FLYEKSPERT: Flykaptein i SAS, Knut Berger, kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly.  Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Flykaptein i SAS, Knut Berger, kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOGVis mer

Kan pilotene se turbulens på radaren?

Flykaptein svarer.

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Finnes det luftlommer i lufta, og kan flyet riste så mye ved turbulens at skruene løsner?

Flere har sendt spørsmål til Dagbladets reiseeksperter. I dag svarer flykaptein i SAS, Knut Berger, på spørsmål fra Dagbladets lesere. 

Kan flyet falle i en luftlomme? Første leserspørsmål dreier seg om luftlommer: Er det noe pilotene kan se på flyets instrumenter slik at de kan fly rundt dem? Risikerer man at flyet faller rett i bakken dersom det havner i en luftlomme, og er det når flyet havner i en luftlomme at det blir turbulens?

- En luftlomme har jeg aldri sett eller møtt. Opp- og nedadgående luftstrømmer derimot, er en del av naturen vi beveger oss i, svarer flykaptein Knut Berger.

De fleste værfenomenene kan pilotene se på flyets radar, forteller han. I tillegg blir pilotene oppdatert på alle områder der det er varslet om, eller opplevd, turbulens før og under flyvning, forklarer Berger.

100-meter i motvind - Været rundt på kloden vår fraktes av sterke jetstrømmer som kan bevege seg med flere hundre kilometer i timen, sier flykapteinen.

Får man en slik vind rett imot blir det ikke nødvendigvis turbulens, men det blir som en 100-meter løpt i motvind - det går saktere enn om vinden kommer bakfra, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FALLER ALDRI: Ved sterke vertikale luftstrømmer kan et fly bevege seg raskt opp eller, men man det «faller» aldri, sier flykaptein Knut Berger. Foto: KYRRE LIEN/SCANPIX
FALLER ALDRI: Ved sterke vertikale luftstrømmer kan et fly bevege seg raskt opp eller, men man det «faller» aldri, sier flykaptein Knut Berger. Foto: KYRRE LIEN/SCANPIX Vis mer

- Ved sterke vertikale luftstrømmer kan et fly bevege seg raskt opp eller, men man det «faller» aldri, sier Berger.

Bytter høyde - Et fly vil alltid fly i forhold til luften den befinner seg i. Kommer vi inn i ett område med turbulens, vil vi forsøke å bytte høyde, opp eller ned, for å finne roligere flyforhold, sier SAS-kapteinen.

Dette gjør pilotene først og fremst av hensynet til passasjerenes og kabinbesetningens komfort og sikkerhet, forklarer han.

- Flyets tålegrense ligger langt, langt, utover dette. På et riktig vedlikeholdt fly vil ikke skruer falle av i turbulens, beroliger Berger før han anbefaler:

- Gjør som pilotene - ha setebeltet festet når du sitter i stolsetet.

Førstehjelp i lufta Neste leser lurer på hva som skjer om noen blir akutt syke ombord: Hvor alvorlig sykdom må det dreie seg om før flyet nødlander, og hvem vurderer hvor alvorlig det er?

- Akutt sykdom er noe vi opplever fra tid til annen. Heldigvis er alle kabinansatte og piloter igjennom førstehjelpstrening én gang i året, sier Berger og fortsetter:

- Våre fly er utrustet med mye førstehjelpsutstyr, blant annet hjertestarter. Disse har reddet liv flere ganger allerede.

Noe av førstehjelpsutstyret kan de kabinansatte bruke. En del av utstyret vil også kvalifisert helsepersonell ha god nytte av, forklarer han.

Kapteinen avgjør - Når det oppstår akutt sykdom om bord, vil man alltid forsøke å finne helsepersonell blant passasjerene som kan assistere. Kapteinene har det siste ordet på om og når en eventuelt en mellomlanding skal gjennomføres, men en leges råd vil selvsagt veie tungt, sier Berger.

SAS fører selv en statistikk på alle rapporterte sykdomstilfeller om bord i sine fly, som brukes i opplæringsøyemed i den årlige treningen.

- Drikk mye vann og beveg deg under flyturen, råder Berger til slutt.

Har du reiserelaterte spørsmål kan du sende dem til Dagbladets reiseeksperter.

FLYEKSPERT: Flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly.  Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer