SKAL KÅRE ÅRETS BIL: Juryleder Espen Stensrud. Foto: TORBJØRN BERG
SKAL KÅRE ÅRETS BIL: Juryleder Espen Stensrud. Foto: TORBJØRN BERGVis mer

Kåringen over alle kåringer

Årets Bil 2014 handler ikke bare om å finne den beste bilen i Norge i dag. Det handler vel så mye om hvorfor.

Les flere saker om Årets Bil.
Her kan du stemme!

Det finnes kåringer av alt mulig om dagen. Her er «årets ditt» og «årets datt». Noen kåringer er tilsynelatende grundige, mens andre virker som om det bare er trukket noe opp fra hatten. Som en sprelsk kanin.

Dagbladet, Autofil og DinSide.no står bak den store kåringen av Årets Bil 2014 i Norge. En svært sterk jury, bestående av personer innenfor vidt forskjellige faglige instanser rundt bil og samferdsel, har funnet 30 kandidater som skal bli til én verdig vinner.  

Det som gjør at jeg virkelig gleder meg til å lede dette arbeidet, er fordi vi gjør det på norske premisser. Etter norske forhold. På norske veier. Og kriteriene er klare som dagen: Miljøegenskaper, sikkerhet, pris, pålitelighet, kjøreegenskaper, praktisk bruk, design og komfort. Nøkkelbegreper for å finne den bilen som fortjener den prestisjetunge prisen.

STERK JURY: Autofil-redaktør, og leder av Dagbladets bilsatsing, Espen Stensrud, leder en faglig meget sterk jury. Sammen skal de kåre Årets Bil 2014. Foto: Torbjørn Berg
STERK JURY: Autofil-redaktør, og leder av Dagbladets bilsatsing, Espen Stensrud, leder en faglig meget sterk jury. Sammen skal de kåre Årets Bil 2014. Foto: Torbjørn Berg Vis mer

Vi kommer garantert til å krangle så bilnøklene flyr, også. Det er fordi vi alle er individuelle vesener som har helt egne og forskjellige kriterier ved valg av bil. Akkurat slik om alle andre bilkjøpere. Alle har forskjellige behov, bruksmønstre og ikke minst bankforbindelser som gjør det mulig å oppfylle drømmen om sin nye bil.

Helt fra jeg raste rundt i en sliten 75-modell Datsun Cherry og fattern?s Ford Granada på 80-tallet, har jeg følt glede over å kjøre bil. Men etter hvert som ungene kom til, har jeg også forandret behov. Tatt enda mer hensyn til komfort, sikkerhet, forbruk, plass, pris og pålitelighet. Men jeg har aldri glemt stil og design. Bilen skal tross alt være et sted du trives.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og aldri har du som bilkjøper fått mer igjen for pengene. De siste 25 årene har bilprisene stått nærmest stille, mens den gjennomsnittlige inntekten har doblet seg. Samtidig er bilene lastet med sikkerhet og utstyr som var helt utenkelig for 25 år siden, i tillegg til at ny teknikk er kommet til.

Akkurat på dette området er vi vitne til en  evolusjon i bilverdenen. Nye drivkilder, systemer som holder bilen på plass i kjørefeltet, radarer som sørger for at bilen bråstopper om en fotgjenger brått dukker opp i veibanen og tekniske duppeditter som vi omgir oss med i hverdagen, blir stadig mer implementert i bilene.

Kåringen over alle kåringer

Aldri har det vært mer vanskelig å velge, heller. I dag finnes det biler for nær sagt alle livsfaser og lyster: «Dine/mine/våre-barn-bilene», «Mann-med-hatt-bilene» og «Se-jeg-nyter-síngellivet-bilene» for å nevne noen. Det finnes til og med egne nisjeutgaver av det som allerede er en nisjebil.

Forleden dag gjorde jeg et lite dykk og fant ut at i 1993 kunne du velge mellom 1800 forskjellige modellversjoner. I dag finnes det over 3100!

Av alle disse skal vi finne den beste bilen i Norge i dag. Ikke bare det; vi skal finne den viktigste. Den som utgjør en forskjell.
I tillegg vil stemmene fra alle dere lesere bli lagt til — noe som betyr at du kan være med på å bestemme hvilken bil som fortjener tittelen «Årets Bil 2014». Gå inn på db.no eller dinside.no og stem fram din favoritt. Inntil da skal vi i juryen dykke dypt og inngående i alle kandidatene og gi deg gode tips i Dagbladet hver tirsdag framover før den endelige vinneren kåres i slutten av november.

Jeg er stolt over å lede en så kompetent og faglig sterk jury som består av så mange forskjellige mennesker. Som jeg vet vektlegger helt forskjellige ting ut i fra kriteriene.

Men jeg vet også en annen ting: Selve fundamentet for alle de valgene vi gjør i livet kommer til å ligge i bunnen.
Nemlig trygghet og glede.
Det gjelder i høyeste grad for bilen, også.