BEGEISTRET: Drosjeeier Mohammad Arshad liker tanken på å kunne kjøre utslippsfritt, både privat og på jobb som drosjeeier. Foto: ANDREAS HANDELAND
BEGEISTRET: Drosjeeier Mohammad Arshad liker tanken på å kunne kjøre utslippsfritt, både privat og på jobb som drosjeeier. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

- Jeg vil ha én til privatbruk og én som arbeidsplass

Målet er at du skal bli fraktet rundt i verdens flotteste elbil.

(Dagbladet): - Jeg vil gjerne ha én til privat bruk, og én som arbeidsplass, sier en entusiastisk drosjeeier Mohammad Arshad.

Han er en av mange drosjesjåfører som torsdag var invitert til Tesla sitt nye anlegg på Alnabru i Oslo for en kikk på Tesla sin kommende Model S - en fullelektrisk luksusbil med inntil sju seter.

- Jeg synes den er veldig flott, og rekkevidden gjør at jeg kunne brukt den i jobben, sier Arshad.

Spennende miljøprosjekt Han får støtte av miljøkoordinator og drosjeeier Trond Sømme:

- Bellona og Oslo Taxi har gjennom et samarbeidsprosjekt en søknad inne hos Transnova. Der ber vi om hjelp til å tilrettelegge infrastrukturen slik at elbiler kan fungere i drift som drosjer i Oslo, sier Sømme.

KLARE MÅL: Oslo Taxis konserndirektør Svein-Erik Marø Ovesen og Bellonas Frederic Hauge samarbeider om å få drosjeparken i Oslo «grønnere». Foto: ANDREAS HANDELAND
KLARE MÅL: Oslo Taxis konserndirektør Svein-Erik Marø Ovesen og Bellonas Frederic Hauge samarbeider om å få drosjeparken i Oslo «grønnere». Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Les mer om samarbeidsprosjektet her

- I tillegg til vanlig lading om natta er disse elbilene også avhengige av tilgang på hurtiglading. Vi jobber derfor med prosjekter som involverer eiendomsbesittere i sentrale firmastrøk i Oslo som Nydalen, Lysaker og lignende, slik at vi kan tilrettelegge for dette. Kanskje skape såkalte «grønne holdeplasser» med lademuligheter der elektriske drosjer er prioritert.

Men langturer blir det naturlig nok lite av, for så langt har ikke teknologien kommet ennå.

- Tanken rundt dette prosjektet er at disse drosjene skal holde seg innenfor Ring 3, så de tradisjonelle drosjene må ta seg av langturer til eksempelvis Gardermoen, sier Sømme.

JOBBER FOR BEDRE INFRASTRUKTUR: Trond Sømme er drosjeeier og miljøkoordinator i Oslo Taxi. Han vurderer en Model S som arbeidsbil dersom forholdene legges til rette. Foto: ANDREAS HANDELAND
JOBBER FOR BEDRE INFRASTRUKTUR: Trond Sømme er drosjeeier og miljøkoordinator i Oslo Taxi. Han vurderer en Model S som arbeidsbil dersom forholdene legges til rette. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

På spørsmål om han kunne tenke seg en elektrisk Tesla Model S selv, letter drosjeeieren raskt på sløret:

- Jeg har seriøse planer om å skaffe meg en selv, men det avhenger av flere faktorer som pris, leveringstid, incentiver og dette med infrastruktur, sier Trond Sømme.

Når det gjelder incentiver, er Bellona-leder Frederic Hauge ikke i tvil om hva som er deres målsetning:

- Vi mener disse incentivene må opprettholdes fram til det er en vesentlig høyere andel elektriske biler på det norske markedet, og i det minste fram til 2020, sier Hauge.