PENGESLØSING: Norwegian-sjef Bjørn Kjos karakteriserer Avinors satsing på elfly for et PR-jippo og mener det er bortkastede penger. Foto: NTB Scanpix
PENGESLØSING: Norwegian-sjef Bjørn Kjos karakteriserer Avinors satsing på elfly for et PR-jippo og mener det er bortkastede penger. Foto: NTB ScanpixVis mer

Luftfart

Kjos slakter elfly, håver inn priser, og satser på Canada

- Burde heller gitt pengene til Unicef.

Mandag denne uka ble Norges første flytur med et helelektrisk fly gjennomført på Gardermoen i regi av Avinor. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var passasjer i det toseters småflyet, som både regjeringen, Avinor og flyselskapet Widerøe håper er starten på elektrisk kommersiell luftfart i Norge om ikke altfor mange år.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har selvsagt også registrert flyturen, men er ikke like entusiastisk som andre.

Til NRK kaller Kjos det hele for et PR-jippo og bortkastede penger. Kjos utelukker på ingen måte elfly i framtida, men mener denne teknologien ligger minst 30 år fram i tid. Avinors elfly-stunt karakteriserer han som bortkastede penger. Kjos mener det er feil av Avinor og regjeringen å bruke penger på elfly nå.

- De pengene burde heller vært gitt til Unicef eller noe slikt, sier den frittalende Norwegian-sjefen.

Nye priser

Det er sjelden stille rundt Norwegian. Selskapet har vært ekstra mye omtalt de siste ukene, ikke minst på grunn av oppkjøpsryktene. Senest forrige uke kom mektige Lufthansa på banen og bekreftet samtaler med selskapet.

Og Norwegians attraktivitet ble vel neppe mindre av at selskapet ble kåret til «Beste lavprisselskap i Europa» under det årlige prisdrysset «Passenger Choice Awards» i Los Angeles tidligere i uka.

Norwegian ble på det samme showet tildelt fire stjerner, og fikk heder både for sin wifi-løsning og for måten passasjerene opplever kundeopplevelsen.

- Vi setter stor pris på disse anerkjennelsene, spesielt fordi det er kundene selv som har gitt sine stemmer til Norwegian, sier Bjørn Kjos.

Åpner i Canada

Bjørn Kjos har flere ganger gitt uttrykk for at han mener det er for tidlig å selge Norwegian. Han vil vente til alle investeringene selskapet har gjort de sist åra begynner å bære frukter.

Og ekspansjonene ser ut til å fortsette. Norwegian åpner stadig nye ruter.

Senest i dag lanserte selskapet at de innlemmer Canada i ruteprogrammet. De nye 737 MAX-maskinene skal fly fra Irland med kurs for Hamilton-flyplassen en snau times biltur utenfor Toronto i Canada, daglig fra mars kommende år.