Jo mer frø du bruker jo bedre blir næringsinnholdet, med ett unntak

Skal du lage disse eltefrie rundstykkene må du sette av litt tid.

DET LILLE EKSTRA: Det er ikke mye som skal til for å gjøre baksten både sunnere og bedre. Prøv Lise von Kroghs eltefrie rundstykker med gresskarkjerner. Foto: LISE VON KROGH
DET LILLE EKSTRA: Det er ikke mye som skal til for å gjøre baksten både sunnere og bedre. Prøv Lise von Kroghs eltefrie rundstykker med gresskarkjerner. Foto: LISE VON KROGH Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Grove rundstykker med gresskarkjerner smaker utrolig godt.

At kjernene faktisk gjør rundstykkene kjernesunne, skader ikke.

Å ha frø i deigen gir bakverk med litt mer spennende smak og matopplevelse, men frø hever også næringsinnholdet.

Ulike frø har ulike ernæringsmessige kvaliteter, men felles er at de er rike på umettet fett og er energitette.

Knuste linfrø er særlig rik på vegetabilsk omega-3-fettsyrer. Skal du øke fiberinnholdet i bakverket er linfrø også smart valg, men sesamfrø er også en fin fiberkilde.

Vitaminer Tilsetter du solsikkefrø eller gresskarkjerner får du opp vitamin E-innholdet.

Mens sesamfrø med skall er den desidert beste kalsium- og jernkilden.  Gresskarkjerner er best på magnesium og sink og solsikkefrø best på selen og B-vitaminet folat.

Solsikkefrø er best på selen og B-vitaminet folat.

Unntak Og, jo mer frø du bruker jo bedre blir næringsinnholdet, med ett unntak.

Solsikkekjerner bør du ikke overdrive inntaket av. I allefall ikke om du spiser dette regelmessig. Årsaken er at solsikkekjerner inneholder tungmetallet kadmium.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.