GENIALT: – Forslaget om individuell pensjonskonto er genialt for sånne som meg, mener Kim Daniel Svendsen (33). Han har flere pensjonskapitalbevis (opptjent innskuddspensjon) som forvaltes av fem-seks ulike leverandører. Foto: Bjørn Langsem
GENIALT: – Forslaget om individuell pensjonskonto er genialt for sånne som meg, mener Kim Daniel Svendsen (33). Han har flere pensjonskapitalbevis (opptjent innskuddspensjon) som forvaltes av fem-seks ulike leverandører. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Pensjon

Kim Daniel Svendsen (33) har byttet jobb mange ganger. Det har kostet ham dyrt

YS ønsker at alle arbeidstakere skal få en egen pensjonskonto som følger dem gjennom arbeidslivet.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg har flere pensjonskapitalbevis fra tidligere arbeidsgivere, og de forvaltes av fem–seks ulike leverandører. En del av den oppsparte pensjonen min er spist opp av høye forvaltningsgebyrer, ettersom jeg jobber i et lavtlønnsyrke og også har jobbet deltid, sier Kim Daniel Svendsen.

Skifter du jobb i dag, blir du meldt ut av pensjonsordningen der du slutter, og inn i pensjonsordningen til din nye arbeidsgiver. Du starter opptjeningen på nytt, også selv om arbeidsgiver har lik pensjonsordning som den gamle.

Dersom du hadde innskuddspensjon hos tidligere arbeidsgiver, får du med deg et pensjonskapitalbevis som viser hvor mye kapital du sparte opp i ordningen.

Dette kan bli utfallet

EKSEMPEL 1: William er 30 år. Han får et vikariat på ett år. Han vet at tjenestepensjon er viktig, og at han må jobbe i minst ett år for å få innskuddspensjon. Men han vet også at arbeidsgiver bare tilbyr minste innskuddssats. Han sørger for å bli i jobben i akkurat ett år.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn