AUTOPILOT: Kapteinen og styrmannen følger hele tiden med på at autopiloten gjør det den er programmert til, forteller SAS-kaptein Knut Berger (ikke bildet). Arkivfoto: PETTER LØKEN
AUTOPILOT: Kapteinen og styrmannen følger hele tiden med på at autopiloten gjør det den er programmert til, forteller SAS-kaptein Knut Berger (ikke bildet). Arkivfoto: PETTER LØKENVis mer

Kan kapteinen slappe av i cockpit når flyet går på autopilot?

Les svaret fra Dagbladets reiseekspert.

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Er det trygt å fly på autopilot og hva skal til for å føre et passasjerfly?

Flere har sendt spørsmål til Dagbladets reiseeksperter. Denne gang er det flykaptein Knut Berger i SAS som svarer på spørsmål fra Dagbladets lesere:

En automatisk pilot Førstemann ut lurer på hva vil det si at flyet går på autopilot? Trenger flykapteinen da å følge med på noe i det hele tatt, og hvordan kan det i såfall kan være trygt for passasjerene?

- Alle moderne passasjerfly er utstyrt med autopilot. Når autopiloten er koblet inn, fører den flyet basert på alle opplysningene pilotene har lastet inn i flyets datamaskiner, sier Berger.

Autopiloten sørger for at en flyvning blir sikker, effektiv, miljø- og passasjervennlig, forklarer han.

Må følge med Kapteinen og styrmannen følger hele tiden med på at autopiloten gjør det den er programmert til, forteller Berger. Ifølge flykapteinen er en flyvning er dynamisk, og alle endringer underveis programmeres fortløpende inn i flyets datamaskiner.

- Når som helst under en flytur kan pilotene koble ifra flyets autopilot og føre flyet helt manuelt, sier han.

Ved å bruke autopilot får pilotene, ifølge Berger, en lavere arbeidsbelastning og et optimalt oversiktsbilde av alt som skjer under en flytur. De kan tidlig gjøre korreksjoner om nødvendig, forteller han:

- En flytur i dag kan flys helt manuelt fra A til B, eller med autopilot fra rett etter avgang A, til sikker landing på destinasjon B.

Så er det trygt med autopilot? To ganger i året testes alle pilotene i SAS i en simulator, forteller Berger:

- Her må de bevise at de behersker alle mulige scenarioer rundt en flytur. Ikke mange andre yrkesgrupper som må bevise sin kunnskap så ofte. Tenk på det neste gang du er ute og flyr, sier flykapteinen.

To veier til cockpit Neste leser lurer på hva slags utdannelsesløp som må til for å bli pilot, og hva skal til for å kunne fly passasjerfly? Kan hvem som helst lære å fly? Er det mange kvinnelige piloter?

En pilotutdannelse kan enten gjøres i det sivile eller i det militæret, forklarer Berger.

- En som ønsker å bli pilot, må ha godt syn, god simultankapasitet og jobbe godt under stress. God teknisk forståelse er også en nyttig egenskap, sier han.

Sivilt finnes det et utvalg av flyskoler, både her til lands og i utlandet, forteller SAS-kapteinen.

Militært er det Forsvarets flygeskole man må søke på. Kommer man igjennom opptaksprøvene blir det skoleflyvning på Bardufoss.

Befalskole og USA - Klarer du skoleflyvningen og alle testene, følger først en befalsutdannelse før det bærer videre til USA og utdanning på helikopter, jagerfly eller transportfly, sier Berger.

En slik utdannelse er kostbar for forsvaret, og man får flere års plikttjeneste i forsvaret etter fullført utdannelse, forteller han.

Sivilt bør man gjøre grundige undersøkelser på flere flyskoler for å være helt sikker på hvilke utdanningsopplegg skolene har - både den teoretisk og den praktiske delen er viktig, råder Berger.

FLYEKSPERT: Flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly.  Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- En sivil utdannelse er også relativt kostbar, så et godt gjennomtenkt budsjett kan være smart. Sjekk også mulige støtte- og låneordninger, sier han, og fortsetter:

- Sist men ikke minst, stå på. Ikke gi deg selv om du møter motgang underveis. Det er også for få kvinnelige piloter i dag! Så jenter, kom igjen!

Krav om erfaring Et flysertifikat er bygd opp omtrent som for kjøretøy: Man starter med sertifikat for småfly. Etter hvert som man samler flytimer og erfaring, kan man fly opp til de sertifikatene som behøves for å føre passasjerfly, forklarer Berger.

- De fleste flyselskap har krav til erfaringsgrunnlag og hvilke sertifikat man innehar når man søker jobb. Dette finner du på hjemmesidene til de fleste flyselskapene, avslutter han.