OPTIMIST: Jens Ulltveit-Moe nyter sommeren, men er varsom når han er ute i sola. Han går aldri ut uten solfaktor 50. Foto: Lars O. Gulbrandsen
OPTIMIST: Jens Ulltveit-Moe nyter sommeren, men er varsom når han er ute i sola. Han går aldri ut uten solfaktor 50. Foto: Lars O. GulbrandsenVis mer

-Jeg har slitt med hudkreft i 20 år

Nå går investoren aldri ut i sola uten solfaktor 50. I 2016 fikk 2114 nordmenn føflekkreft. Dette er 20 ganger så mange som på 1950-tallet, ifølge Kreftregisteret.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Da Dagbladet møtte investoren Jens Ulltveit-Moe (75) tidligere denne uka, var milliardæren blid og imøtekommende som alltid. Men i ansiktet så man tydelig store flekker som framsto som åpne sår.

-Jeg har slitt med hudkreft i 20 år. Dette er prisen jeg må betale for at jeg ikke brukte solkrem som barn, medgir restaurantkongen og milliardæren overfor Dagbladet.

Han er ulastelig antrukket i blådress og ditto skjorte, men synes selv han «ser for jævlig ut i ansiktet» grunnet sårbehandlingen hos hudlege bare fire dager i forveien.

Går til kontroll

FØFLEKKREFT Føflekkreft (melanom) er den alvorligste formen av hudkreft. Den utvikles fra de pigmentdannende celler i huden. Føflekkreft oppstår vanligvis i huden. I sjeldne tilfeller kan føflekkreft forekomme i slimhinner, for eksempel i øyet. Kilde: Kreftforeningen

Typen hudkreft Ulltveit-Moe er rammet av, er ikke av den farlige typen, og heter basalcellekarsinom.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn