- Kjører først som om jeg prøver å balansere et egg på taket

Se biljournalisten kjører Ferrari F40 - som ei gammal tante.

RUDSKOGEN (Dagbladet): Denne helga er det duket for årets Gatebil-festival på Rudskogen. 

Nok en gang samles bilentusiaster og andre nyfikne til Norges suverent største bilfest. 

Gatebil handler om å ha det morsomst mulig iløpet av en helg. Det handler om motor på dagen, men på ettermiddagene er det «Aftertrack» med konserter med blant andre Plumbo.

40 000 personer samlet seg på Rudskogen i fjor. Det betyr at det blir ekstremt livlig, men også trangt om plassen. 

Folk kommer med biler, telt og godt humør. Så er du festivalmenneske som liker lukten av dekkrøyk og bensin, er dette stedet for deg denne helgen.

IKONET: I Norge er det bare én Ferrari F40. 1311 rullet ut av fabrikken mellom 1987 og 1992. Foto: HÅKON EIKESDAL
IKONET: I Norge er det bare én Ferrari F40. 1311 rullet ut av fabrikken mellom 1987 og 1992. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Selve arrangementet er større enn noensinne, og internasjonale driftingstjerner er blant dem som sørger for underholdningen.
Newzealandske «MadMike», som er et velkjent navn i driftemiljøet, er blant trekkplastrene. I tillegg er selvsagt «rånern fra ski», Fredrik Aasbø, med på moroa.

Dermed er det duket for «VM i breisladd» på søndag. 

Det morsomme er at sålenge du er i besittelse av et gyldig førerkort, har en bil som er i «ok» teknisk stand, så kan du stille til kvalifisering. Piggdekk er forresten ikke tillatt.

Som vanlig er det i også tett med superbiler som deltar i Gatebil-extreme. 

SPARTANSK: F40 er laget for fart, ikke komfort. Girskiftene krever at man er bestemt.
SPARTANSK: F40 er laget for fart, ikke komfort. Girskiftene krever at man er bestemt. Vis mer

I prinsippet kan alle løpsbiler med vognlisens og sjåfører med hastighetlisens delta. Men Gatebil må godkjenne om bilen «passer inn».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen vits å hive barnesetet ut av Octaviaen og stille med andre ord. 

Dagbladet på plass Dagbladet tilbringer fredagen på festivalen og kommer tilbake med dekning og video.

Dessuten tok vi turen til Rudskogen dagen før det braket løs, for å ta en titt på banen - og for å kjøre en legende.

80-talls ikonet Det er alltid med noe over hvilepuls man fyrer igang en superbil, men jeg har aldri vært så nervøs som i dag.

Bak rattet sitter ikke biljournalisten, men guttungen som bygde en modellbil av F40 som liten. Som drømte om å en dag sitte i en. 

FORFADEREN: Etter denne kom F50, så kom Enzo. Neste år er det duket for nummer fire av «Superferrariene». Nummer fem om man teller med 288 GTO.
FORFADEREN: Etter denne kom F50, så kom Enzo. Neste år er det duket for nummer fire av «Superferrariene». Nummer fem om man teller med 288 GTO. Vis mer

Den dagen er i dag. Og hvordan føles det?

Ærefrykt er det mest dekkende begrepet.

Dessuten er det en annen smått overskyggende detalj. Jeg sitter i noen andre sitt superklenodium.

Drar jeg av banen med denne og ødelegger noe blir det ikke bare dyrt, det blir katastrofalt.

Man kan ikke svinge innom det lokale verkstedet etter noen ekstradeler til en F40.

Kald bil, dårlig tid Planen var å ta bilen med ut på banen rundt klokka fem, men noen mekaniske problemer gjør at vi ikke kommer av flekken før klokka er halv ni. Og banen stenger ni.

Dårlig tid, kald bil, og hjertet i halsen.

Legg til at bilen ikke har anti-noenting-som-helst, 478 hester, og en turbo som er stor nok til å sluke deg hel. 

Ikke noe press der altså.

Strippet for alt Alt er tungt i en F40. Giret er knallhardt, clutchen tung som bly, og rattet uten servo. Det kjennes ut som om man sitter bak rattet i en renspikka racer. Den har ikke tepper engang.

De første rundene kjører jeg som om jeg prøver å balansere et egg på taket. Turtallet ligger under 4000 hele veien, og jeg venter på at motoren skal bli varm nok til at gassen kan åpnes opp.

De siste par rundene skifter jeg gir først på 6000 omdreininger, treffer ved en anledning turtallssperra, og innser at jeg måtte kjørt denne bilen i timevis før jeg hadde vært i nærheten av å lære den å kjenne. 

I en moderne sportsbil kan man lære seg å kjenne den tålig godt iløpet av kort tid. 

Det er like stor forskjell på denne og en moderne superbil, som det er mellom en avokado og en scudrakett. 

Så er det over.

HESTEN: Ferrari rører noe ved alle bilentusiaster. F40 representerer det beste av det beste, fra en av de beste.
HESTEN: Ferrari rører noe ved alle bilentusiaster. F40 representerer det beste av det beste, fra en av de beste. Vis mer

Klokka er to minutter over ni, og vi vinkes av banen.

Det var det: En F40, en bane, og en drøm som gikk i oppfyllelse. 

VIPPELYKTER: Lyktene er en påminnelse om hvilken æra denne bilen tilhører.
VIPPELYKTER: Lyktene er en påminnelse om hvilken æra denne bilen tilhører. Vis mer