Kjøp vinterbilen NÅ!

Det vrimler av gode tilbud på firehjulstrekkere om dagen. Her er 24 solide kjøp.

NESTEN FEILFRI: Subaru Forester scorer svært høyt i Dekra-testen. 94 prosent av bilene er uten feil. Foto: TORMOD BRENNA
NESTEN FEILFRI: Subaru Forester scorer svært høyt i Dekra-testen. 94 prosent av bilene er uten feil. Foto: TORMOD BRENNAVis mer

- Vi merker at det på generell basis er bedre salg av biler med 4WD i vinter- enn i sommermånedene. Men er du på jakt etter en bruktbil med 4WD, er det bedre å finne deg en bil nå, enn når den første snøen faller.

- Da blir det erfaringsmessig større kamp om de gode kjøpene, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør hos Subaru Norge AS.

I Norge selges Subaru så å si bare med 4WD og importøren har god oversikt over interessen for biler med 4WD.

BYBIL: Med 4WD skvetter Suzuki Swift greit over issvuller og snøkanter. Foto: Petter Handeland/Egmont HM
BYBIL: Med 4WD skvetter Suzuki Swift greit over issvuller og snøkanter. Foto: Petter Handeland/Egmont HM Vis mer

- Salget av nye biler med 4WD øker jevnt og trutt og denne interessen gjenspeiler seg også i bruktmarkedet, sier Thrane.

Pass på teknikken Informasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen hos NAF er opptatt av at folk sjekker 4WD-systemet godt før kjøp.

- Det er ikke alltid så lett å sjekke på egen hånd at de moderne 4WD-systemene fungerer slik de skal, forklarer Engebretsen.
Det var enklere før da du dro i en spak og 4WD-en koblet seg inn eller ut.

- Stort sett er systemene robuste, men det kan være lurt å få tatt en uavhengig test på et NAF-senter eller et verksted der de har utstyr for å sjekke funksjonen til 4WD-systemet.

PRAKTISK: I Sportback-versjon fungerer Audi A3 som en liten familiebil. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
PRAKTISK: I Sportback-versjon fungerer Audi A3 som en liten familiebil. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

- Det er også smart å sjekke hele drivverket. Det er tross alt flere bevegelige deler i en bil med 4WD enn i en med for- eller bakhjulsdrift.

- Finner du feil eller mangler på 4WD-systemet etter at du har kjøpt bilen, er det ofte forbundet med kostbare reparasjoner, sier Engebretsen.

De beste med 4WD Dagbladet har i samarbeid med Vi Menn Bil Top Gear plukket ut 24 biler med 4WD. Dette er modeller som har gjort det bra i våre nybiltester og har et generelt godt rykte.

I tillegg har vi sett på feilstatistikken for disse bilmodellene i den store bruktbilundersøkelsen til tyske Dekra.

BLANDING: Nissan Qashqai kombinerer fordelene fra kompaktbil og SUV. Foto: Andreas Handeland/Egmont HM
BLANDING: Nissan Qashqai kombinerer fordelene fra kompaktbil og SUV. Foto: Andreas Handeland/Egmont HM Vis mer

På grunnlag av 15 millioner bilundersøkelser de to siste åra i tysk «EU-kontroll», har Dekra utarbeidet en unik statistikk for feil og mangler på et stort antall bilmodeller.

Vi har i hovedsak konsentrert oss om feilstatistikken for biler som har gått mellom 50.000-100.000 km og funnet norsk prisområde for tilsvarende kjørelengde på finn.no.
 
Dette dreier seg om biler som er mellom to til åtte år gamle.

- Feilstatistikken fra Dekra sier klart at risikoen for feil og mangler stiger med kjørelengden, sier Dr. Gerd Neumann, som er ansvarlig for bruktbilkontrollene hos Dekra.

TØFFING: Ingen terrengbil, men Skoda Yeti tåler røff bruk. Foto: Skoda
TØFFING: Ingen terrengbil, men Skoda Yeti tåler røff bruk. Foto: Skoda Vis mer

- Om du vil balansere risiko for feil mot rimelig pris, er tre til seks år og kjørelengde på ca. 50.000-100.000 km en god tommelfingerregel, sier motorjournalist Øyvind Jakobsen i Vi Menn Bil Top Gear.

De beste kjøpene: Småbil: Suzuki Swift

Uten feil: 76,4 prosent (50 000 -100 000 km)
Årsmodell: 2006 -2011.
95.000 -180 000 kroner.

Kommentar: En av de minste og rimeligste bilene med 4WD. Har bedre kvalitet enn småbiler flest, ifølge Dekra.
Pluss: Lettkjørt og god framkommelighet.
Minus: Lite plass.

Kompaktklasse
Audi A3 quattro
Uten feil: 82,5 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell: 2005—2010
Prisområde: 180 000- 320 000 kroner.

UKOMPLISERT: Suzuki SX4 er en liten og enkel bil. Foto: Egmont HM
UKOMPLISERT: Suzuki SX4 er en liten og enkel bil. Foto: Egmont HM Vis mer

Kommentar: Praktisk i Sportback-versjon og en fin kombinasjon av sportslighet og god kvalitet. Fikk facelift i 2008 med en mer harmonisk dieselmotor.
Pluss: Kraftig toliters dieselmotor, praktisk karosseri.
Minus: Relativt dyr som brukt.

Nissan Qashqai 4x4

Uten feil: 79,6 prosent (50 000 -100 000 km).
Årsmodell: 2007-2010
Prisområde: 170 000-290 000 kroner.

GOD FØLELSE: VW Golf scorer på et fint interiør og bra kvalitetsfølelse for bilklassen. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
GOD FØLELSE: VW Golf scorer på et fint interiør og bra kvalitetsfølelse for bilklassen. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Kommentar: En fin mellomting av SUV og vanlig personbil. Ifølge Dekra er bilen omtrent som gjennomsnittet for klassen på feil og mangler.
Pluss: Praktisk og romslig.
Minus: Middels kvalitetsinntrykk.

Skoda Yeti 4x4 

Uten feil: Ikke i Dekra-rapporten.
Årsmodell:
2010-2011
Prisområde:
210.000 -290.000 kroner.

Kommentar:
Selv om bilen ikke er nevnt i Dekras feilstatistikk, bør Skodas crossover være et relativt trygt kjøp, siden den baserer seg på samme teknikk som i Skoda Octavia, VW Golf og Audi A3.
Pluss:
Praktisk karosseri, robust utforming.
Minus: Middels kjørekomfort.

LITE FEIL: Audi A4 får god score av Dekra. Allroad-versjonen har mer pynt og bakkeklaring enn vanlig quattro. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
LITE FEIL: Audi A4 får god score av Dekra. Allroad-versjonen har mer pynt og bakkeklaring enn vanlig quattro. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Suzuki SX4

Uten feil: 85 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell: 2006-2011
Prisområde: 120 000-235 000 kroner.

Kommentar: Få feil og god pålitelighet preger Suzukis lille crossover i Dekras bruktbilundersøkelse.
Pluss: Lav pris, lettkjørt.
Minus: Lite bagasjerom, ikke ESP på eldre modeller.

VW Golf 4 Motion

KJØREGLAD: BMW X1 er en av de mest velkjørende crossover-modellene på markedet. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
KJØREGLAD: BMW X1 er en av de mest velkjørende crossover-modellene på markedet. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Uten feil: 88,8 prosent (50 000-100 000 km).
Årsmodell: 2009-2011
Prisområde: 140 000-260 000

Kommentar: VW Golf 6 baserer seg på samme teknikk som Audi A3 og er en velkjørende kompaktbil med god framkommelighet. Ifølge Dekra er det få alvorlige feil på denne utgaven av VW Golf.
Pluss:
God komfort, sikre veiegenskaper.
Minus:
Lite biler på markedet.!

Mellomklasse
Audi A4 quattro/A4 Allroaod

Uten feil: 91,6 prosent (50 000-100 000 kilometer)
Årsmodell:
2009-2011
Prisområde:
280 000-460 000 kroner.

MYE FOR PENGENE: Med liten dieselmotor er Skoda Octavia en rimelig måte å skaffe seg 4WD på. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
MYE FOR PENGENE: Med liten dieselmotor er Skoda Octavia en rimelig måte å skaffe seg 4WD på. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Kommentar: Også i 2013 går nyeste versjon av Audi A4 av med seieren i Dekras bruktbilundersøkelse. Finnes i godt utvalg med quattro og som Allroad med høyere bakkeklaring.
Pluss: Gode veiegenskaper, solid kvalitetsinntrykk, fine bensin- og dieselmotorer.
Minus: Relativt dyr.   

BMW X1

Uten feil:
97,2 prosent (0-50 000 km)
Årsmodell:
2010-2011
Prisområde:
280 000-400 000 kroner.

Kommentar: X1 er såpass ny at Dekra bare har feilstatistikk fra 0-50 000 km, der den gjør det vesentlig bedre enn gjennomsnittet.
Pluss:
Sportslige veiegenskaper, lavt forbruk.
Minus:
Noe motor- og dekkstøy.

Skoda Octavia 4x4/!Octavia Scout

VINTERHELT: Subaru Legacy og Outback blir bedre jo verre forholdene er. Foto: Andreas Handeland/Egmont HM
VINTERHELT: Subaru Legacy og Outback blir bedre jo verre forholdene er. Foto: Andreas Handeland/Egmont HM Vis mer

Uten feil: 81,7 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell: 2006—2011
Prisområde: 140 000-280 000 kroner.

Kommentar: Skoda Octavia ligger omtrent på gjennomsnittet når det gjelder mangler. 4x4-versjonen har større bakkeklaring enn de normale variantene. Scout-modellen er enda litt høyere.
Pluss: Stort bagasjerom, nøysomme dieselmotorer.
Minus: Middels bakseteplass og komfortegenskaper.

Subaru Legacy/Outback

FAMILIEBIL: VW Passat har både plass og komfort. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
FAMILIEBIL: VW Passat har både plass og komfort. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Uten feil: 79,8 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell: 2005-2009
Prisområde: 140 000-280 000 kroner.

Kommentar: Forrige generasjon Subaru Legacy/Outback holder et greit gjennomsnitt når det gjelder mangler. Outback har litt høyere bakkeklaring enn Legacy.
Pluss: Bra plass, fine veiegenskaper.
Minus: Middels totalkomfort.

VW Passat 4 Motion

GLEMT LUKSUS: Forrige generasjon Audi A6 quattro kan nå handles til overkommelige priser. Foto: Terje Bjørnsen/Egmont HM
GLEMT LUKSUS: Forrige generasjon Audi A6 quattro kan nå handles til overkommelige priser. Foto: Terje Bjørnsen/Egmont HM Vis mer

Uten feil: 84 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2006- 2011
Prisområde:
180 000-410 000 kroner.

Kommentar: En rommelig familiestasjonsvogn med typiske VW-egenskaper; god fjærings- og passasjerkomfort. Den er noe bedre enn gjennomsnittet når det gjelder feil.
Pluss:
Nok plass som familiebil, god fjæringskomfort.
Minus:
Noe dekkstøy, motorstøy i eldre dieselmotorer (pumpedyse).

Storbiler
Audi A6 quattro/Allroad
 

Uten feil: 87,9 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2006-2010
Prisområde:
250 000-560 000 kroner.

FORBEDRING: Den nye versjonen av Volvo V70 og XC70 har færre feil enn forrige generasjon. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
FORBEDRING: Den nye versjonen av Volvo V70 og XC70 har færre feil enn forrige generasjon. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Kommentar: Luksusbil som selges relativt rimelig. Dekra-rapporten viser at A6 holder seg godt. Allroad har luftfjæring med mulighet til å variere bakkeklaringen.
Pluss:
Gode veiegenskaper, bra komfort, god plass.
Minus:
Utdatert dashborddesign.

Volvo XC70  

Uten feil: 89,6 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2008-2011
Prisområde:
340 000-530 000 kroner.

MORO-SUV: Ford Kuga har morsommere egenskaper enn SUV-er generelt. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
MORO-SUV: Ford Kuga har morsommere egenskaper enn SUV-er generelt. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Kommentar: Nyeste versjon av Volvo XC70 gjør det bedre enn de tyske prestisjekonkurrentene i Dekra-undersøkelsen. XC70 har offroad-pynt og høyere bakkeklaring enn den vanlige stasjonsvogna V70.
Pluss:
God plass, bra seter, kraftige dieselmotorer.
Minus:
Noe motorstøy, ikke permanent 4WD.

Kompakt-SUV!
Subaru Forester

Uten feil: 94,0 prosent (0-50 000 kilometer)
Årsmodell:
2008-2011
Prisområde:
230 000-320 000 kroner.

Kommentar: Denne versjonen av Forester er så ny at Dekra bare har tall fra 0-50 000 kilometer. I det området er Forester blant de mest feilfri SUV-modellene. Relativt rimelig som brukt.
Pluss:
Kraftig og nøktern diesel, permanent 4WD.
Minus:
Ikke automat med diesel.

RYDDIG: Forrige generasjon Honda CR-V har balanserte egenskaper og solid teknikk. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
RYDDIG: Forrige generasjon Honda CR-V har balanserte egenskaper og solid teknikk. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Ford Kuga

 Uten feil: 84,9 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2008-2011
Prisområde:
200 000-350 000 kroner.

Kommentar: En av kompakt-SUV-ene med minst problemer, ifølge Dekra. Ikke den mest praktiske, men av de bedre å kjøre.
Pluss: Lettkjørt, oversiktlig.
Minus:
Moderat bagasjeplass.

ALLSIDIG: Mitsubishi Outlander er stor nok for en familie med høyt aktivitetsnivå. Foto: Fred Magne Skillebæk/Egmont HM
ALLSIDIG: Mitsubishi Outlander er stor nok for en familie med høyt aktivitetsnivå. Foto: Fred Magne Skillebæk/Egmont HM Vis mer

Honda CR-V  

Uten feil: 85,1 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2007-2012
Prisområde:
220 000-370 000

Kommentar: Den japanske SUV-en er blant de mest problemfrie bilene i sin klasse. Utvalget er godt, med en liten overvekt av dieselmodeller.
Pluss:
Kraftig og kultivert dieselmotor, godt førermiljø.
Minus:
Kort sittepute, noe hjulstøy, understyring på glatt føre.


Mitsubishi Outlander
 

TØFFING: Nissan X-Trail er en av SUV-modellene som egner seg for røff bruk. Foto: Terje Bjørnsen/Egmont HM
TØFFING: Nissan X-Trail er en av SUV-modellene som egner seg for røff bruk. Foto: Terje Bjørnsen/Egmont HM Vis mer

Uten feil: 83,5 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2007-2011
Prisområde:
210 000-370 000 kroner.

Kommentar: Familiens SUV-drøm har god innvendig plass og byr på god teknisk kvalitet. Fikk en liten facelift i 2010.
Pluss:
God plass, mulighet for sju seter.
Minus:
Ingen lengdejustering av rattet.

Nissan X-Trail  

BREDT UTVALG: Det er lett å finne en velholdt Toyota RAV4 på bruktmarkedet. Foto: Terje Bjørnsen/Egmont HM
BREDT UTVALG: Det er lett å finne en velholdt Toyota RAV4 på bruktmarkedet. Foto: Terje Bjørnsen/Egmont HM Vis mer

Uten feil: 78,7 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2005-2011
Prisområde:
130 000-350 000 kroner.

Kommentar: X-Trail har vært på markedet i mange år, og er mindre personbilaktig enn mange andre SUV-modeller. Versjoner fra 2008 og framover har mindre feil enn de eldre, ifølge Dekra.
Pluss:
God plass, passer til røff bruk.
Minus:
Enkel innvendig finish og SUV-pregete veiegenskaper.

Toyota RAV4
 

Uten feil: 82,8 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell: 2006-2011
Prisområde:
180 000-360 000 kroner.

FAVORITT: VW Tiguan hører med til de mest solgte SUV-modellene og utvalget er godt. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
FAVORITT: VW Tiguan hører med til de mest solgte SUV-modellene og utvalget er godt. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Kommentar: Dekra gir RAV4 tommelen opp som en holdbar SUV-modell. I egenskaper er den ikke like god som en del av de samtidige konkurrentene.
Pluss:
Kraftig diesel med lavt forbruk, god teknisk kvalitet.
Minus:
Ikke av de største, middels gode veiegenskaper.

VW Tiguan  

Uten feil: 87,9 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2008-2011
Prisområde:
230 000-360 000 kroner.

FIN PRIS: Subaru Forester hører med til de rimeligere bruktbilkjøpene i sin klasse. Foto: Andreas Handeland/Egmont HM
FIN PRIS: Subaru Forester hører med til de rimeligere bruktbilkjøpene i sin klasse. Foto: Andreas Handeland/Egmont HM Vis mer

Kommentar: VW SUV-en er en harmonisk totalpakke med lite feil og mangler. Fikk en facelift i juni 2010 med blant annet DSG automatgir.
Pluss:
God komfort, kjører trygt.
Minus:
Middels plass, ikke av de sprekeste (140 hk).

Premium-SUV
Audi Q5
 

Uten feil: 93 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2009-2011
Prisområde:
350 000-540 000 kroner.

Kommentar:
Audi Q5 plasserer seg på 3. plass over de mest feilfri SUV-modellene i Dekra-undersøkelsen.
Pluss: Elegant innvendig, gode veiegenskaper.
Minus:
Middels plass, moderate ytelser med 2,0 TDI-motor.

BMW X3
 

Uten feil: 84,7 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2006-2010
Prisområde:
220 000-430 000

TYPISK AUDI: Den gedigne kvalitetsfølelsen er blant de beste egenskapene til Audi Q5. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
TYPISK AUDI: Den gedigne kvalitetsfølelsen er blant de beste egenskapene til Audi Q5. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Kommentar: Første utgave av BMW X3 er ikke like forfinet og feilfri som Audi Q5, men mer sportslig og rimeligere som brukt.
Pluss:
Sportslige veiegenskaper, god førerplass, sparsom med 2,0d-motor.
Minus: Stiv fjæring, enkel plastfinish.

Mercedes-Benz GLK  

Uten feil: 92,3 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2009-2011
Prisområde:
370 000-500 000 kroner.

RIMELIG PREMIUM: Forrige generasjon BMW X3 gir en relativt rimelig inngangsbillett til fin-SUV-enes verden. Foto: Terje Bjørnsen/Egmont HM
RIMELIG PREMIUM: Forrige generasjon BMW X3 gir en relativt rimelig inngangsbillett til fin-SUV-enes verden. Foto: Terje Bjørnsen/Egmont HM Vis mer

Kommentar: GLK er litt mindre og mer personbilaktig enn konkurrentene fra BMW, Audi og Volvo. Utvalget er også litt smalere.
Pluss:
Lettkjørt, bra komfort.
Minus:
Moderat plass, relativt dyr som brukt.

Volvo XC60  

Uten feil: 92,3 prosent (50 000-100 000 km)
Årsmodell:
2009-2011
Prisområde:
380 000-520 000 kroner.

SKILLER SEG UT: MB GLK er kantet i formen og mindre enn konkurrentene. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
SKILLER SEG UT: MB GLK er kantet i formen og mindre enn konkurrentene. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer

Kommentar: Volvo XC60 blander seg i storfint tysk selskap når den er blant de beste SUV-ene i Dekras bruktbilundersøkelse.
Pluss:
God plass, trygg på veien.
Minus:
Noe motorstøy, treg automatkasse.

BRA VALG: Volvo XC60 har fint sikkerhetsnivå og klarer seg svært godt i kampen mot tyske premium-SUV-er. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM
BRA VALG: Volvo XC60 har fint sikkerhetsnivå og klarer seg svært godt i kampen mot tyske premium-SUV-er. Foto: Egil Nordlien/Egmont HM Vis mer