HYPEREMESIS GRAVIDARUM: Ni måneder med store påkjenninger. Katarinas baby ble født sju uker for tidlig. I dag, 15. mai, markeres den internasjonale dagen for ekstrem svangerskapskvalme. Foto: PRIVAT
HYPEREMESIS GRAVIDARUM: Ni måneder med store påkjenninger. Katarinas baby ble født sju uker for tidlig. I dag, 15. mai, markeres den internasjonale dagen for ekstrem svangerskapskvalme. Foto: PRIVATVis mer

Katarina gikk ned 20 kilo mens hun var gravid

Ble rammet av ekstrem svangerskapskvalme.

MAMMANETT: Da Katarina Walther (30) ventet sitt første barn, ble hun raskt rammet av kvalme - en vanlig graviditetsplage. Men det skulle vise seg at kvalmen bare ble verre, og de neste månedene fortsatte hun å kaste opp. Hun var noen turer på legevakta, men hun klarte likevel å jobbe 100% hele svangerskapet.

- Jeg var livredd for å bli stemplet. Jeg fikk ofte høre at «svangerskap er ingen sykdom», forteller hun.

Da hun ble gravid med barn nummer to, ble hun igjen rammet av kvalme, men denne gang utviklet tilstanden seg til noe mer alvorlig. Katarina fikk diagnosen hyperemesis gravidarum - også kalt ekstrem svangerskapskvalme.

Myteomspunnet diagnose Rundt 90% av alle gravide opplever kvalme og kaster opp en eller flere ganger i svangerskapet. Men for noen kvinner blir kvalmen mer alvorlig og langvarig.

Ragnhild Sageng, leder i Hypermesis gravidarum Norge forteller at et sted mellom 0,8 og 3,2 % av gravide kvinner blir rammet av hyperemesis gravidarum.

- Sykdommen er ofte myteomspunnet, og mange ilegger svangerskapskvalme psykiske årsaker. Noe som dessverre henger igjen fra tidligere tider.

Den 15. mai er den internasjonale dagen for ekstrem svangerskapskvalme, og Sageng ønsker fokus på sykdommen for å nå ut til allmennheten med fakta rundt sykdommen.

Ble innlagt på sykehus - Allerede i begynnelsen av svangerskapet var kvalmen så ille at jeg ble sykemeldt, og innlagt på gynekologisk avdeling på sykehuset. Der fikk jeg intravenøs behandling for å forhindre uttørring og prøvde ut flere typer kvalmestillende. Men jeg fortsatte å kaste opp, forteller Katarina.

Men selv om Katarina følte seg godt ivaretatt, ønsket hun seg hjem.

- Det er ikke noe greit å være innlagt på sykehus når man har hypermsis gravidarum; støy, lukt, lyd, mye folk. Blir mer sliten og dermed dårligere. Jeg mistet i tillegg den lille lysta på mat jeg hadde når jeg lå på sykehuset, orket ikke tanken på mat eller drikke i det hele tatt. Det er ubehagelig å måtte kaste opp på fellesrom eller måtte «kapre» felles do i lang tid på grunn av brekninger og oppkast, og også ekkelt å henge over en do som fremmede også bruker. Jeg følte at innleggelse forverret min situasjon, forteller hun.

Det meste ble prøvd Legene og Katarina ble derfor enige om at hun skulle være hjemme og komme til sykehuset for å få intravenøs væske tre ganger i uka.

CVK: Katarina fikk i perioder næring gjennom sentralt venekateter. Foto: PRIVAT
CVK: Katarina fikk i perioder næring gjennom sentralt venekateter. Foto: PRIVAT Vis mer

- Dette holdt ikke lenge, og jeg ble innlagt igjen, forteller Katarina, som en lengre periode reiste fram og tilbake mellom sykehus, for enten behandling på dagtid eller innleggelse. Tidvis kom også hjemmesykepleien hjem til henne og ga henne intravenøs væskebehandling.

Katarina fikk operert inn såkalt CVK. Dette er et kateter som blir operert inn i en dyp vene og er ment for lang tids bruk. I den gis væske, medisiner, ernæring.

I perioder fikk hun også TPN, som står for parenteral ernæring - næring gis rett i blodårene.

- Jeg følte meg veldig mye bedre når jeg fikk det, men pga. fare for komplikasjoner ville de ikke gi meg for lenge, forteller Katarina.

Behandlingen hun fikk, skulle forebygge at Katarina ble dehydrert og underernært, men Katarina gikk stadig ned i vekt - kiloene rant av henne.

Dårlig samvittighet og vonde tanker De sju månedene hun var gravid, var kjennetegnet av mye ubehag og dårlig samvittighet.

- Tanker som kvernet i hodet mitt var at jeg aldri skulle blitt gravid. De første 16 ukene tenkte jeg mye på å ta abort. Og så fikk jeg dårlig samvittighet fordi jeg tenkte dette. Jeg burde jo glede meg over jenta jeg ventet.

Katarina følte også på ensomheten. Hun var mye alene, fordi kvalmen gjorde at hun ikke orket å ha kontakt med venner og familie. Hun savnet også jobben sin og kollegaene der.

- Jeg ble deprimert av å ikke kunne fungere i hverdagen, ikke klarte å ta vare på familien min. Jeg hadde dårlig samvittighet overfor sønnen min som jeg ikke klarte å ta like godt vare på.

Som følge av at dette, fikk Katarina faste timer hos jordmor en gang i uka, og ble også henvist til psykolog.

Bekymret for barnets helse Etter som ukene gikk, og kvalmen ikke gikk over, begynte Katarina å bli alvorlig bekymret for barnet i magen.

- Jeg bekymret meg for om det at jeg stadig kastet opp ville gå ut over barnet. Helsepersonell uttrykte også bekymring, men jeg ble godt fulgt opp med vekstestimering og blodprøver, forteller Katarina.

Men bekymringen slapp ikke taket. Og med god grunn. Istedenfor å gå opp de anbefalte 12-20 kiloene, hadde Katarina gått ned 20 kilo siden hun ble gravid.

Født sju uker for tidlig Sju uker før termin startet fødselen opp, og lot seg ikke stoppe. Babyen må fødes nå, men ligger i tverrleie og blir forløst med keisersnitt.

- Vi vet ikke årsaken til at hun ble født for tidlig. Om det skjedde fordi jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme, blir bare spekulering, understreker Katarina.

Jenta veide 1749 gram og klarer seg fint, selv om hun fortsatt er innlagt sammen med mor på nyfødt-intensivavdeling i Drammen.

- Svangerskapskvalmen var borte allerede samme dag, men jeg kan fortsatt bli litt kvalm og uvel av noen lukter og en del matvarer. Matlysten er ikke tilbake enda, forteller den nybakte moren.

Roser oppfølgingen fra helsevesenet Katarina kan ikke få fullrost oppfølgingen hun har hatt av helsevesenet denne gangen.

- Psykologen har vært innom meg flere ganger allerede etter fødselen, og heldigvis har depresjonen sluppet taket nå - det skjedde samtidig med at kvalmen ga seg.  Jeg har en kjempepositiv opplevelse av behandling og oppfølging av helsevesenet denne gangen. Jeg følte at mine behov ble ivaretatt i den grad det var mulig, avslutter den nybakte mammaen.

Ikke alle får riktig hjelp - Dessverre forekommer ufullstendig legehjelp til HG-rammede kvinner. Mange må gå lenge med ekstrem kvalme/oppkast før de mottar riktig hjelp. Å medisinere gravide er fortsatt omstridt, og vi vil jobbe for å få mer forskning på plass, slik at flere kan få rett hjelp tidligere, sier Sageng fra HG Norge.

Åse Vikanes er spesialist i fødselshjelp og kvinnesykdommer. Hun har skrevet en doktorgradsavhandling om fenomenet, og oppfordrer gravide til å søke hjelp når man synes kvalmen går ut over familieliv og jobb. Hvis man ikke får i seg væske og eller mat, er det helt nødvendig å søke hjelp.

Stolt storebror. Foto: PRIVAT
Stolt storebror. Foto: PRIVAT Vis mer

- På tross av kvalmen er det viktig å fortsette med Folat, og det kan være lurt å slutte med jerntabletter, ettersom de kan gi kvalme eller forsterke kvalme. I verste fall må man innlegges på sykehus og få væske, elektrolytter og vitaminer tilført direkte i blodåren eller gjennom slange til magesekk eller tynntarm, sa Vikanes til Mammanett.no i 2013.

LES MER: Gravid uke for uke
Vanlige plager i svangerskapet
Jeg orker ikke å spise - vil fosteret ta skade?
Ekstrem svangerskapskvalme: Mange gravide møter fordommer

ETTER FØDSEL: Kake og kaffe smaker godt igjen. Foto: PRIVAT
ETTER FØDSEL: Kake og kaffe smaker godt igjen. Foto: PRIVAT Vis mer