Jo, dette er faktisk metrostasjoner

Noen av Moskvas største attraksjoner ligger under bakken.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): T-banestasjoner er kanskje ikke noe de fleste forbinder med noen arkitektonisk festaften, men har du først tatt turen til Moskva er det likevel en god idé å forsvinne noen timer under bakken.

Det gjorde også den kanadiske fotografen David Burdeny.

Han har foreviget de mange T-banestasjonene i byen, og bildene han har tatt gir heller assosiasjoner til ballkjoler og boller med punsj, enn transportsystemet under hovedstaden i verdens største land.

Den første delen av T-banenettverket ble bygget under Stalin på midten av 1930-tallet. Åtti år seinere frakter undergrunnssystemet ni millioner passasjerer i døgnet, skriver Daily Mail.

«En lys framtid» For å unngå overfylte stasjoner fikk Burdeny ta bilder etter stengetid.

ARBATSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
KOMSOMOLSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
PROSPEKT MIRA-STASJONEN, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
TAGANSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
ELEKTROZAVODSKAJA STASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
KIYEVSSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
KIYEVSSKAJA METROSTASJON (ØST), MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
BELORUSSKAJA STASJONEN, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
KROPOTKINSKAJA-STASJONEN, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
NOVOSLOBODSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
MAYAKOVSKAJA-STASJONEN, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
SOKOL METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
AEROPORT METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
SPORTIVNAJA-STASJONEN, ST. PETERSBURG Foto: DAVID BURDENY
AVTOVO METROSTASJON, ST. PETERSBURG Foto: DAVID BURDENY

Burdeny skriver i en e-post til Dagbladet at bildene ble tatt under to turer til Russland sist vinter, og at han fikk hjelp av en lokal produsent med å få tillatelse til å filme på hver og en stasjon.

Fram til 8. november henger bildene på galleriet Jennifer Kostuik i Vancouver som en del av fotografens utstillingen «A Bright Future». Den skal også vises på Galerie de Bellefeuille i Montreal, skriver Burdeny.

Sammen med utstillingens bilder av T-banestasjoner i Moskva, kan du også se bilder av T-banestasjoner i St. Petersburg og også interiørbilder Burdeny har tatt av blant annet russiske teatre og palasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undergrunnsattraksjon Ifølge Store norske leksikon ønsket Stalin bevisst å bruke arkitekturen som politisk propaganda, og metrostasjonene er eksempler på den nyklassisistiske stilen som ble framtredende fra 1930-åra.

Nå hører de marmorkledde stasjonene fra Stalin-perioden til byens store severdigheter.

Tripadvisor er metroen rangert som nummer seks av 1930 ting du kan gjøre i Moskva.

Forsvarsverk Da Moskvas undergrunnsbane åpnet på 30-tallet besto den av elleve kilometer med spor og 13 stasjoner. I dag består metroen av 194 stasjoner og 12 linjer, på til sammen drøye 300 kilometer, ifølge Wikipedia.

KOMSOMOLSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
KOMSOMOLSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY Vis mer

Her kan du også lese at metroen er regnet som en del av landets forsvarsverk, og det tidligere var restriksjoner på å fotografere på stasjonene.

Under den andre verdenskrig ble undergrunnen brukt som bomberom, og ved seinere utvidelser skal det fortsatt ha vært lagt vekt på dette.

TAGANSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY
TAGANSKAJA METROSTASJON, MOSKVA Foto: DAVID BURDENY Vis mer