RÅSKINN: Skikongen Petter Northug bruker en Audi A8 4,2 TDI som transportmiddel i Tour de Ski. Foto: Terje Bjørnsen
RÅSKINN: Skikongen Petter Northug bruker en Audi A8 4,2 TDI som transportmiddel i Tour de Ski. Foto: Terje BjørnsenVis mer

- Jeg har for første gang klart å bikke 300 km/t

Vi har testet langrennskongens luksus-råskinn.

350 hk, firehjulsdrift, luftfjæring og massasjeseter. Slik lyder høydepunktene for Petter Northugs transportredskap Audi A8 4,2 TDI mellom etappene i Tour de Ski.

Det vil si, dette er bare noen av høydepunktene. Northug selv ser ut til å vurdere toppfarta som det aller beste.

- Jeg har for første gang klart å bikke 300, så det er bra det, sa skiesset selv til TV2.

Unormal toppfart En Audi A8 4,2 TDI har normalt en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t. Marius Tegneby, som er informasjonssjef for Audi i Norge, forteller at bilen Northug disponerer, er lånt fra moderselskapet Audi AG.

Audi AGs egne biler har ikke nødvendigvis toppfartssperre.

- Jeg vet ikke om denne bilen har elektronisk sperre eller ikke, sier Tegneby.

Selv uten sperre skal det mye til for å nå 300 km/t med en 2,1 tonn tung luksusbil, og Northugs toppfartspåstand er gjenstand for debatt i ulike forum på nett.

SITTER GODT: Lite å utsette på førermiljøet. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
SITTER GODT: Lite å utsette på førermiljøet. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Ut fra hva Vi Menn Bil Top Gear vet om misvisning på speedometer, særlig for biler med vinterdekk (vi måler misvisning på alle testbiler), er det trolig mulig å nå 300 km/t på speedometeret i en A8 4,2 TDI uten toppfartssperre under gode forhold. Denne reelle farta vil imidlertid være lavere.

Så vel motoren som ytelsene fikk delkarakter 6 (full pott) da vi testet bilen.

Gjør inntrykk I testen av bilen skriver fagredaktør Terje Bjørnsen, som er en av Norges mest erfarne biltestere, at bilen sitter forbløffende godt på veien, selv med vinterdekk.

A8 gir sjåføren store valgmuligheter. Northug og hans sjåfør Eirik Myhr Nossum kan velge understellsoppsett både for raske turer og for best mulig komfort.

Velger de «Dynamic», er gass-, gir- og styrerespons rask og understellet fast.

Massasjehjul mot ømme muskler I «Comfort» kan Northug lene seg tilbake i passasjersetet og slå på massasje. Da er det som om små hjul inne i setet ruller mot ømme langrennsmuskler.

Prisen for Northugs transportmiddel er 1 304 800 kroner, vel å merke før en plusser på ting fra en svært rikholdig ekstrautstyrsliste. Setter man mange kryss i den, stiger sprisen raskt. Vår testbil kostet over 1 750 000 kroner.

Les hele testen av Audi A8 4,2 TDI her

Her finner du alternativer Northug kunne ha brukt med like stort velbehag, hadde han inngått bilavtale med andre enn Audi:

BMW 7-serie
Mercedes S-klasse

Les også:
Vi har testet BMW M5

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

A8: Her er bilen som frakter Northug mellom skiarenaene under Tour de Ski. Foto: Egil Nordlien HM Foto
A8: Her er bilen som frakter Northug mellom skiarenaene under Tour de Ski. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer