DET LILLE EKSTRA: Det er ikke mye som skal til for å gjøre baksten både sunnere og bedre. Prøv Lise von Kroghs eltefrie rundstykker med gresskarkjerner. Foto: LISE VON KROGH
DET LILLE EKSTRA: Det er ikke mye som skal til for å gjøre baksten både sunnere og bedre. Prøv Lise von Kroghs eltefrie rundstykker med gresskarkjerner. Foto: LISE VON KROGHVis mer

Jo mer frø du bruker jo bedre blir næringsinnholdet, med ett unntak

Skal du lage disse eltefrie rundstykkene må du sette av litt tid.

Grove rundstykker med gresskarkjerner smaker utrolig godt.

At kjernene faktisk gjør rundstykkene kjernesunne, skader ikke.

Å ha frø i deigen gir bakverk med litt mer spennende smak og matopplevelse, men frø hever også næringsinnholdet.

BRETT FIRE GANGER: Deigen skal ikke knas, bare brettes. Fire ganger. Foto: LISE VON KROGH
BRETT FIRE GANGER: Deigen skal ikke knas, bare brettes. Fire ganger. Foto: LISE VON KROGH Vis mer

Ulike frø har ulike ernæringsmessige kvaliteter, men felles er at de er rike på umettet fett og er energitette.

Knuste linfrø er særlig rik på vegetabilsk omega-3-fettsyrer. Skal du øke fiberinnholdet i bakverket er linfrø også smart valg, men sesamfrø er også en fin fiberkilde.

Vitaminer Tilsetter du solsikkefrø eller gresskarkjerner får du opp vitamin E-innholdet.

Mens sesamfrø med skall er den desidert beste kalsium- og jernkilden.  Gresskarkjerner er best på magnesium og sink og solsikkefrø best på selen og B-vitaminet folat.

FRØBRØD: Med ett unntak gjør frø brødmaten både bedre og sunnere. Foto: JOHN HARALD KNUTSSON
FRØBRØD: Med ett unntak gjør frø brødmaten både bedre og sunnere. Foto: JOHN HARALD KNUTSSON Vis mer

Solsikkefrø er best på selen og B-vitaminet folat.

Unntak Og, jo mer frø du bruker jo bedre blir næringsinnholdet, med ett unntak.

Solsikkekjerner bør du ikke overdrive inntaket av. I allefall ikke om du spiser dette regelmessig. Årsaken er at solsikkekjerner inneholder tungmetallet kadmium.

Kadmium har flere uheldige effekter på kroppen om inntaket skulle bli for høyt. Nyrene kan skades og du kan utvikle beinskjørhet. Dessuten er kadmium kreftfremkallende.

Spiser du store mengder solsikkefrø, kan du få i deg mer kadmium enn ønskelig.

Prøv også s
unn latmannsbakst: Eltefritt grovbrød med spelt

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye tid, lite arbeid For å lage disse eltefrie, grove rundstykkene må du sette av litt tid. 

De lages over to dager. Altså ikke noe du spontant slenger sammen.

Til gjengjeld får du rikelig med lønn for strevet dag to.

NÆRINGSRIK: Gresskarkjerner er rike på vitamin E, magnesium og sink. Foto: LISE VON KROGH
NÆRINGSRIK: Gresskarkjerner er rike på vitamin E, magnesium og sink. Foto: LISE VON KROGH Vis mer

Selv om det tar lang tid å lage, er arbeidsinnsatsen som kreves av deg minimal.

Disse eltefrie rundstykkene skal som navnet røper hverken eltes eller knas. Alt du trenger å gjøre er å brette deigen sammen.

Dårlig tid? Von Kroghs grove scones lager du på under en halvtime.