SPENSTIG LØPESTEG: Å trene spenst er smart mener friidrettstrener Henning Hofstad, men råder mosjonisten til å velge øvelser som ikke rykker for mye i muskulaturen. Foto: Kristin Roset
SPENSTIG LØPESTEG: Å trene spenst er smart mener friidrettstrener Henning Hofstad, men råder mosjonisten til å velge øvelser som ikke rykker for mye i muskulaturen. Foto: Kristin RosetVis mer

Kjenn framgang og løp raskere med spenst-trening: Tre økter på to uker er nok

Smart treningsform.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Løpsmosjonisten kan ha god nytte av spensttrening, men vær smart i valg av øvelser, sier Henning Hofstad, mangeårig friidrettstrener og sentral i rollen som kompetanseutvikler innen spensttrening.

Unngå rykk i muskulaturen

- Er denne formen for trening ny og kanskje ukjent, gjelder det å begynne forsiktig og velge øvelser som ikke rykker for mye i muskulaturen. Utsetter du kroppen for tradisjonelle øvelser som hekkehopp, og hink risikerer du skader. Jeg anbefaler derfor spenstøvelser som er mer skånsomme for mosjonister, forklarer han.

- Eldre mosjonister, som har mistet en del av den naturlige elastisiteten i kroppen, bør være spesielt forsiktig. Dersom en merker smerter eller slitasje i ledd eller muskler bør en vurdere om denne treningen passer for deg.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn