ENORMT HJELPEBEHOV:  Kåre Willoch mener Vesten har et medansvar for situasjonen i Midtøsten. Og at Norge må være med å rette opp skaden som er gjort gjennom generøse bidrag. FOTO: BENJAMIN A. WARD
ENORMT HJELPEBEHOV: Kåre Willoch mener Vesten har et medansvar for situasjonen i Midtøsten. Og at Norge må være med å rette opp skaden som er gjort gjennom generøse bidrag. FOTO: BENJAMIN A. WARDVis mer

- Jeg merker at jeg ikke er 80 lenger

Kåre Willoch (87) er fortsatt kjapp både i bevegelsene og i replikken.

• Endelig fredag-intervjuet: Kåre Willoch ser ikke lenger noen stor motsetning mellom Høyre og FrP i asylpolitikken.

- Enigheten er bredere nå enn for et år siden, mener han.

Kåre Willoch • Født: 3. oktober 1928.• Familie: Gift med Anne Marie, tre barn og fem barnebarn.• Aktuell: Ute med boka «Strid og samarbeidmellom høyresiden og venstresiden i norsk politikk fra 1814 til i går».

Der Frp's Sylvi Listhaug høstet storm for sine uttalelser om å «bli båret inn på gullstol i Norge», snakket Erna Solberg i sin nyttårstale om hverdagsintegrering.

- Jeg vil ikke legge for mye vekt på enkelte ordvalg. Den politiske debatten er heller ikke alltid preget av Martin Luthers ord om å ta alt i beste mening, sier Kåre Willoch.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn