Jeremy Jauncey kalles «Instagrams hotteste globetrotter» og har som jobb å få deg til å like bilder i sosiale medier

- De tar høy timebetaling de som virkelig er gode på sånt.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): «Er dette Instagrams hotteste mannlige reisende?», spør Daily Mail.

«Instagrams hotteste globetrotter», konstaterer New York Post.

«Hetaste globetrottern», skriver Expressen

De siste ukene har lettkledde Instagram-bildene av 31-årige Jeremy Jauncey på reisefot, blitt publisert verden rundt i den ene avisa etter den andre.

Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM

- Det er veldig smigrende. Ikke at jeg håper det blir skrevet på gravsteinen min, men det er hyggelig å høre, skriver Jeremy Jauncey om merkelappen «verdens heteste globetrotter», i en e-post til Dagbladet.

Business-mann At Jeremy Jauncey nok får mange hjerter til å slå litt ekstra er det nok liten tvil om. Men han får også folk verden rundt til å trykke på liker-knappen i sosiale medier.

Jauncey kan skilte med nesten 250 000 private Instagram-følgere på @jeremyjauncey, og snart sju millioner følgere på fire ulike beautiful-kontoer der @beautifuldestinations er desidert størst med 4,4 millioner brukere.

Ikke bare driver nå en av de største reisekontoene på Instagram, han har også gjort det til en jobb.

Som grunnlegger av Beautiful Destinations hjelper han og teamet reiselivsbedrifter med å analysere egen merkevare slik at de når flere og øker engasjementet rundt eget innhold på sosiale medier, og da særlig Instagram.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Målet vårt har alltid vært å hylle alt det vakre i verden, og å bruke Instagram til inspirere folk til å reise, skriver Jauncey, som mener nøkkelen til suksessen bunner i at de har klart å bygge en trofast gruppe med følgere.

Ansatt fotografer I tillegg til å jobbe direkte mot hundrevis av fotografer og andre innholdsleverandører verden rundt, har Beautiful Destinations hyret inn egne fotografer som på fulltid reiser rundt i verden og fotograferer vakre steder både til eget innhold og for kunder.

Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM Vis mer

Også bildene på Jaunceys egen konto er ofte tatt av eksterne brukere:

- Jeg skulle gjerne tatt æren for bildene, men mange er tatt av talentfulle fotografer verden over som jeg elsker arbeidet til. Jeg er ingen fotograf, men når jeg tar bilder selv er det med Iphone, mens redigeringsverktøyet på Instagram alltid hjelper meg med å forbedre bildene, forteller han til Dagbladet.

- Bygger omdømme At forretningsmannen Jeremy Jauncey i media verden rundt har blitt omtalt som «verdens hotteste globetrotter» bygger bare opp omdømmet, mener rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen i Oslo.

- Han er selvfølgelig interessert i å få oppmerksomhet. Jo flere som leser jo bedre. Et populært band klarer å være gode både frontstage og backstage. Flere nysgjerrige vil søke deg opp, og blant dem er det noen som tar kontakt, sier han til Dagbladet.

Også høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, mener det er positivt for Jauncey å havne som en viral hit i media, selv om det er en lettkledd hit sådan:

- Det er glimrende. Han skaffer gratis markedsføring for seg selv, og også et levebrød. Du må by litt på deg selv. Fellesnevneren for dem som lykkes er at de leverer noe folk vil ha. Jo flere som liker det, jo større verdi vil han få som konsulent, sier Staude.

En ny bransje - Dette er den nye måten å kommunisere på. Annonsebyråene startet på samme måte. Det vokser fram en ny reklamebransje, sier Blindheim om at Jauncey nå hjelper bedrifter med å eget øker engasjementet rundt eget innhold på sosiale medier.

Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM
Foto: @JEREMYJAUNCEY / INSTAGRAM Vis mer

Med så mange følgere på Instagram sitter Jauncey på verdifull erfaring og er en innovatør innenfor feltet, mener Blindheim.

Det handler om å ha forretningsteft, knekke koden, analysere og bli ekspert, forklarer han.

- Du må komme raskt i en situasjon der du kan sende faktura til noen. De tar høy timebetaling de som virkelig er gode på sånt, men det kommer mange etter hvert, sier Blindheim til Dagbladet.

- Som en god fotballspiller Blant dem som har sendt faktura til Jauncey er Las Vegas-hotellet Bellagio, som skal ha doblet antall følgere til 103 000 på Instagram ved hjelp av Beautiful Destinations.

Det verdenskjente seilformede hotellet Burj Al Arab i Dubai skal ha gått fra 6000 følgere til 65 000 ved hjelp av Jeremy Jaunceys kampanje, og har nå over 200 000 følgere.

- Å være god på sosiale medier, blir som en god fotballspiller. Alle vil ha deg på laget, og du kan velge blant de beste og best betalende, sier Blindheim.

ER EN INNOVATØR: Med så mange følgere på Instagram sitter Jauncey på verdifull erfaring og er en innovatør innenfor feltet, mener rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen i Oslo. Foto: MARKEDSHØYSKOLEN  I OSLO
ER EN INNOVATØR: Med så mange følgere på Instagram sitter Jauncey på verdifull erfaring og er en innovatør innenfor feltet, mener rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen i Oslo. Foto: MARKEDSHØYSKOLEN I OSLO Vis mer

Å være et hestehode foran i turistbransjen er nok heller ikke så dumt.

Reiselivsbransjen er en av verdens største, og over 1,1 milliarder mennesker var på reisefot i fjor, ifølge verdens turismeorganisasjon UNWTO.

Ikke knekt koden Sosiale medier er stadig viktigere markedsføringskanaler, og selv om veksten på antall brukere har flatet litt ut vokser fortsatt medier som Instagram og Snapchat, forteller Cecilie Staude ved BI.

Instagram som markedsføringskanal konkurrerer med blant annet reisekataloger og reisenettsteder, mener hun:

- Du får inspirasjon rett inn på telefonen din. Brukerne har ofte større tillit til det vanlige folk deler enn for eksempel det som står i kataloger. Sånn sett utfordrer sosiale medier tradisjonelle markedsføringskanaler, sier Staude.

At aktører som Jeremy Jauncey med kommersielle kanaler som Beautiful Destinations får deg til å like og dele bilder, vanner ikke det ut tilliten du har til det som deles, tror Staude:

FIKK HJELP: Det verdenskjente seilformede hotellet Burj Al Arab i Dubai skal ha gått fra 6000 følgere til 65 000 ved hjelp av Jeremy Jaunceys kampanje, og har nå over 200 000 følgere Instagram. Foto: BABAK TAFRESHI / SCIENCE PHOTO LIBRARY / NTB SCANPIX
FIKK HJELP: Det verdenskjente seilformede hotellet Burj Al Arab i Dubai skal ha gått fra 6000 følgere til 65 000 ved hjelp av Jeremy Jaunceys kampanje, og har nå over 200 000 følgere Instagram. Foto: BABAK TAFRESHI / SCIENCE PHOTO LIBRARY / NTB SCANPIX Vis mer

- Nei, jeg tror det går motsatt vei. Kommersielle aktører ser verdien av å bruke kanalene folk bruker, men mange har foreløpig ikke klart å knekke koden.

Et eget mediehus Siden mangelen på kunnskap om god og effektiv bruk av sosiale medier fortsatt er stor i næringslivet, vil det nok være muligheter for «verdens hotteste globetrotter» å ta seg godt betalt i lang tid framover, mener Staude: 

- Jeg får selv en del henvendelser. Det er mangel på kunnskap om hvordan disse kanalene brukes. Det ser du også på hvordan reiselivsbransjen bruker sosiale medier - det er preget av at man famler mye, sier hun.

Dermed er det godt mulig, som for Beautiful Destinations, å se seg ut en nisje og ta eierskap til den. Jeremy Jauncey har sånn sett blitt sitt eget mediehus med en egen kanal for markedsføring, forklarer Staude.

- Det blir omtrent det samme som en blogger som bruker bloggen til å etablere en merkevare rundt seg selv. Det er bare kanalen som er forskjellen.

Instagram-kontoene fungerer som reklamekanaler for ham som konsulent og for den som velger å bruke hans konto, mener hun.

Norge høyt på lista Jeremy Jauncey er i dag basert i New York, og reiser like mye som tidligere, men:

KAN TA SEG BETALT LENGE: Siden mangelen på kunnskap om god og effektiv bruk av sosiale medier fortsatt er stor i næringslivet, vil det nok være muligheter for Jeremy Jauncey å ta seg godt betalt i lang tid framover, mener høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude. Foto: PRIVAT
KAN TA SEG BETALT LENGE: Siden mangelen på kunnskap om god og effektiv bruk av sosiale medier fortsatt er stor i næringslivet, vil det nok være muligheter for Jeremy Jauncey å ta seg godt betalt i lang tid framover, mener høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude. Foto: PRIVAT Vis mer

- For meg handler reising om mennesker og kultur. Jeg elsker å etablere nye kontakter, lære og å oppleve noe nytt. Å reise utvider horisonten og lærer deg mye både om deg selv og andre. Det er inspirerende, skriver han til Dagbladet.

Jauncey har aldri vært i Norge, men sier at han elsker nordmenn, og at Norge står høyt på lista:

- Jeg vil besøke Lofoten, Geirangerfjorden, Trolltunga og Oslo selvsagt. Det er sikkert mange fantastiske steder jeg ikke vet om ennå også, skriver han.