- Kjempeunderholdning det ikke står noe om i turistbrosjyrene

Smugler varer for 60 millioner kroner til Iran hver dag.

KHASAB (Dagbladet): Mens amerikanerne og vestlige land prøver å strupe Iran gjennom handelsboikott og blokader, gir smuglerne bånn gass på sine speedbåter og lar iranerne få en smak av vesten.

I spinkle farkoster, uten redningsvester og kommunikasjonsutstyr, freser småbåtene tvers over det travle stredet der en tredjedel av verdens oljeforbruk blir utskipet.

Fra den søvnige havnebyen Khasab i den omanske enklaven Musamdam, helt nord på hornet mot Hormuzstredet, tar det bare 50 minutter å smugle lasten til den iranske øya Qeshm.

Cruise-underholdning Hver onsdag i hele vinter, kan cruisepassasjerer på MSC «Lirica» la seg underholde av geskjeften.

Det italienske cruiseskipet går i fast rute mellom Abu Dhabi og Muscat.

I Khasab er det ikke stort annet å gjøre enn å dra på fjordtur i båt, kjøre en tur i ørkenen - eller bli om bord og se hvordan smuglerne fyller båtene med Coca-Cola, amerikanske sigaretter, te, sko, PC-er, klær TV-apparater - og til og med en og annen vestlig bil.

Mange velger dette alternativet og får et førstehånds inntrykk av storsmuglingen.

Viktige varer Smuglertrafikken er så viktig for Iran at det snakkes høyt om at dette er en av grunnene til at landet i det lengste vil unngå å stenge Hormuzstredet.

- Her blir det smuglet vestlige varer for 10 millioner dollar, tilsvarende 60 millioner kroner, hver eneste dag, forteller den lokale turistguiden Mario.

Inntektene fra smuglertrafikken har antatt så store dimensjoner at det er utelukket at omanske myndigheter vil gripe inn.

Smuglerne utnytter en gammel rettighet som gir båter anledning til fri ferdsel i havna, såframt de ankommer etter soloppgang og drar før solnedgang.

ORGANISERT: Det affiserer ikke smuglerne at cruiseskipet MSC «Lirica» ligger et steinkast unna og at passasjerene følger med på aktiviteten. Smuglingen av vestlige varer til Iran er særdeles godt organisert. Fra flytebryggene i omanske Khasab lastes alt fra amerikanske sigaretter, Coca-Cola og PC-er, til fjernsynsapparater og sko. Foto: EIVIND PEDERSEN
ORGANISERT: Det affiserer ikke smuglerne at cruiseskipet MSC «Lirica» ligger et steinkast unna og at passasjerene følger med på aktiviteten. Smuglingen av vestlige varer til Iran er særdeles godt organisert. Fra flytebryggene i omanske Khasab lastes alt fra amerikanske sigaretter, Coca-Cola og PC-er, til fjernsynsapparater og sko. Foto: EIVIND PEDERSEN
LUKKER ØYNENE: En politibil glir sakte forbi og konstaterer at smuglingen er i full gang - men det kunne ikke falle politiet å gripe inn. Med kjølebiler fra Dubai og Muscat blir et stort antall kasser ferfisk hver dag kjørt til havnebyen Khasab i den omanske enklaven Musandam. Derfra blir fisken smuglet til Iran, som ligger like over Hormuzstredet, 50 minutter unna med speedbåt. Foto: EIVIND PEDERSEN
FERSK FISK: Med kjølebiler fra Dubai og Muscat blir et stort antall kasser ferfisk hver dag kjørt til havnebyen Khasab i den omanske enklaven Musandam. Derfra blir fisken smuglet til Iran, som ligger like over Hormuzstredet, 50 minutter unna med speedbåt. Foto: EIVIND PEDERSEN
FERSK FISK: Med kjølebiler fra Dubai og Muscat blir et stort antall kasser ferfisk hver dag kjørt til havnebyen Khasab i den omanske enklaven Musandam. Derfra blir fisken smuglet til Iran, som ligger like over Hormuzstredet, 50 minutter unna med speedbåt. Foto: EIVIND PEDERSEN
FERSK FISK: Med kjølebiler fra Dubai og Muscat blir et stort antall kasser ferfisk hver dag kjørt til havnebyen Khasab i den omanske enklaven Musandam. Derfra blir fisken smuglet til Iran, som ligger like over Hormuzstredet, 50 minutter unna med speedbåt. Foto: EIVIND PEDERSEN
SMUGLERTOKT: Med fersk fisk på is, har denne båtføreren en viktig last ombord der han gjør seg klar til nytt smuglertokt fra Oman til Iran. Foto: EIVIND PEDERSEN
ORGANISERT: Fra flytebryggene i omanske Khasab lastes alt fra amerikanske sigaretter, Coca-Cola og PC-er, til fjernsynsapparater og sko ombord i de spinkle farkostene. Foto: EIVIND PEDERSEN
TUNG LAST: Utallige overlessede pickup-er ankommer havnebyen Khasab i den omanske enklaven Musandam. Smuglergodset er på vei til Iran, som ligger like over Hormuzstredet, 50 minutter unna med speedbåt. Foto: EIVIND PEDERSEN
ORGANISERT: Smuglingen av vestlige varer til Iran er særdeles godt organisert. Fra flytebryggene i omanske Khasab lastes alt fra amerikanske sigaretter, Coca-Cola og PC-er, til fjernsynsapparater og sko ombord i de spinkle farkostene. Foto: EIVIND PEDERSEN
ORGANISERT: Smuglingen av vestlige varer til Iran er særdeles godt organisert. Fra flytebryggene i omanske Khasab lastes alt fra amerikanske sigaretter, Coca-Cola og PC-er, til fjernsynsapparater og sko ombord i de spinkle farkostene. Foto: EIVIND PEDERSEN
VENTETID: Båtførere og mannskap hviler ut etter lasting og benytter tiden til å slappe av før smuglerarmadaen legger i vei rett før solnedgang. Foto: EIVIND PEDERSEN
ORGANISERT: Det affiserer ikke smuglerne at cruiseskipet MSC «Lirica» ligger et steinkast unna og at passasjerene følger med på aktiviteten. Smuglingen av vestlige varer til Iran er særdeles godt organisert. Fra flytebryggene i omanske Khasab lastes alt fra amerikanske sigaretter, Coca-Cola og PC-er, til fjernsynsapparater og sko. Foto: EIVIND PEDERSEN
UNDERVEIS: I høy hastighet forlater den søkklastede farkosten havnen i Khasab, på vei med vestlige smuglervarer til Iran - 50 minutter unna. Foto: EIVIND PEDERSEN
AVGANG: Mens solen sender sine siste stråler ned på den omanske havnebyen Khasab, er armadaen av smuglerfartøyer på vei ut ot Hormuzstredet. Gamle bestemmelser gir anledning til fri ferdsel hvis man ankommer etter soloppgang og drar før solnedgang. Varer for 60 millioner kroner smugles daglig på denne måten. Foto: EIVIND PEDERSEN

- Vi leverer fersk fisk fra både Muscat og Dubai, forteller en lastebilsjåfør som Dagbladet snakket med.

Korrupt Selv det omanske politiet bokstavelig ser talt gjennom fingrene på den illegale virksomheten.

For smuglere som blir tatt av en og annen ærlig grensevakt, vanker bøter og strenge fengselsstraffer. Men det rammer de færreste.

Båtmannskapet er ofte fremmedarbeidere fra Afghanistan og Pakistan. De får visstnok cirka 150 kroner for hver tur de gjennomfører, forteller en kilde i havnemiljøet.

Ut på likt - Dette er kjempeunderholdning som det ikke står noen ting om i turistbrosjyrene, utbryter et tysk par.

I timevis sto de på øverste dekk på MSC «Lirica», og hadde moro av å følge med på hvordan to-tre speedbåter nærmest ble søkklastet av fersk fisk.

Og - som på signal: Da sola kastet sine siste stråler på fjellsiden i havna, satte en liten armada med speedbåter av sted. Destinasjon: Iran.