FROKOST: Da Martin Pavelka på slutten av en ni timers flytur fikk sin glutenfrie frokost, var det dette som kom på bordet. Foto: Martin Pavelka
FROKOST: Da Martin Pavelka på slutten av en ni timers flytur fikk sin glutenfrie frokost, var det dette som kom på bordet. Foto: Martin PavelkaVis mer

Kjøpte flybillett til 14 000 kroner og ba om glutenfri mat - fikk en banan

Ni timers flytur.

Mens de andre passasjerene på All Nippon Airways (ANA) ni timer lange flyvning fra Tokyo til Sydney fikk servert en full engelsk frokost med egg, pølser, brød og youghurt, måtte 32 år gamle Martin Pavelka sperre øynene opp.

På klappbordet hans plasserte besetningen nemlig en plastpakket enslig banan med merkelappen «GF» - for glutenfri - på.

Pavelka lider av en fordøyelsessykdom som gjør at han må unngå gluten. Om ikke kan han få symptomer som minner om matforgiftning. Han bestiller derfor glutenfritt på hver eneste flyvning, men ble mildt sagt overrasket denne gangen. Det selv om bananen kom med både salt, kniv og gaffel og en serviett.

- Vanligvis er det glutenfrie alternativet på flyene bra, noen ganger bedre enn den ordinære maten. Men denne gangen ble jeg satt litt ut, sier han til Evening Standard.

- Dette var en ni timers tur, og den bananen mettet ikke så mye, sier han.

- Jeg mener, en banan, den gir deg metthetsfølelse i et kvarter, sier Pavelka, som spurte flyvertinnen om det hele var en spøk. Som svar på det fikk han høre at dette var det glutenfrie alternativet til frokost.

- Etter min mening forstår de ikke helt dette med allergier og alternative måltider, sier Pavelka og sikter mot flyselskapet.

Det hører med til historien at han fikk et større måltid da flyet lettet fra Japan kvelden før.

- Likevel, jeg betalte 1200 pund for denne reisen. En forventer litt, All Nippon Airways er ikke akkurat RyanAir, sier han.

En talsmann for ANA sier at selskapet har beklaget, men hevder samtidig at de øvrige passasjerne kun fikk snack til frokost.

- ANA setter sin ære i eksemplarisk service og at kundene skal være fornøyd med servicen. I dette ene tilfellet lykkes vi ikke med det. Vi har personlig beklaget overfor denne passasjeren, og vi kommer også til å se på rutinene våre vedrørende glutenfri mat, sier talsmannen.

Les også om kvinnen som hadde billett til Paris, men som landet i San Francisco.

DRØMMEJOBBEN: Få har like vakker kontorutsikt som denne piloten. Videoen er filmet fra et fly av typen P-3B, som er en del av NASAs Operation IceBridge. Målet er å kartlegge data fra Arktis og Antarktis. Video: NASA Vis mer