileter av kylling og svin er gode kjøttprodukter. Har du svinekoteletter med fettkant, bør du fjerne kanten, sier Warmbrodt.

Pølseparty Ernæringsfysiologen vil nødig krasje pølsefesten, men ber folk velge magre varianter.

- Det er flere kalorier i pølser og mye usunt fett. Det går an å velge en magrere variant med mindre fett.  Jeg har aldri hørt folk klage over å få svinefilet fremfor pølser på grillen, sier Warmbrodt.

I tillegg vil hun at folk skal ta en ekstra titt på tilbehøret de velger.

- Bruk mye grønnsaker som tilbehør. Ovnsbakte grønnsaker passer perfekt på grillen, og velg heller bakt potet enn gratinerte poteter, sier hun.

Hun ber også folk unngå smør, fete sauser, krydder og majones.

- Pass også på hvilken dressing du bruker og mengden olje du har på salaten. Man skal huske på at det er mange kalorier i oljer. En spiseskje med olje inneholder 100 kalorier.

Sunne desserter Det går an å spise sunne desserter, hvis man velger riktige produkter.

- Bytt ut vaniljeis og kremfløte med mager vaniljekesam, og du sparer mangfoldige kalorier. Bær inneholder mindre sukker og kan brukes som mellommåltid, sier hun.

Alkohol En annen kaloribombe, som ofte ledsager grillkosen, er alkoholen.

- Folk drikker ofte mer på sommeren, men vær forsiktig med alkoholbruken. Det er mye kalorier i alkohol og store mengder alkohol er ikke bra for helsen. Jeg vil anbefale å drikke mer vann eller mineralvann med kullsyre.

Varskuen til tross, ernæringsfysiologen tror ikke nordmenn har mistet appetitten av dette.

- Jeg vil absolutt tro at folk kan kose seg med sunne matvarer og moderate mengder alkohol. Jeg tror det er mange som er interessert i å lage god og sunn mat, det ser man på det forbedrede utvalget i butikkene
 
- Smoothie er tøv Jan Oxholm Gordeladze er professor i biokjemi ved Universitetet i Oslo. Ernæring er ett av mange felt han forsker på. Selv spiser han mat med sunt fett og mye fiber

- Du er nødt til å gå ned på porsjonsstørrelse, ellers må du ha en porsjon som har lavere kaloritetthet. Det enkleste er å fylle på med fiberprodukter.

Professoren advarer også mot en populær sommerfavoritt.

- Smoothies er noe tøv, det var ingen som lagde smoothies i steinalderen, sier Gordeladze.

Fruktose, som finnes i en rekke matvarer, stimulerer sultfølelsen og gjør at man spiser mer, forteller professoren.

- Man spiser til man sprekker fordi fruktosen overstyrer. Det finnes sannsynligvis mye skjult fruktose i en rekke matvarer, som yoghurt.