KLARE FOR LANSERING: Her står nye eksemplarer av Renault Zoë linet opp på Bislett med håp om å besnære norske kunder. Prisen er fra 192.000 kroner, oppgitt rekkevidde (EU-syklus) er 210 km. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
KLARE FOR LANSERING: Her står nye eksemplarer av Renault Zoë linet opp på Bislett med håp om å besnære norske kunder. Prisen er fra 192.000 kroner, oppgitt rekkevidde (EU-syklus) er 210 km. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NOVis mer

Kan fullades hjemme på bare to timer

Nå kommer bilen til Norge, selv om den nesten er for fremtidsrettet for norske forhold.

DinSide Zoë lanseres nå i Norge, til priser mellom 192.000 og 230.000 kroner, og vi har kjørt den i forbindelse med lanseringen i Norge.

Les mer om elbil på DinSide her

Kameleon Nøkkelordet for nykommeren er Kameleonlader.

Dette er en type medbragt lader Renault er alene om og som Zoë er utstyrt med. Den muliggjør lading til samme port fra alle typer eksterne ladere.

Det er en adskillig kraftigere ombordlader enn på de fleste andre elbiler og den kan utnytte den nye Mode3 Type2-standarden AC til fulle.

Tanken er å forenkle, og samle alt i en inngang. Lading på fra 2 kW til 44 kW, fra kontakten hjemme til offentlige hurtigladere.

TAR ALT AV AC: Veggboksen (til venstre), følger med i prisen på bilen. Bilen kan lades på alt som eksisterer og som kommer av AC-hurtigladere. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
TAR ALT AV AC: Veggboksen (til venstre), følger med i prisen på bilen. Bilen kan lades på alt som eksisterer og som kommer av AC-hurtigladere. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer

Les også hvorfor alle elbiler snart kan hurtiglade.

Noe begrensede lademuligheter Lading fra alle typer eksterne ladere, sa vi. Vel, ikke riktig alle, viser det seg.

Nye hurtigladestasjoner som tilbyr både AC- og DC-hurtiglading går bra, men eldre hurtigladere med bare DC-lading (ChaDEmo, for eksempel), passer ikke.

Selvsagt kan den lades via vanlig stikkontakt om man ønsker - eller kan den?

Joda, i de fleste europeiske land går det bra, men ikke her hjemme. Mange steder er nemlig det norske nettet laget slik at det mangler en beskyttelse Renault har ansett som så vesentlig at Zoë ikke kan lades på denne typen strømnett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På den måten kan vi si at den fremtidsrettede Zoë kanskje er på grensen til å være for fremtidsrettet for Norge?

ENKELT: Ikke noe unødvendig krimskrams, men det vesentligste er med. Og det er oversiktlig. R-link-systemet muliggjør oppkobling mot databaser som inneholder oversikt over ladepunkter, for eksempel, men også en mengde andre multimedia-muligheter i tillegg til navigasjon. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
ENKELT: Ikke noe unødvendig krimskrams, men det vesentligste er med. Og det er oversiktlig. R-link-systemet muliggjør oppkobling mot databaser som inneholder oversikt over ladepunkter, for eksempel, men også en mengde andre multimedia-muligheter i tillegg til navigasjon. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer

Den har allerede blitt veldig populær, og vi har testkjørt elektriske VW e-Golf.

Vi forsøkte i vårt eget garasjeanlegg, men da blinket ladeporten i rødt og på displayet dukket beskjeden "Charging not possible" opp.

Det betyr at på flertallet av norske stikkontakter, kan man per i dag ikke lade bilen direkte. Ifølge kildene vi har hatt tilgang til er cirka en tredjedel av norske husstander på den riktige typen nett, det såkalte TN-nettet i dag. Imidlertid foregår all ny utbygging av nett i Norge nå etter TN-standarden.

Veggboks følger med En ulempe her, altså, men Renault forsyner bilen med en såkalt wallbox som gjør at den kan lades hjemme, og der hvor det ikke er TN-nett suppleres denne med en transformator som gjør at bilen kan lades likevel.

En god nyhet er at bilen er tilgjengelig i en utgave som kan lades på 11 kW hjemme (fordrer 3 faser og minimum 20 Ampère kurs) og dermed fullades på bare to timer.

Det dreier seg om den best utstyrte versjonen, og koster med denne muligheten 230.000 kroner.

Kompakt, men romslig Selve bilen opplevde vi som en trivelig liten elbil. Den er bare 408 centimeter lang og dermed en størrelse under Leaf.

"CUTAWAY": Slik er layouten på Zoë: Under panseret ligger elmotoren og den store "kameleon"-ombordladeren, under gulvet batteripakken. Zoë har, som Leaf, lavt tyngdepunkt og kjører bra. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
"CUTAWAY": Slik er layouten på Zoë: Under panseret ligger elmotoren og den store "kameleon"-ombordladeren, under gulvet batteripakken. Zoë har, som Leaf, lavt tyngdepunkt og kjører bra. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer

Den oppleves likevel ikke så mye mindre, og bagasjerommet er faktisk nesten like stort.

Bilen er bygget i høyden, men ser lavere ut enn den er takket være en del designgrep vi synes er relativt vellykkede. Den er nesten motsatt i så måte i forhold til Kia Soul EV, som også er kompakt og romslig, men bygd som en boks på hjul. Soul EV er for øvrig en størrelse over Zoë innvendig.

Zoë er for øvrig ifølge Euro NCAP den mest kollisjonssikre småbilen du kan kjøpe.

I test oppnådde den fem stjerner og 82 poeng totalt.

Oppleves kvikk Vi kjørte bilen først på selve Bislett Stadion, med en liten slalomløype innlagt, deretter både i bytrafikk og en strekning på motorvei.

Vi opplevde under disse forholdene bilen som relativt voksen, sin beskjedne størrelse til tross.

BRA BAGASJEPLASS: 338 liter er godt over normalen for en småbil og nærmere klassen over. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
BRA BAGASJEPLASS: 338 liter er godt over normalen for en småbil og nærmere klassen over. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer

Og selv om oppgitt akselerasjonstid fra 0 til 100 bare er oppgitt til 13,5 sekunder, oppleves den mye kvikkere i hastigheter opp mot 80, og særlig fra stillestående. Dette er vanlig for elbiler og har å gjøre med at et solid dreiemoment er tilgjengelig fra stillestående.

Les også: Her blir det snart slutt på gratis elbil-parkering

Ærlige om rekkevidde Elmotoren yter 88 hestekrefter og 220 newtonmeter.

Toppfarten er oppgitt til 135 kilometer i timen, men mer interessant er nok rekkevidden. Den ligger ifølge europeisk kjøresyklus på 210 kilometer. Det er litt bedre enn de nevnte elbil-konkurrentene.

Nissan Leaf er best av disse med sine 199 kilometer. (Tesla kan ikke anses som noen konkurrent).

Renault er allikevel ærlige nok til å oppgi at reell rekkevidde som kan påregnes er mellom 100 og 150 kilometer ved normal kjøring under vinterlige til tempererte klimaforhold.

Test kommer Batterikapasiteten i Zoë er 22 kWt, som er litt mindre enn i Leaf. Med sin batteripakke på 290 kilo pluss den større ombordladeren, veier imidlertid Zoë nesten like mye (egenvekt: 1.428 kilo uten fører), tross at den er noe mindre, så vi er spente på hvordan rekkevidden vil vise seg å bli i praksis.

FINGERAVTRYKK: Døråpneren på bakdøren har designerens fingeravtrykk støpt inn. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
FINGERAVTRYKK: Døråpneren på bakdøren har designerens fingeravtrykk støpt inn. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO Vis mer

Vi har Zoë inne til nærmere gjennomgang i skrivende stund, og kommer tilbake med mer utførlig test, også av rekkevidde og de reelle lademulighetene. Da kommer også vårt terningkast.

Les også hvordan vi sparte 200 kroner dagen ved å kjøre elbil.

Bra, med noen unntak For å konkludere så langt:

Renault Zoë har mange gode sider, men på en måte virker dessverre ikke norgeslanseringen fullstendig gjennomtenkt.

• Det ene er begrensningene angående lademuligheter (inntil videre i hvert fall).

• At bilen i skrivende stund ikke leveres med varme i setene vil også av mange anses som en ulempe. Imidlertid lovte Béatrice Foucher-Sybord, ansvarlig for elbilsatsingen hos Renault, at det kommer etter hvert.

Varme i rattet, derimot, er det ikke snakk om i denne utgaven. Det er noe de nærmeste konkurrentene tilbyr.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.