TOPPJOBB: Jonny Andersen fra Finnmark er øverste leder for alle de kommersielle flyplassene i Kenya. Foto: Tormod Brenna
TOPPJOBB: Jonny Andersen fra Finnmark er øverste leder for alle de kommersielle flyplassene i Kenya. Foto: Tormod BrennaVis mer

Luftfart

Jonny (49) fra Finnmark er sjef for 18 flyplasser i Kenya, og utstyrt med livvakter døgnet rundt

- Jeg føler meg ikke truet. Det er bare slik det er her, sier han til Dagbladet.

NAIROBI (Dagbladet): - Det var egentlig tilfeldig at jeg søkte. Men her sitter jeg, og angrer slett ikke, sier Jonny Andersen, og tar en slurk av en cola i en av loungene på Jomo Kenyatta internasjonale flyplass i Nairobi.

Den flyplassen, og 17 andre, er han CEO (Chief Executive Officer) for, eller på godt norsk: Administrerende direktør. Det har han vært siden 2016, da styret for KAA - Kenya Airports Authority - overrasket alt og alle med å bryte med all tidligere tradisjon og ansatte en utlending i den mektige toppjobben.

- Jeg har inntrykk av at de ønsket noe annet, kanskje å bryte et mønster og få inn noe annerledes. Flere av mine forgjengere har sittet relativt kort tid i stolen, sier Andersen.

VIL BEDRE OPPLEVELSEN: Jonny Andersen er opptatt av - blant annet - å bedre de reisendes opplevelse av flyplassen. Foto: Tormod Brenna
VIL BEDRE OPPLEVELSEN: Jonny Andersen er opptatt av - blant annet - å bedre de reisendes opplevelse av flyplassen. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Det er ingen hemmelighet at Kenya er en nasjon som er relativt belemret med korrupsjon på de fleste nivåer, også i toppsjiktet av offentlig styre og stell. Andersens forgjenger som øverste leder for KAA ble eksempelvis avskjediget etter beskyldninger om korrupsjon.

Andersen er forsiktig med å snakke om dette, men gjør ingen hemmelighet av at kulturen er annerledes enn i Norge. Til dels veldig annerledes.

Forandret livet

Mer om det senere. Først litt om Andersens eventyrlige reise fra Bjørnevatn i Sør-Varanger og en deltidsstilling i innsjekkingsskranken på Kirkenes lufthavn i 1995 til å bekle en av Kenyas mektigste offentlige stillinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NAIROBI: Den internasjonale flyplassen i Kenya, Jomo Kenyatta Airport. Foto: Tormod Brenna
NAIROBI: Den internasjonale flyplassen i Kenya, Jomo Kenyatta Airport. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Den jobben i Kirkenes forandret Andersens liv. Han ble så fascinert av luftfarten at han la arkeologi-studiene på hylla og satset for fullt på en karriere rundt fly og flyplasser.

- Jeg har alltid vært en person som har fulgt hjertet. Jeg er vel av den optimistiske typen som tror at alt ordner seg til slutt, sier han.

Og ordnet seg har det gjort. Fra innsjekkinga i Kirkenes har Andersen hatt jobber i SAS og Widerøe, vært visepresident i Air Baltic, sjef for de nasjonale flyplassene i Avinor og lufthavnsjef i Tromsø. Parallelt har han også fått på en plass en sterk og relevant utdannelse.

Direkte USA-rute

Denne CV'en falt styret i KAA for, og da Andersen i tillegg scoret bedre enn alle andre kandidater i jobb-intervjuene, var jobben hans - med alle de utfordringene den medfører.

- Jeg er ikke her bare for å forvalte, det forventes utvikling. Det kommer politiske bestillinger som det er min oppgave å levere på, sier han.

FLYYTER SKOLE: En av flyplassene Jonny Andersen er leder for, er Ukunda Airstrip. Det har vokst så mye at en barneskole som ligger inntil, må flyttes. Det besørger Andersen og hans team. Samtidig går de inn med et hjelpeprogram der de sørger for at barna på både denne, og flere andre skoler får to måltider om dagen. - Mange av elevene er i en vanskelig situasjon. Det at vi aktivt kan gå inn å bidra til å bedre deres situasjon, er kanskje det som gir med mest glede i jobben, sier Andersen. Foto: Privat
FLYYTER SKOLE: En av flyplassene Jonny Andersen er leder for, er Ukunda Airstrip. Det har vokst så mye at en barneskole som ligger inntil, må flyttes. Det besørger Andersen og hans team. Samtidig går de inn med et hjelpeprogram der de sørger for at barna på både denne, og flere andre skoler får to måltider om dagen. - Mange av elevene er i en vanskelig situasjon. Det at vi aktivt kan gå inn å bidra til å bedre deres situasjon, er kanskje det som gir med mest glede i jobben, sier Andersen. Foto: Privat Vis mer

En av oppgavene er å heve Nairobis markedsandel av flytrafikken i Øst-Afrika. i 2011 var den på 50 prosent. I dag er den nede på 34.

- Markedet for vekst i kommersiell flytrafikk i Afrika er enormt. Det ser du når du vet at Ryanair alene flyr flere passasjerer i løpet av et år enn det gjøres i hele Afrika til sammen. Vi merker stor pågang av selskaper som vil inn og opprette ruter hit, også norske luftfartsmyndigheter har vært her nede og kikket, sier han.

UTMERKELSE: Da Jonny Andersen besøkte flyplassen i Kisumi vest i Kenya, ble han utnevnt til «elder» av LUO-stammen. Det innebar eget hodeplagg, krakk og sær-rettigheter. Foto: Privat
UTMERKELSE: Da Jonny Andersen besøkte flyplassen i Kisumi vest i Kenya, ble han utnevnt til «elder» av LUO-stammen. Det innebar eget hodeplagg, krakk og sær-rettigheter. Foto: Privat Vis mer

Å drifte flyplassene med overskudd, bedre passasjer-opplevelsen ved å utvikle fasilitetene og legge til rette for flere ruter står også på Andersens daglige agenda.

- Middelklassen i Øst-Afrika vokser raskt. Samtidig utvikler turismen seg. Viljen, og mulighetene, for å reise øker, sier Andersen, som jobber for å knytte Nairobi sammen med USA i form av ei direkte-rute til New York.

- Det er mange organisasjoner med base i USA representert her. I dag må de reise via Europa for å komme hit. Ved å fly direkte fra Nairobi, vil mange timer være spart. Vi jobber derfor hardt for å få på plass den sertifiseringen vi må ha for å kunne legge forholdene til rette for ei slik rute.

- Det krever en såkalt LPD-status (Last Point of Depature) fra USA, en sikkerhetsklarering som blant annet Oslo har, men som bare fire byer i Afrika foreløpig innehar.

- Det er en prioritert oppgave å få den på plass, sier Andersen.

- Og om det ikke skulle gå?

- Nei, da ryker vel jobben...

Livvakter på kjøpet

Han sier det på en spøkefull måte, men likevel med visshet om at historien viser at politisk utnevnte stillinger langt fra er trygge i Kenya.

- Det er ikke uvanlig å ofre folk. Det kan selvsagt skje meg også, også på grunn av saker jeg ikke nødvendigvis har vært involvert i. Dette er et system som i stor grad er politisk styrt, sier Andersen.

KREMJOBB: Jonny Andersen legger ikke skjul på at han har drømmejobben. Foto: Tormod Brenna
KREMJOBB: Jonny Andersen legger ikke skjul på at han har drømmejobben. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Mens vi sitter i loungen og snakker, følger en ung mann kledd i en ulastelig brun dress hele tiden oppmerksomt med.

- Det er en av livvaktene mine. Jeg har to av dem, sier Andersen - og smiler bredt.

- Og de er nødvendige?

- Det er jeg ikke sikker på. Men det er slik det er her. De fulgte med jobben og passer på meg hele tida. De vil vel ikke at noe skal skje med meg.

- Har du blitt truet?

- Nei, det har jeg ikke. Jeg har nok blitt forsøkt skremt litt, men ikke truet. Og jeg føler meg heller ikke truet. Men samtidig er det mange agendaer ute og går, og jeg er veldig klar over at jeg sitter i en svært betydningsfull stilling.

- Livvaktene er hyggelige karer, men det er jo litt rart for en finnmarking å ikke kunne stikke bort på butikken alene. De følger alltid med meg.

Korrupsjon

I Jonny Andersen har flyplass-myndighetene fått en leder som representerer en annen kultur enn deres egen, noe som trolig spilte en viktig rolle da han ble ansatt. Men, det krever sitt.

- Det er utfordrende, det legger jeg ikke skjul på. Men samtidig gir det meg masse muligheter. Og kort fortalt: Dette er en kremjobb, men den er samtidig mitt livs utfordring.

- I Norge er det jo gjerne slik at vi gir folk tillit fra første øyeblikk. Så må de vise seg tilliten verdig. Her er det på en litt annen måte, her må du opparbeide deg tilliten, sier Andersen.

EVENTYRLIG REISE: Hele Jonny Andersen ytkesaktive liv har handlet om fly og flyplasser. Nå har han i følge seg selv drømmejobben som lufthavnsjef i Kenya. Foto: Privat
EVENTYRLIG REISE: Hele Jonny Andersen ytkesaktive liv har handlet om fly og flyplasser. Nå har han i følge seg selv drømmejobben som lufthavnsjef i Kenya. Foto: Privat Vis mer

Han er forsiktig med å snakke om korrupsjon, men legger ikke skjul på at den finnes, og at den er inngrodd.

- For å forstå hvordan ting fungerer her, må man også forstå Kenya. Her er de fleste utnevnelser politisk styrt. Samtidig er dette et samfunn hvor stammer og lokal tilhørighet er svært viktig. Kort fortalt forventes det av en person som kommer i posisjon at det også skal dryppe litt på de som står bak ham. Det kan være stammen, som på mange måter er storfamilien, eller landsbyen vedkommende kommer fra.

Andersen forteller at han eksempelvis har hatt besøk av folk på kontoret sitt som har hatt med seg en slektning han har blitt bedt om å gi en jobb. Slikt kjøper han ikke.

- Jeg ble ansatt for å representere noe annerledes. Jeg har min integritet som jeg er veldig nøye med. Den kan faktisk ikke verdsettes nok.

- I tilfeller hvor noen ber om tjenester for eksempelvis hjelpe en slektning svarer jeg konsekvent og høflig nei, og gjør oppmerksom på at alle mine ansettelser baseres på faglige kvalifikasjoner.

Nyter respekt

Jonny Andersen er - selv om han også er utsatt - en svært mektig person i kraft av stillingen sin.

Da Dagbladet ankom flyplassen til det avtalte intervjuet og nevnte at vi skulle treffe Mr. Andersen, begynte vaktene med en gang å rette på antrekket og stramme seg opp. Når vi rusler rundt på flyplassen møtes han av respekt og høflige hilsener fra alt og alle.

PÅ SKOLEBESØK: Når flyplasser bygges ut, berører det gjerne nærliggende skoler. Jonny Andersen har som leder av Kenyas luftfartsorganisasjon sørget for å bygge nye skoler flere steder, samt gå inn med hjelpeprogrammer som sikrer skolebarna to daglige måltider. Foto: Privat
PÅ SKOLEBESØK: Når flyplasser bygges ut, berører det gjerne nærliggende skoler. Jonny Andersen har som leder av Kenyas luftfartsorganisasjon sørget for å bygge nye skoler flere steder, samt gå inn med hjelpeprogrammer som sikrer skolebarna to daglige måltider. Foto: Privat Vis mer

Selv smiler han tilbake, tar seg tid og spør alle hvordan det går og hvordan de har det. Han er raus med smilene og småskryten. Betjeningen i loungen vil svært gjerne hente både kaffe og cola til ham. Andersen avslår høflig og smilende og forsyner seg selv.

- Jeg er leder for over 2000 ansatte, og prøver så godt det er mulig å se alle, sier han.

Andersen er ansatt på et treårig åremål, med mulighet for forlengelse med tre nye år.

- Vi får se, sier han - og ler igjen.

- Men foreløpig har dette vært et stort eventyr for meg. Jeg føler meg velkommen her, og selv om arbeidet er utfordrende, er det også utrolig utviklende for meg personlig. Og jeg føler da også - som en beskjeden finnmarking - at jeg har fått til en del allerede. Jeg forstår landskapet bedre nå, og har funnet en måte å navigere på som fungerer.

EN AV GUTTA: Jonny Andersen sammen med noen av brannmannskapene på Ukunda-flyplassen på kysten mot det indiske hav. Foto: Privat
EN AV GUTTA: Jonny Andersen sammen med noen av brannmannskapene på Ukunda-flyplassen på kysten mot det indiske hav. Foto: Privat Vis mer

- Ikke minst har jeg vært en forkjemper for å ansette flere kvinner i ledende stillinger i organisasjonen. Der har jeg fått utrettet en del, og mer blir det forhåpentligvis både på det feltet, og på en rekke andre områder, sier han.

- Men, jeg har et styre over meg som bestemmer. Og det er ikke alltid de er enige i mine vurderinger og innstillinger. Jeg har opplevd å bli overkjørt. Og da er det bare å rette seg etter det, sier lufthavnsjefen.

Nesehorn og løver

Med arbeidsdager på både 12 og 14 timer, er det begrenset hva Jonny Andersen har fått se av Kenya. Men han har sett nok til å komme med en uforbeholden anbefaling:

- Et besøk til Øst-Afrika bør være på alles ønskeliste. Kysten mot Indiahavet er fantastisk med sine kritthvite strender. Og det finnes vel knapt noe som kan måle seg med det å våkne opp i et telt i nasjonalparken Masai Mara mens flodhestene gresser utenfor og løvene brøler for å kalle sammen familien sin i det fjerne, sier Jonny Andersen og blir en anelse fjern i blikket.

- Afrika er fantastisk på sin måte.

- Og det å få lov til å ha en kremjobb her, er enda mer fantastisk, sier han.