OPPMERKSOMHET: Det er tydelig at folk har ventet på Volt/ Ampera. Uansett hvor vi parkerte, flokket det seg nysgjerrige folk rundt bilen. Foto: ANDREAS HANDELAND
OPPMERKSOMHET: Det er tydelig at folk har ventet på Volt/ Ampera. Uansett hvor vi parkerte, flokket det seg nysgjerrige folk rundt bilen. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Kjører du som folk flest, trenger du aldri å fylle tanken på denne bilen

Nye Chevrolet Volt overbeviser.

(Dagbladet:) Sammen med Nissan Leaf er Opel Ampera den mest spennende, og definitivt mest omdiskuterte, bilen som kommer på det norske markedet i år.  

Dagbladet har prøvekjørt Amperaens tekniske tvilling Chevrolet Volt som de første i Norge, og bilen overbeviser stort.  

I revidert statsbudsjett ble Ampera nylig godkjent som hybridbil, selv om Opel Norge helst hadde sett at den ble godkjent som elbil.  

Grunnen til det er den helt spesielle teknologien som sørger for framdrift.  

Elbil eller hybrid? Ja, den har en bensinmotor i tillegg til elektromotorene. Men nei, den er ikke koblet til drivhjulene. Eller?

Dermed brukes ikke forbrenningsmotoren som annet enn en lader, eller et aggregat, for den elektriske drivlinjen.  

Derfor mener mange at den burde klassifiseres som en elbil.  

Politikerne er ikke enig i det, men gikk som nevnt etter hvert med på å gi den hybridbilstatus.  

NYSGJERRIGE: - Min kone har en Toyota Prius, men denne bilen gir jo ordet hybrid en ny dimensjon, sier Rune Ingebretsen. Kompisen Rune Hafnor (nærmest) er også opptatt av teknologi, og synes innføringen fra Gunnar Birkenfeldt er spennende. Foto: ANDREAS HANDELAND
NYSGJERRIGE: - Min kone har en Toyota Prius, men denne bilen gir jo ordet hybrid en ny dimensjon, sier Rune Ingebretsen. Kompisen Rune Hafnor (nærmest) er også opptatt av teknologi, og synes innføringen fra Gunnar Birkenfeldt er spennende. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Gjennomsnittsbilisten i Norge kjører 40 km hver dag - en Volt kan rulle inntil 60 km på strøm alene før bensinmotoren begynner å lade elektromotoren.

Burde ikke Volt og Ampera derfor få de samme bruksgevinstene som elbilene?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gratis parkering, fri bomring og fri bruk av kollektivfelt er eksempler på tiltak som gjør det mer attraktivt å velge grønt.

Nok om politikken. Hvordan er Volt å kjøre?  

Gir godfølelse Den lavt plasserte batteripakken sørger for å gi bilen et lavt tyngdepunkt, og dertil en stabil og "eksklusiv" følelse på veien.  

Den veier i underkant av 1700 kilo, så det er ingen lettvekter vi snakker om.  

Under normal kjøring gjør den også en helt grei figur i svinger, selv om den ikke oppleves sporty på noen måte.  

Den 150 hester sterke elektromotoren passer bilen ypperlig.

HYBRID ELLER ELBIL:  Det er det store spørsmålet. Kanskje Ampera/ Volt burde få bruksgevinsten en elbil har? Foto: ANDREAS HANDELAND
HYBRID ELLER ELBIL: Det er det store spørsmålet. Kanskje Ampera/ Volt burde få bruksgevinsten en elbil har? Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det er 370 Nm tilgjengelig momentant hver gang man tråkker på gasspedalen, og i visse fartsområder føles den langt sprekere enn spesifikasjonene forteller.

Plassmessig duger Volten fint for en familie på fire, for bakseteplassen er god sett i forhold til bilens utvendige mål. En noe lav takhøyde trekker litt ned.

Bagasjerommet lider selvsagt litt av batteripakken som ligger plassert under lemmen, men duger fint dersom dypvogn-stadiet er unnagjort.

Bensindrift? Når man ikke lenger kan kjøre utelukkende på strøm, begynner 1,4-liters bensinmotoren på 80 hestekrefter å drive generatoren.

Den lader batteriene, som igjen fôrer elektromotorene med strøm.

Om bensinmotoren er koblet til drivhjulene eller ei har vært et hett diskusjonstema, og avgjørende for hva slags status bilen blir klassifisert som.

Under vår prøvekjøring la vi merke til at bensinmotoren begynte å jobbe fortere og fortere under gasspådrag når bilen ikke lenger gikk utelukkende på strøm, men ikke nødvendigvis i takt med bilens akselerasjon.

Amerikanske Motortrend plukket en Volt fra hverandre for å finne ut av akkurat det.

KOMFORTABEL: Førersetet er komfortabelt og byr på god støtte der man trenger det. Og med elektrisk drift alene blir støynivået svært bahagelig. Litt hjulstøy noterte vi oss, men ikke så mye at det ble plagsomt. Foto: ANDREAS HANDELAND
KOMFORTABEL: Førersetet er komfortabelt og byr på god støtte der man trenger det. Og med elektrisk drift alene blir støynivået svært bahagelig. Litt hjulstøy noterte vi oss, men ikke så mye at det ble plagsomt. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

De fant ut av i hastigheter over 70 miles per hour, som er høyere enn det er lov å kjøre i Norge, kobles bensinmotoren mekanisk inn mot drivhjulene under akselerasjon.

Da er det kanskje ikke helt rettferdig å få den klassifisert som elbil. Men siden de fleste vil bruke den kun med elektrisk drift i hverdagen, kunne man vel fått bruksfordelene?

Storselger? Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motor som selger bilen, har stor tro på konseptet:

- Vi tok inn denne Volten som første steg i en ny miljøbilsatsing vi skal i gang med, og har stor tro på at dette er en smak på framtida, sier han.

Litt avhengig av hvordan bilen blir avgiftsbelagt når den registreres, vil den godt utstyrte testbilen koste et sted mellom 400-460 000 kroner.

Det er omtrent på linje med de 385 000 Opel Norge foreløpig har gitt som indikasjon på sin startpris på den kommende Ampera.

TEKNOBOMBE: Chevrolet Volt er en utrolig avansert bil, og en drøm for gadget-frelste. Det finnes nesten ikke grenser for hva som kan styres fra skjermene i førersetet. Litt mye hardplast på dashbordet, samt en gigantisk girspak, ødelegger litt av det positive inntrykket. Foto: ANDREAS HANDELAND
TEKNOBOMBE: Chevrolet Volt er en utrolig avansert bil, og en drøm for gadget-frelste. Det finnes nesten ikke grenser for hva som kan styres fra skjermene i førersetet. Litt mye hardplast på dashbordet, samt en gigantisk girspak, ødelegger litt av det positive inntrykket. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer