PÅ NETT I LUFTA: Stadig flere flyselskap ønsker å tilby sine passasjerer nettilgang i lufta. Arkivfoto: AP PHOTO/SCANPIX
PÅ NETT I LUFTA: Stadig flere flyselskap ønsker å tilby sine passasjerer nettilgang i lufta. Arkivfoto: AP PHOTO/SCANPIXVis mer

Kan bli slutt på trådløse soner på fly

Før det i det hele tatt har kommet i gang.

(Dagbladet): Flere flyselskap, der i blant SAS, har den siste tiden annonsert at de kommer med trådløs internettilgang for passasjerer på sine fly.

Bombepakkene, oppdaget på to fly fra Jemen til USA forrige fredag, kan imidlertid sette en stopper for disse planene.

Sikkerhetseksperter frykter at trådløse nett ombord kan utnyttes av terroristene i framtidige aksjoner.

Samtaler ombord Bombene som ble funnet, var utstyrt med mobiltelefoner og simkort.

Mange av dagens mobiltelefoner støtter trådløs nettverksoppkobling.

Det er derfor mulig å nå disse telefonene via bredbåndstelefonitjenester som Skype, uten at det finnes tilgjengelig mobilnett.

- Trådløst nett ombord gir terrorister mange muligheter til å kommunisere med en mobil eller en annen enhet på flyet, sier den britiske sikkerhetseksperten Roland Alford i Alford Technologies til New Scientist.
Selvmordsaksjon Det er foreløpig ikke kjent hvilken funksjon mobiltelefonene skulle ha i de to bombene.

De kan ha vært tenkt som fjernutløsere eller rett og slett klokker i en tidsinnstilt mekanisme, slik som tilfellet var med togbombene i Madrid i 2004.

- Det er skremmende å tenke på at man kan stå på bakken og sende signaler til et fly som befinner seg over havet, sier Rolands kollega Sidney Alford. 

- Hvis en passasjer kan bruke en mobiltelefon til å sende signaler til flyets bagasjerom, vil han bli en veldig effektiv selvmordsbomber.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen risiko Mobil- og nettbruk ombord er i sterk vekst.

Det amerikanske analysebyrået InStat anslår at omkring 2000 fly vil ha denne teknologien i løpet av året.

Til sammenlikning, hadde bare noen titalls flymaskiner det nødvendige satellittkommunikasjonsutstyret i 2008.

Produsentene bak denne teknologien er uenige i sikkerhetsekspertenes påstander.

- Det er mange måter å koordinere et angrep på uten å bruke mobiltelefoner, sier Aurélie Branchereau-Giles i det sveitsiske selskapet OnAir, som leverer utstyr til blant annet Airbus.

- Våre sikkerhetseksperter mener at mobilbruk ombord ikke bidrar til å øke sikkerhetsrisikoen.

KUNNE FØRT TIL FLYSTYRT: Denne skriveren var utstyrt med en fargepatron fylt med det høyeksplosive stoffet PETN (pentaerythritol tetranitrate). En mobiltelefon var tilkoblet mekanismen, uten at man på nåværende tidspunkt vet hva denne skulle brukes til. FOTO: POLITIET I DUBAI/EPA/SCANPIX
KUNNE FØRT TIL FLYSTYRT: Denne skriveren var utstyrt med en fargepatron fylt med det høyeksplosive stoffet PETN (pentaerythritol tetranitrate). En mobiltelefon var tilkoblet mekanismen, uten at man på nåværende tidspunkt vet hva denne skulle brukes til. FOTO: POLITIET I DUBAI/EPA/SCANPIX Vis mer