JOBB? Vi klarer ikke å konsentrere oss en hel dag i strekk, så en surferunde på nettet er helt greit. Bare pass på at du klarer å hente deg inn igjen før hele dagen har gått. Foto: ZANETTA HARDY
JOBB? Vi klarer ikke å konsentrere oss en hel dag i strekk, så en surferunde på nettet er helt greit. Bare pass på at du klarer å hente deg inn igjen før hele dagen har gått. Foto: ZANETTA HARDYVis mer

Kaster du bort tida på jobben?

Slik får du mer ut av arbeidsdagen.

DinSide.no: Hender det at du går hjem fra jobb og tenker - hva fikk jeg egentlig gjort i dag?

I så fall er du ikke alene. Mange lar seg distrahere på jobben, og kan kjenne at hele dagen har gått uten at man har fått gjort «noe».

For å få mer ut av arbeidsdagen din må du prioritere de riktige tingene. Få unna de viktigste oppgavene først. Med litt disiplin og økt bevissthet rundt egen tidsbruk er du godt på vei.

Dagens ulike faser Mange har jobber som består av en rekke ulike arbeidsoppgaver. Noen krever mer konsentrasjon, mens andre oppgaver må man bare få unna. Er du sliten, kan du rydde litt i innboksen, mens det krever mer av deg å skrive en presentasjon.

- Vi er som regel mest opplagt tidlig på dagen, så det er lurt å gjøre høykonsentrasjonsoppgaver på formiddagen. Møter kan du gjerne legge etter lunsj, råder Cecilie Thunem-Saanum, selvstendig kursholder i kommunikasjon og tidsbruk.

Thunem-Saanum påpeker dessuten at man bør legge en plan for hvordan man skal disponere arbeidsdagen, så man er sikker på at man får unna de viktigste arbeidsoppgavene.

- Tenk gjennom hvilke konsekvenser det får om du lar den ene eller den andre oppgaven bli liggende. Vi har som regel 2-3 oppgaver som er viktigst og som får store konsekvenser hvis de ikke blir gjort. Det er oppgavene du må prioritere først, råder hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsentrasjon Selv om de fleste er mer opplagt på formiddagen, betyr ikke det at man klarer å jobbe fokusert flere timer i strekk.

- De fleste klarer å jobbe konsentrert i 18-25 minutter i strekk. Om man er i skikkelig god flyt, kan man jobbe effektivt i lengre økter, og konsentrasjonen kan også trenes opp, men i hovedsak klarer vi bare å konsentrere oss i kortere perioder, sier Thunem-Saanum.

Før du setter i gang med en konsentrasjonsøkt, kan du tenke gjennom hva du skal oppnå fram til et gitt klokkeslett. Med tidsfrister underveis hjelper du deg selv å løse oppgavene mer effektivt. Om vi ikke setter noen grenser for vår egen tidsbruk, vil oppgavene ofte bare flyte ut i tid.

Hva blir du målt på? Nøkkelen til et godt arbeidsliv er å jobbe med noe du finner meningsfylt. Når du skal evaluere om du bruker tida di godt, er det tre spørsmål Cecilie Thunem-Saanum sier du bør stille deg selv:

• Hva bruker du mest tid på i løpet av en arbeidsuke? Hva blir du målt på - av deg selv, sjefen og omgivelsene? Hvilke arbeidsoppgaver trives du best med?
Om du bruker mye tid på oppgaver du verken trives med eller blir målt på, bør du ta en prat med sjefen din.

Kanskje er det rom for å gjøre justeringer i oppgavene dine. Noen oppgaver hører kanskje bedre hjemme hos andre kolleger, mens andre oppgaver bør inn i din stillingsbeskrivelse, slik at du faktisk blir målt på det du bruker tida di på.

Facebook og kaffe I en hektisk arbeidshverdag bør det også være plass til en kaffe med kolleger og en surferunde på nettet. Når du gir deg selv litt slakk, er det lettere å gå i gang med konsentrasjonsoppgavene etterpå.

- Noen ganger skal du innvilge deg en pause selv om det stormer rundt deg. Man trenger pauser og pusterom for å levere resten av dagen. Men du bør være bevisst på hva du skal i gang med etter pausen - hvilken oppgave er det du skal hente deg inn for, sier Thunem-Saanum.

INGEN ER PERFEKTE: Cecilie Thunem-Saanum bruker ofte seg selv som eksempel i foredragene sine.  Foto: GRY MONICA FARSTAD HELLEVIK
INGEN ER PERFEKTE: Cecilie Thunem-Saanum bruker ofte seg selv som eksempel i foredragene sine. Foto: GRY MONICA FARSTAD HELLEVIK Vis mer

Hun påpeker imidlertid at mange kommer skjevt ut fra morgenen av. Plutselig er klokka ti og man har ikke gjort stort annet enn å sjekke Facebook og skravle med kolleger.

- Mange av oss trenger litt oppvarming når vi kommer på jobb, men det kan fort skli helt ut. Kommer du på jobb klokken halv ni, kan du for eksempel fortelle deg selv at du seinest klokka ni skal være godt i gang med dagens gjøremål, råder hun.

For at 2014 skal bli et godt år på jobben, bør du altså huske på følgende:
Gi deg selv tid til oppvarming på morgenen, men sørg for at du kommer ordentlig i gang med abeidsoppgavene innen en halvtimes tid.   Ta pauser i løpet av arbeidsdagen. Sett opp delmål og tidsfrister underveis. Gjør unna de viktigste oppgavene først. Bruk konsentrasjonsøktene godt og planlegg høykonsentrasjonsoppgaver på formiddagen. Legg gjerne møter etter lunsj. Sjekk at du bruker tida di på oppgaver du trives med og blir målt på. Hvis ikke - ta en prat med sjefen din!
Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere saker får du her:
Her er spørsmålet du må stille på intervju
Assad fikk sommerjobb som konsernsjef