REDD FOR Å FLY: Joaquin Phoenix har arvet farens flyskrekk. – Det gjorde inntrykk å se han som skulle beskytte meg, så sårbar. Her fra hans siste film «You Were Never Really Here.»
REDD FOR Å FLY: Joaquin Phoenix har arvet farens flyskrekk. – Det gjorde inntrykk å se han som skulle beskytte meg, så sårbar. Her fra hans siste film «You Were Never Really Here.»Vis mer

Joaquin Phoenix (43) dreper for fote i sin nye film

- Jeg vil si at alle kan bli voldelige, men jeg tror ikke egentlig jeg kunne tydd til vold. Jeg ble jo oppdratt av pasifister.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

CANNES (Dagbladet): Skuespiller Joaquin Phoenix (43) har øyne smale som streker under de allerede tunge øyelokkene. Han har nettopp ankommet filmfestivalen i Cannes, han er trett og jetlagged, og legger i det hele tatt for dagen en ganske annen energi enn hva han gjør i sin siste film.

Forstår raseriet

I Lynne Ramsays «You Were Never Really Here» spiller han en slags leiemorder som har som spesialområde å redde barn og tenåringer fra seksuelt slaveri. Bare dager etter at han møtte Dagbladet, vant Phoenix prisen for beste mannlige skuespiller i Cannes. Han bedyrer at han forstår raseriet som preger rollen hans.

- Jeg tror alle forstår raseriet over mangelen på rettferdighet, sier han.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn