Kan én av disse storbilene bli Årets bil?

Komforg og mye plass i baksetet og bagasjerommet.

GOD PLASS: Audi A7 er en stor, men likevel lav og bred og byr på overraskende godt med plass. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
GOD PLASS: Audi A7 er en stor, men likevel lav og bred og byr på overraskende godt med plass. Foto: THOMAS RASMUS SKAUGVis mer

Stem her eller nederst i saken

I dag står storbiler og høyreiste flerbruksbiler (MPV-er) på menyen.

Blant storbilene har vi med den luksuriøse femdørskupeen Audi A7, sportslige BMW 5-serie og mye omtalte Saab 9- 5.

Blant de praktiske og høyreiste MPV-ene har vi tatt med plassmesterne VW Touran, Peugeot 5008 og Ford C-Max/Grand C-Max:
  VW Touran Den har fått nytt utseende, og en del nye ting inni, men er fortsatt en VW Touran.

På godt og vondt. Den er absolutt ikke spennende, men praktisk, rommelig og hyggelig på veien.

Touran har solgt i bøtter og spann.

Og vi ser ingen åpenbar grunn til at den ikke skal fortsette med det, selv om det finnes konkurrenter som er større, minst like praktiske, mer velkjørte og komfortable.

NYTT UTSEENDET: VW Touran har fått nytt utseende og nye ting inni, men er fortsatt en VW Touran. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
NYTT UTSEENDET: VW Touran har fått nytt utseende og nye ting inni, men er fortsatt en VW Touran. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG Vis mer

Bare ikke samtidig.

Prisen som femseters personbil starter på 297 750 kroner, som syvseters personbil på 309 690 kroner.

Les testen av VW Touran her.
  Peugeot 5008 Dette er bilen for deg som egentlig ikke vil ha en MPV, men som trenger sitteplassene og liker fleksibelt interiør.

Den har svært fleksibel seteløsning, er lettkjørt, har en flott motor- og girkassekombinasjon, og er relativt komfortabel.

Glasstak gjør ikke takhøyden den beste, men ellers er plassen godt utnyttet.

Et sterkt kort er prisen som syvseter, selv om det skal sies at bakerste rad bare egner seg for barn.

Mange fristende egenskaper, og dessuten er prislappen hyggelig med en start på 301800 kroner.

Les testen av Peugeot 5008 her.
 
Ford C-Max/Grand C-Max C-Max er den første bilen som er basert på Fords nye plattform, som også er basis for den kommende Focus.

BRA PRIS: Peugeot 5008 er en MVP for deg som egentlig ikke vil ha en flerbruksbil. Og prislappen er hyggelig. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
BRA PRIS: Peugeot 5008 er en MVP for deg som egentlig ikke vil ha en flerbruksbil. Og prislappen er hyggelig. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG Vis mer

Den vanlige C-Max er en høyreist, kompakt femseter med mye plass i baksetet og bagasjerommet, og en svært fleksibel seteløsning. Sjuseteren Grand C-Max er litt større.

På veien preger komforten bilene.

De takler de små ujevnhetene svært godt, og imponerer når svingene kommer tett.

Pris fra 265 600 kr for en C-Max med greit utstyr og 95-hesters diesel. Grand koster 23 700 kr ekstra.

Les prøvekjøringen av C-Max/Grand C-Max her.

Audi A7 Nesten perfekt, var vår klare mening etter første møte med femdørskupeen Audi A7.

Det er en stor, men likevel lav og bred bil som byr på overraskende god plass.

KOMPAKT: Den vanlige C-Max er en høyreist, kompakt femseter med masse plass i baksetet og til bagasje. Foto: FORD
KOMPAKT: Den vanlige C-Max er en høyreist, kompakt femseter med masse plass i baksetet og til bagasje. Foto: FORD Vis mer

A7 leveres med fire forskjellige motor/gir-kombinasjoner.

To dieseldrevne 3-litere på henholdsvis 204 og 245, og to bensinmotorer på 204 hester og 300 hester.

Audi har vist seg å være god på forbruk i forhold til ytelse, og lover et forbruk på trelitersdieselen på 0,53 l/mil.

A7 starter på 690 000 kroner, da med bensin og 204 hester, firehjulsdrift og S-tronic girkasse.

Med den svakeste dieselmotoren koster A7 fra 740000 kroner.

Les vår prøvekjøring av Audi A7 her. 

Saab 9-5 Dette er først og fremst en god langturscruiser.

SJARMERENDE: Det morsomme med Saab er at den har masse sjarm og at den tviholder på mye av det som Saab har vært kjent for. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
SJARMERENDE: Det morsomme med Saab er at den har masse sjarm og at den tviholder på mye av det som Saab har vært kjent for. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG Vis mer

Ikke like kjøreglad, komfortabel eller gjennomført som eksempelvis en BMW 5-serie.

Heller ikke like premium-finpolert som klassens beste.

Den er annerledes å kjøre, se på og kjøre.

Det morsomme er at den har mye sjarm, og tviholder på mye av det som Saab har vært kjent for. Det liker vi.

Startpris med toliters bensinmotor med turbo og 180 hk er 456900 kr. Den er også å få med diesel og 160 hk fra 472900 kr.

Les testen av nye Saab 9-5 her.