NYT KÅLEN: Den 6000 år gamle grønnsaken er igjen superpopulær. På bildet ser du bare noen av variantene: lilla blomkål, oransje blomkål, blomkål, svartkål, spisskål, hvitkål og romanesco. Foto: FREDRIK SANDBERG
NYT KÅLEN: Den 6000 år gamle grønnsaken er igjen superpopulær. På bildet ser du bare noen av variantene: lilla blomkål, oransje blomkål, blomkål, svartkål, spisskål, hvitkål og romanesco. Foto: FREDRIK SANDBERGVis mer

Kålen har så mange gode egenskaper at den ville rødmet av skrytet

Prøv Dagblad-kokk Karla Siverts' asiatiske vri.

• Flere matsaker på db.no/mat

Kål har ikke vært så populært en periode. Kål er for mange forbundet med noe traust, billig og hverdagslig.

I den andre enden av skalaen finner du de som ikke kan få nok. De som har skjønt alt det fine du kan få ut av den.

Dem blir det stadig flere av.

Kål for helsa Kål er super mat, ja, faktisk den nye supermaten, hevder forskere  og kostholdseksperter. Spiser du kål, har du lagt inn en solid aksje i egen helse.

Nå kommer kålen for fullt, ikke bare i Norge, men i hele verden, skal vi tro Britt Kåsin, informasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Den 6000 år gamle grønnsaken har egenskaper som motvirker kreft, diabetes, og hjerte- og karsykdommer. Kål skal også inneholde foryngende stoffer.

Ikke rart at coleslaw er en hit akkurat nå.

Jo mindre du koker kålen, jo bedre skal den forebyggende effekten være. Kålen smaker og ser også bedre ut om den ikke er overkokt.

SPISSKÅL: Nydelig med løk og ingefær. Foto: METTE MØLLER
SPISSKÅL: Nydelig med løk og ingefær. Foto: METTE MØLLER Vis mer

Hodekål, brokkoli, blomkål, spisskål og rosenkål. Du finner mange kjente og kjære kålvarianter.

I tillegg har du de asiatiske variantene, som kinakål og den nyere pak choy.

Du kan også gjøre en asiatisk vri med vanlig kål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt riseddik, sesamolje, soyasaus og ingefær som dressing gjør susen.

Nykål Mange lengter etter vårens første nykål akkurat nå. Ikke nødvendigvis fordi den er full av fiber og næringsstoffer, men fordi den smaker så utrolig godt.

At kål er kalorifattig kan jo være en trøst når vi skeier ut med smør over den.

Vil du ha en asiatisk vri, prøv Dagblad-kokk Karla Siverts sin variant med løk og ingefær.

Karla bruker spisskål, en variant hvitkål som har mange av de samme egenskapene som nykål.

Spisskål har en mild og fin smak som passer fint med andre smaker.

I Dagbladet fredag denne uka deler Karla sin oppskrift på  sommerribbe, en ribbe du kan komme til å ville lage igjen og igjen.

DEILIG: Grønnkål sautert med hvitløk, vin, sitron og smør. Foto: FREDRIK SANDBERG
DEILIG: Grønnkål sautert med hvitløk, vin, sitron og smør. Foto: FREDRIK SANDBERG Vis mer

Langstekt, saftig, full av asiatiske smaker og perfekt til denne retten med spisskål.

Spisskål med løk og ingefær
Du trenger:
1 medium spisskål, delt i 8 båter
20 g ingefær, grovrevet
Skallet av 1/2 sitron, finrevet
2 klyper maldonsalt
Pepper
50 g smør

Slik gjør du:

1. Kok opp litt vann i en kjele. Legg så kålen i kjelen, og fordel resten av ingrediensene på toppen av kålen.

2. Damp den i noen minutter, pass på at den ikke blir for bløt. Det skal fortsatt være litt tygg i den.

3. Vend kålen litt rundt i væsken. Smak til med sitron og eventuelt litt mer salt. Sil av vannet.

Oppskrift: Karla Siverts

GOD KOMBINASJON:  Dagblad-kokk Arne Brimi lkombinerer gjerne chorizo, nykål og poteter. Foto: METTE MØLLER
GOD KOMBINASJON: Dagblad-kokk Arne Brimi lkombinerer gjerne chorizo, nykål og poteter. Foto: METTE MØLLER Vis mer