ÅRETS JURY: Terje Bjørnsen, fagredaktør Vi Menn (til venstre), Kari Sandberg, direktør Trygg Trafikk, Anders G. Hovde, markedsanalytiker med bil som spesialitet, Turid Næss, journalist i Dagbladet og Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO Foto: NINA  HANSEN
ÅRETS JURY: Terje Bjørnsen, fagredaktør Vi Menn (til venstre), Kari Sandberg, direktør Trygg Trafikk, Anders G. Hovde, markedsanalytiker med bil som spesialitet, Turid Næss, journalist i Dagbladet og Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO Foto: NINA HANSENVis mer

Juryen som avgjør Norges gjeveste bilkåring

Årets Bil 2011.

|||Stem her eller nederst i saken

For sjette år på rad arrangerer Dagbladet kåringen av Årets Bil i Norge, denne gangen i samarbeid med Vi Menn Bil.

Du kan være med å bestemme hva som blir lesernes favorittbiler.

Hvilken ny bilmodell som stikker av med tittelen Årets Bil i Norge 2011, avgjøres til syvende og sist av en bredt sammensatt fagjury.

Stort utvalg 30 kandidater har sluppet gjennom nåløyet og utgjør årets nominerte modeller.

Bilåret har vært fullt av spennende modellnyheter, med en spennvidde fra de aller minste og rimeligste modellene som Audi A1, Nissan Juke og Opel Meriva, opp til supersportsbilen Mercedes SLS, og luksuscoupéen Audi A7.

Utvalget av de typiske folkefavorittene er bredt; VW Passat, Volvo S60/V60, Opel Astra og Skoda Superb stasjonsvogn for å nevne noen.

I SUV-klassen har det kommet viktige modeller, som Hyundai ix35, ny BMW X3 og nye VW Touareg.

De populære familiefrakterne er representert, med biler som VW Touran, Peugeot 5008 og nye Ford C-Max.

I år kan Toyota igjen fronte en ny hybridmodell, denne gangen i Auris-versjon.

Totalt sett er det 21 merker representert blant de 30 nominerte, så det er både bredde og dybde i utvalget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Grundige tester I tiden frem til leserkåringen den 30. november skal du få en solid gjennomgang av alle kandidatene både i avisa og på Dagbladets nettsider.

7. desember faller den endelige avgjørelsen.

Da blir det klart hvem som stikker av med seieren i Norges gjeveste bilkåring og blir Årets Bil i Norge 2011.

Nytt av året er samarbeidet mellom Dagbladet og Vi Menn Bil.

Vi Menn Bil-redaksjonen kjører mellom 120-140 biltester hvert år, i tillegg til prøvekjøringer og nybillanseringer.

Et eget norsk testopplegg sørger for objektive målinger og sammenlignbare resultater innen veiegenskaper, støy, akselerasjon, forbruk og innvendige mål. Dermed får Årets Bil i Norge 2011 enda en kvalitetsdimensjon.

Nytteverdi Hvilke biler Dagbladets lesere stemmer fram i de øverste posisjonene vil være interessant lesing i en bilverden i stor endring.

Ikke minst er vi i ferd med å få gjennombrudd på motorteknologi.

Nye hybridmodeller, renere dieselmotorer og ikke minst små bensinmotorer.

Trenden mot stadig mer spesialiserte modeller er godt representert i utvalget av Årets Bil i Norge-kandidatene.

Gjennom grundige presentasjoner av de 30 nominerte håper vi også at kåringen vil være nyttig forbrukerinformasjon for de som skal kjøpe ny bil i tiden fremover.

Bilhold er blant de aller største utgiftspostene i norske husholdninger.

Derfor er det vår intensjon at kåringen av Årets Bil i Norge skal gjøre det lettere for deg å velge riktig bil ut fra egne behov.

Stem på dine favoritter og følg med på den spennende kåringen både i avisa og på nett de neste syv ukene.

Her finner du de 30 nominerte bilene.

SMS-avstemning: Send kodeordet «BIL» nummeret til din favoritt til 2400. For eksempel «Bil 7» hvis du vil stemme på Ford C-Max. (Kr 5 per melding

Vi trekker én vinner blant SMS-stemmene som vinner en iPad.