ROJALT: Ser du et slikt skilt, hører bilen etter alt å dømme til det kongelige hoff. Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS
ROJALT: Ser du et slikt skilt, hører bilen etter alt å dømme til det kongelige hoff. Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONSVis mer

Kjenner du disse norske skiltene?

Sjekk hva slags bil du må ha for å få dem.

DinSide: De norske kjennemerkene finnes i flere ulike varianter. Mest vanlig er de ordinære hvite skiltene med svart skrift som brukes på ordinære biler, lastebiler og busser.

Det er også fullt mulig å finne ut hvem som eier bilen så lenge du har registreringsnummeret.

Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS
Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Mange bileiere ønsker også gjerne en spesiell bokstavkombinasjon. Se hvilken som er mest ettertraktet!

Svarte skilt med gul skrift: Skilt for anleggskjøretøy. Et vanlig syn på kjøretøyer ved norske flyplasser. Kjører ikke på offentlige veier. Omfatter traktorer, snøscootere og ulike flyplass- og havnekjøretøy. NB! Kjøretøy på Svalbard bruker også slike skilt, da alle veiene der er privateide.

Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS
Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Svarte skilt med hvit skrift: Skilt til biler brukt innen bilsport, for eksempel rallybiler. Man kan kjøre lovlig på veien til og fra trening eller konkurranse. Det må betales årsavgift og ansvarsforsikring, men man slipper avgiften ved registrering, og betaler bare moms på kjøpet. Det er også krav om at man har personlig lisens fra en NMF-klubb (Norsk Motorsport Forbund). Under kjøring må man ha med vognkort, lisens og bekreftelse fra klubben på treningstider.

Se disse morsomme bilskiltene!

Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS
Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Grønt skilt med svart skrift: Skilt til varebil. Bilene kan ha inntil tre sitteplasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blått skilt med gul skrift: Skilt til diplomatbil.

Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS
Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Rødt klistremerkeskilt med svart skrift: Midlertidig skilt, gjerne privat prøvekjøring.

Rødt skilt med hvit skrift: Midlertidig skilt, som regel brukt av bilforhandlere.

Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS
Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Hvitt skilt med svart skrift og røde felter i endene med vertikale tall med hvit skrift: Eksport/turistskilter.

Oransje skilt med svart skrift: Militære kjøretøy. Disse er fritatt for veiavgift.

ANLEGGSSKILT: Dette er skilt som typisk er montert på flyplass-kjøretøy. Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS
ANLEGGSSKILT: Dette er skilt som typisk er montert på flyplass-kjøretøy. Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Hvitt skilt med svart skrift: Alminnelige biler, busser og lastebiler. Mellom bokstavene og sifrene var det i perioden 1993 til 2012 et kontrollmerke (også kalt oblat), som viste at alle forhold knyttet til kjøretøyet var i orden da merket ble utstedt, som betalt årsavgift, forsikring i orden, godkjent EU-kontroll og at det ikke foreligger begjæring om avskilting.

Motorsykler, mopeder, mopedbiler, tilhengere, campingvogner og lignende har skilt med to bokstaver og fire sifre. Disse var det ikke oblat på.

Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS
Foto: OLAVSPLATES/WIKIMEDIA COMMONS Vis mer

Finn ut hvilket land kommer bilen fra!

Hvitt skilt med svart skrift og bare én bokstav foran tall: Kjennemerke for veteranbiler fra 1970 eller tidligere. Kan ha historisk utforming eller være produsert i moderne utforming.

Hvitt skilt med svart skrift og bokstaven A eller O etterfulgt av tall: Kjennemerker for representasjonsbiler tilhørende det kongelige hoff. Hoffet disponerer serien A-1 til A-20 og O-1, det siste brukes bare i Bergen. Ved transportoppdrag uten kongehusets medlemmer om bord, og ved salg benyttes ordinære kjennemerker.

Fun fact:
1. november 2006 kom en ny type kjennemerker som har en blå nasjonalitetsstripe på venstre side. Stripen har et norsk flagg og bokstaven «N», og tilfredsstiller Wienkonvensjonen, som Norge har sluttet seg til. Konvensjonen har krav om nasjonalitetsmerking på kjennemerker, og det skal brukes både foran og bak.

Om man av ulike årsaker, primært kosmetiske, ønsker å bytte til nytt kjennemerke, kan dette bestilles nytt fra Statens Vegvesen, og koster 140 kroner. Prisen for tilhenger, som bare har et skilt, er halve prisen. I begge tilfeller må man levere inn de gamle kjennemerkene.

Kilde: Olavsplates/Wikipedia

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.