SPIS DEG FRISKERE: Med den rette maten kan du leve både friskere og lengre. Foto: Colourbox
SPIS DEG FRISKERE: Med den rette maten kan du leve både friskere og lengre. Foto: ColourboxVis mer

Kaffe, sjokolade og nøtter er ikke bare en fest for smaksløkene

Her er maten som kan beskytte deg mot en rekke farlige sykdommer

Dagbladet God torsdag:
Spiser du mye frukt og grønt er du mindre utsatt for hjerneslag og blodpropp.

Det viser en ny, stor undersøkelse utført ved Karolinska Instituttet i Sverige, publisert i det anerkjente tidsskriftet «Stroke».

Studien baserer seg på en spørreundersøkelse om kostvanene til 36 715 svenske kvinner, hvorav 5500 av dem tidligere har hatt slag.

Bekjemper frie radikaler
- Vi fant at antioksidanter beskytter mot både blodpropp og hjerneslag hos kvinner, sier doktorand Susann Rautiainen, og forklarer:

- Antioksidanter bekjemper frie radikaler, aktivt oksygen i kroppen som virker ødeleggende på celler, vev og årer. Spiser du riktig, forhindrer du at disse frie radikalene danner åreforkalkninger som kan ende med hjerneinfarkt eller hjerneblødning, forteller Rautiainen.

Få lavere risiko Sammen med forskningsgruppen fant hun at kvinnene som spiste flest antioksidanter, hadde 17 prosent lavere risiko for slag enn dem som spiste minst.

- Vi visste at frukt og grønnsaker utøver en positiv effekt i kroppen, men det som virkelig kom som en positiv overraskelse, var den høye effekten av slagbeskyttelse hos kvinnene med tidligere hjerte- og karsykdommer, sier hun.

Hele 45 prosent færre tilfeller av hjerneblødning ble funnet hos gruppen som spiste mest antioksidanter sammenlignet med dem som spiste minst, i følge Rautiainen.

Videre peker hun på at for store mengder av aktivt oksygen i kroppen, såkalt oksidativt stress, er en bakenforliggende årsak til flere sykdommer, deriblant diabetes, hjerte- og karsykdommer, Alzheimer og mange typer kreft.

Utsett alderdommen Flere undersøkelser bekrefter dette. En studie publisert i BMC Medicine i fjor, ser på alternativ behandling av kreft med antioksidanter.

Forskningsgruppen tok utgangspunkt i funn gjort hos vegetarianere, som hovedsakelig lever på et plantebasert kosthold. Disse har  redusert forekomst av kreft og demens, og oppnår en høyere levealder enn den øvrige befolkningen.

- Sunn og næringsrik mat holder kroppen friskere og kan bidra til å utsette alderdom, bekrefter forsker Ingvild Paur ved UiO.

Lev lenger Hun forklarer at alle mennesker dør av en bestemt årsak, men at denne årsaken kan utsettes, gjerne i flere tiår.

- Noen typer kreft, for eksempel, er uhelbredelige, men antioksidanter kan påvirke tidspunktet du blir syk på. Spiser du et sunt kosthold, er det mulig utsette sykdommen i mange år, og på den måten få et lengre liv.

Minst fem om dagen - Det er vanskelig å vite hvor stor mengde antioksidanter som skal til for å få en beskyttende effekt. Vi vet ikke når du oppnår dette, bare at jo flere antioksidanter du får i deg, desto bedre blir beskyttelsen, sier Rautiainen.

Professor Asim Duttaroy ved UiO har forsket på næringsinnholdet i kiwi og tomater, og mener uttrykket «fem om dagen» er en grei pekepinn.

- For å få i seg nok antioksidanter, er det viktig å spise til sammen fem frukt og grønnsaker hver dag, og mer om du har en hektisk livsstil, sier han.

Oksidativt stress utløses nemlig av ytre faktorer som stress, røyking, UV-stråling fra sola og forurensning. I et hektisk liv opplever du mer av disse påkjenningene og behovet for antioksidanter øker.

Her er de beste kildene:
Bær: Inneholder mye antocyaniner som er de stoffene som gir bærene farge.

- Det er mer antioksidanter i blåbærene vi finner i skogen, som er blå tvers i gjennom, enn i «hageblåbær» som er hvite inni, forklarer forsker Ingvild Paur, ved UiO.

Spiser du markjordbær får du i deg mer antioksidanter enn om du hadde valgt vanlige jordbær.

Skallet på kirsebær er rikt på antocyaniner og betakaroten.

JORDBÆR: Har du tilgang på markjordbær, bør du velge dem ettersom de bidrar med langt flere antioksidanter enn vanlige. Foto: Colourbox
JORDBÆR: Har du tilgang på markjordbær, bør du velge dem ettersom de bidrar med langt flere antioksidanter enn vanlige. Foto: Colourbox Vis mer

Tranebær og jordbær er C-vitaminrike.

Multer og tyttebær er rike på vitamin E.

Fullkorn og frø Du har mye antioksidanter å tjene på å velge sammalt hvete fremfor finmalt.

- I fullkorn og frø finner vi mye av en undergruppe antioksidanter som kalles «lignan». Disse stoffene finnes det aller mest av i de ytterste kornlagrene som er fjernet i finmalt mel. Derfor er det svært lite antioksidanter i fint mel, og ganske høyt innhold i hele korn og sammalt mel, forteller Paur.

Valmuefrø, solsikkefrø og sesamfrø er rike på lignan.

Frukt All frukt inneholder antioksidanter, men noen typer har et høyere innhold. Forsker Paur trekker frem granateple, druer, sitrusfrukter og plommer som gode eksempler på dette.

NØTTER: Valnøtter i moderat mengde kan beskytte mot mange livsstilssykdommer. Foto: Colourbox
NØTTER: Valnøtter i moderat mengde kan beskytte mot mange livsstilssykdommer. Foto: Colourbox Vis mer

Nyper troner på en suveren førsteplass i tabellen over matvarene med mest antioksidanter. Granatepler kommer på andreplass.

Sitrusfrukter, kiwi, nyper og plommer er rike på vitamin C. Fordi kroppen ikke lagrer vitaminet, er det ekstra viktig med daglig inntak av dette.

Frøene i pasjonsfrukten er rike på vitamin E. Mango, aprikos og papaya er gode kilder til betakaroten.

Nøtter - Et moderat inntak av nøtter ser ut til å være gunstig mot hjerte- og karsykdommer, men bare hvis nøttene er usaltede. Om dette skyldes gunstig sammensetning av fettsyrer, antioksidanter eller andre stoffer, eller kombinasjonen av disse er, fortsatt uvisst, forteller Paur.

Valnøtt er nøtten som har klart høyest innhold av antioksidanter, men også mandler, hasselnøtter og cashewnøtter er gode kilder.

Tørket frukt - Tørket frukt inneholder tilnærmet samme mengde antioksidanter som frisk frukt, bare i et mer komprimert volum, sier Paur.

DRUER: Velg de mørkeste som er mest rike på antioksidanter. Foto: Colourbox
DRUER: Velg de mørkeste som er mest rike på antioksidanter. Foto: Colourbox Vis mer

Tørkeprosessen reduserer altså ikke nødvendigvis antioksidantinnholdet i frukten. Aprikos, svisker og rosiner er særlig rike på antioksidanter, også før de blir tørket.

Krydder - Forsøk vi har gjort i celler og med dyr, viser at mange krydder har effektive, betennelsesdempende egenskaper som kan forebygge sykdom, opplyser forsker Paur.

Nellik, oregano, allehånde, kanel og chilipepper er noen av kryddertypene med høyest innhold av antioksidanter. Det er likevel umulig å vite hvor stor mengde kroppen vår trenger, i følge ekspertene.

Te  - Grønn te, svart te og hvit te kommer fra samme plantene, men tidspunktet for høsting og behandling er ulik. Behandlingen av bladene gjør at det er litt annen profil på innholdsstoffene, og innholdet er litt høyere i grønn te enn i svart te, men det er relativt høyt innhold i svart te også, sier Paur.
Trekker du teen i mindre enn fem minutter frigjøres bare 20 prosent av de helsebringende stoffene.

Paur legger til at også nype-te inneholder mye antioksidanter. Nypens høye innehold av antioksidanter, gjør også urten til et sunt og godt tevalg.

Kaffe
- Kaffe har et høyt innhold av antioksidanter og utgjør en stor del av antioksidantinntaket vårt fordi vi drikker så mye kaffe. Svart filterkaffe er gunstig ettersom fettstoffene blir stoppet av filteret, forteller forsker Ingvild Paur.

KANEL: Og andre kryddertyper er gullgruver når du vil ha i deg beskyttende stoffer. Foto: Colourbox
KANEL: Og andre kryddertyper er gullgruver når du vil ha i deg beskyttende stoffer. Foto: Colourbox Vis mer

Drikker du mer enn tre-fem kopper daglig, kan den positive effekten forsvinne.

Sjokolade - Kakao inneholder antioksidantene katekiner. Sjokolade med høyt kakaoinnhold (70 prosent eller mer) kan dermed utgjøre en del av dagsbehovet, i følge Paur.

Rødvin - Druer inneholder mye resveratrol som vi også finner i rødvin, i følge forsker Ingvild Paur.

Vin inneholder også fenoler, som kan stimulere dannelsen av antioksidantenzymer.

Grønnsaker - De aller fleste plantene vi spiser inneholder mange typer antioksidanter, kanskje hundrevis til tusenvis forskjellige i hver. Det vi vet er om det er spesielt mye av en undergruppe antioksidanter i en bestemt matvare. Fordi dette er så komplekst, er det ikke engang sikkert vi kjenner til alle stoffene ennå. Det kan like godt være at det er kombinasjonen av stoffer i matvarene som til sammen gir effekt, forklarer Paur som anbefaler oss å velge naturlig kost fremfor kosttilskudd.

Grønn- og rødkål, artisjokk og spinat er noen av matvarene som ligger høyt på lista over UiOs matvarer med høyest antioksidantinnhold.

Rødbeter, gulrot, søtpotet, brokkoli, spinat og paprika inneholder mye betakaroten.

CHILIPULVER: En langt sunnere smakstilsetning enn salt. Foto: Colourbox
CHILIPULVER: En langt sunnere smakstilsetning enn salt. Foto: Colourbox Vis mer

Rosenkål, tomater, paprika, blomkål, kålrabi og andre kålplanter, løk, salat og asparges inneholder mye vitamin C.

Paprika inneholder også vitamin E. Avokado er rik på både vitamin C og E, som begge er viktige antioksidanter.

Tomater inneholder lykopen. Undersøkelser viser at å varmebehandle tomaten øker tilgjengeligheten av lykopen og antioksidantnivået.

Denne artikkelen ble først publisert i bilagsmagasinet Dagbladet God torsdag 23.02.2012

// Spiser du mye frukt og grønt er du mindre utsatt for hjerneslag og blodpropp. Det viser en ny, stor undersøkelse utført ved Karolinska Instituttet i Sverige, publisert i det anerkjente tidsskriftet «Stroke». Studien baserer seg på en spørreundersøkelse om kostvanene til 36 715 svenske kvinner, hvorav 5500 av dem tidligere har hatt slag. —Vi fant at antioksidanter beskytter mot både blodpropp og hjerneslag hos kvinner, sier doktorand Susann Rautiainen, og forklarer: —Antioksidanter bekjemper frie radikaler, aktivt oksygen i kroppen som virker ødeleggende på celler, vev og årer. Spiser du riktig, forhindrer du at disse frie radikalene danner åreforkalkninger som kan ende med hjerneinfarkt eller hjerneblødning, forteller Rautiainen.
 Få lavere risiko Sammen med forskningsgruppen fant hun at kvinnene som spiste flest antioksidanter, hadde 17 prosent lavere risiko for slag enn dem som spiste minst. — Vi visste at frukt og grønnsaker utøver en positiv effekt i kroppen, men det som virkelig kom som en positiv overraskelse, var den høye effekten av slagbeskyttelse hos kvinnene med tidligere hjerte- og karsykdommer. Hele 45 prosent færre tilfeller av hjerneblødning ble funnet hos gruppen som spiste mest antioksidanter sammenlignet med dem som spiste minst, opplyser Rautiainen. Hun peker på at for store mengder av aktivt oksygen i kroppen, såkalt oksidativt stress, er en bakenforliggende årsak til flere sykdommer, deriblant diabetes, hjerte- og karsykdommer, Alzheimer og mange typer kreft.  Utsett alderdommen Flere undersøkelser bekrefter dette. En studie publisert i BMC Medicine i fjor, ser på alternativ behandling av kreft med antioksidanter. Forskningsgruppen har tatt utgangspunkt i funn gjort hos vegetarianere, som hovedsakelig lever på et plantebasert kosthold. Disse har nemlig redusert forekomst av kreft og demens, og oppnår en høyere levealder enn den øvrige befolkningen. — Sunn og næringsrik mat holder kroppen friskere og kan bidra til å utsette alderdom, bekrefter forsker Ingvild Paur ved UiO. Hun forklarer at alle mennesker dør av en bestemt årsak, men at denne årsaken kan utsettes, gjerne i flere tiår. — Noen typer kreft er for eksempel uhelbredelige og du vil dø av dem. Det antioksidanter i slike tilfeller kan påvirke, er tidspunktet du blir syk på. Er du flink og spiser et sunt kosthold, kan du utsette sykdommen i mange år, og på den måten få et lengre liv.  Minst fem om dagen — Det er vanskelig å vite hvor stor mengde antioksidanter som skal til for å få en beskyttende effekt. Vi vet ikke når du oppnår dette, bare at jo flere antioksidanter du får i deg, desto bedre blir beskyttelsen, sier Rautiainen. Professor Asim Duttaroy ved UiO har forsket på næringsinnholdet i kiwi og tomater, og mener uttrykket «fem om dagen» er en grei pekepinn. —For å få i seg nok antioksidanter, er det viktig å spise til sammen fem frukt og grønnsaker hver dag, og mer om du har en hektisk livsstil, sier han. Oksidativt stress utløses nemlig av ytre faktorer som stress, røyking, UV-stråling fra sola og forurensning. I et hektisk liv opplever du mer av disse påkjenningene og behovet for antioksidanter øker. // Spiser du mye frukt og grønt er du mindre utsatt for hjerneslag og blodpropp. Det viser en ny, stor undersøkelse utført ved Karolinska Instituttet i Sverige, publisert i det anerkjente tidsskriftet «Stroke». Studien baserer seg på en spørreundersøkelse om kostvanene til 36 715 svenske kvinner, hvorav 5500 av dem tidligere har hatt slag. —Vi fant at antioksidanter beskytter mot både blodpropp og hjerneslag hos kvinner, sier doktorand Susann Rautiainen, og forklarer: —Antioksidanter bekjemper frie radikaler, aktivt oksygen i kroppen som virker ødeleggende på celler, vev og årer. Spiser du riktig, forhindrer du at disse frie radikalene danner åreforkalkninger som kan ende med hjerneinfarkt eller hjerneblødning, forteller Rautiainen. Få lavere risiko Sammen med forskningsgruppen fant hun at kvinnene som spiste flest antioksidanter, hadde 17 prosent lavere risiko for slag enn dem som spiste minst. —Vi visste at frukt og grønnsaker utøver en positiv effekt i kroppen, men det som virkelig kom som en positiv overraskelse, var den høye effekten av slagbeskyttelse hos kvinnene med tidligere hjerte- og karsykdommer. Hele 45 prosent færre tilfeller av hjerneblødning ble funnet hos gruppen som spiste mest antioksidanter sammenlignet med dem som spiste minst, opplyser Rautiainen. Hun peker på at for store mengder av aktivt oksygen i kroppen, såkalt oksidativt stress, er en bakenforliggende årsak til flere sykdommer, deriblant diabetes, hjerte- og karsykdommer, Alzheimer og mange typer kreft. Utsett alderdommen Flere undersøkelser bekrefter dette. En studie publisert i BMC Medicine i fjor, ser på alternativ behandling av kreft med antioksidanter. Forskningsgruppen har tatt utgangspunkt i funn gjort hos vegetarianere, som hovedsakelig lever på et plantebasert kosthold. Disse har nemlig redusert forekomst av kreft og demens, og oppnår en høyere levealder enn den øvrige befolkningen. —Sunn og næringsrik mat holder kroppen friskere og kan bidra til å utsette alderdom, bekrefter forsker Ingvild Paur ved UiO. Hun forklarer at alle mennesker dør av en bestemt årsak, men at denne årsaken kan utsettes, gjerne i flere tiår. —Noen typer kreft er for eksempel uhelbredelige og du vil dø av dem. Det antioksidanter i slike tilfeller kan påvirke, er tidspunktet du blir syk på. Er du flink og spiser et sunt kosthold, kan du utsette sykdommen i mange år, og på den måten få et lengre liv. Minst fem om dagen —Det er vanskelig å vite hvor stor mengde antioksidanter som skal til for å få en beskyttende effekt. Vi vet ikke når du oppnår dette, bare at jo flere antioksidanter du får i deg, desto bedre blir beskyttelsen, sier Rautiainen. Professor Asim Duttaroy ved UiO har forsket på næringsinnholdet i kiwi og tomater, og mener uttrykket «fem om dagen» er en grei pekepinn. —For å få i seg nok antioksidanter, er det viktig å spise til sammen fem frukt og grønnsaker hver dag, og mer om du har en hektisk livsstil, sier han. Oksidativt stress utløses nemlig av ytre faktorer som stress, røyking, UV-stråling fra sola og forurensning. I et hektisk liv opplever du mer av disse påkjenningene og behovet for antioksidanter øker. //

KAFFE: Velg sort filterkaffe og begrens det daglige inntaket til 3-5 kopper, i følge forsker Ingvild Paur. Foto: Colourbox
KAFFE: Velg sort filterkaffe og begrens det daglige inntaket til 3-5 kopper, i følge forsker Ingvild Paur. Foto: Colourbox Vis mer
SJOKOLADE: To daglige sjokoladeruter kan beskytte mot flere sykdommer. Men det må være den mørkeste varianten med minst 70 prosent kakao. Foto: Colourbox
SJOKOLADE: To daglige sjokoladeruter kan beskytte mot flere sykdommer. Men det må være den mørkeste varianten med minst 70 prosent kakao. Foto: Colourbox Vis mer
RØDVIN: Inneholder resveratrol og fenoler fra druene. Uvisst hvor stor vinmengde som skal til før den gunstige effekten forringes. Foto: Colourbox
RØDVIN: Inneholder resveratrol og fenoler fra druene. Uvisst hvor stor vinmengde som skal til før den gunstige effekten forringes. Foto: Colourbox Vis mer
PAPRIKA: Rike på flere antioksidanter, deriblant vitamin C, E og betakaroten. Foto: Colourbox
PAPRIKA: Rike på flere antioksidanter, deriblant vitamin C, E og betakaroten. Foto: Colourbox Vis mer