INSPIRERT: Dette er Kia Novo, en konseptbil som ser ut til å være noe mer enn en futuristisk designstudie. Og at Kia fortsetter å fokusere på spenstig design er det i hvert fall ingen tvil om. Foto: KIA
INSPIRERT: Dette er Kia Novo, en konseptbil som ser ut til å være noe mer enn en futuristisk designstudie. Og at Kia fortsetter å fokusere på spenstig design er det i hvert fall ingen tvil om. Foto: KIAVis mer

Kia Novo: Spenstig designet konsept

Med Novo ønsker designsjef Peter Schreyer å vise hvor Kias design skal ta veien fremover.

Dinside Sedaner med kupé-styling er blitt stadig mer populært, og det tar tydeligvis Kia konsekvensen av når de nå viser en oppdatering av sin formgivnings-filosofi.

Kia Novo Concept heter bilen, som nylig ble vist på bilmessen i Seoul i Sør-Korea. I tillegg til sitt utseende som skal vise vei mot kommende kreasjoner fra merket, introduserer bilen en 1,6-liters turbomotor med direkte bensininnsprøytning. Girkassen er en syvtrinns dobbelkløtsj-automat.

Denne skal gi sportslige ytelser, ifølge produsenten - uten at vi får vite noe mer konkret om det.

Design-sjef Med den markante, barske og etter vår mening samtidig elegante linjeføring Novo legger for dagen, viser designsjef Peter Schreyer hvem som er nettopp ... sjefen. Han har etterhvert etablert seg som en av de virkelige referansene i bildesign-verdenen.

Interiøret er minimalistisk sportslig i designen, og resolutt fører-orientert. Holografisk instrumentpanel og fingeravtrykks-scanner for individuelt oppsett av bilens funksjoner hører med til de mer konsept-typiske elementene.

Kia-tradisjon Kia Novo føyer seg inn i en lang rekke av konseptbiler som har vist veien fremover for den koreanske produsenten også tidligere. De har den fordelen at de har fått utseendet på produksjonsbilene til også å bli blant de mest slående i markedet.

HOLOGRAM: Instrumentpanel i 3D er blant elementene som tyder på at bilen ikke er helt klar for produksjon i denne formen. Foto: KIA
HOLOGRAM: Instrumentpanel i 3D er blant elementene som tyder på at bilen ikke er helt klar for produksjon i denne formen. Foto: KIA Vis mer

Slik som for eksempel Kia pro_cee'd, som vi først trodde var en konseptbil.

Eksempler på slike konseptbiler:
Helt nylig, i januar 2015: Kia Sportspace, antakelig forløper for kommende Optima stasjonsvogn.

Kort tid før det viste de konseptet med elektrisk firehjulsdrift (e-AWD) - Trailster
Vinteren 2014: Overraskelsen Kia GT4 Stinger
Sommeren 2013: Den oppsiktsvekkende kompakt-SUV-en Niro
Juni 2013 kunne vi annonsere at Grand toureren Kia GT skal i produksjon
Mars 2013: Tøffingen Kia Provo ble vist.
2011 og 2012: Forløperne til dagens Soul - Kia Naimo etterfulgt av Track'ster.
Januar 2011: Den spektakulære familiefrakteren KV7
Tidlig i 2010: Den oppsiktsvekkende designstudien Ray
Voksent merke Kia, som inntil for noen år siden ble sett på som en litt kjip kuriositet av bilkjennere, er i dag langt fra noen smågutt i bilindustrien og en god del mer anerkjent. Det er Koreas eldste bilprodusent og produserer rundt tre millioner biler i løpet av et år i ti fabrikker verden over.

Også i Norge har Kia greid å posisjonere seg blant de seriøse merkene og har så langt i år en markedsandel på 2,8 prosent, foran merker som Opel, Hyundai, Citroën, Suzuki og Subaru - for å nevne noen.

Slik var bilsalget i første kvartal 2015.
Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

LINJELEKKER: Gjennomført designdynamikk bakfra og forover. Foto: KIA
LINJELEKKER: Gjennomført designdynamikk bakfra og forover. Foto: KIA Vis mer
FREKK FRONT: Også Kia går for stor grill og sint utseende.  Foto: KIA
FREKK FRONT: Også Kia går for stor grill og sint utseende. Foto: KIA Vis mer