IKKE BRA NOK: Badet skulle renoveres, men eieren fikk en hel drøss av nye problemer. Nå får han skyhøy erstatning. Foto: ALL OVER PRESS
IKKE BRA NOK: Badet skulle renoveres, men eieren fikk en hel drøss av nye problemer. Nå får han skyhøy erstatning. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Klagde, får over 78 000 kroner tilbake

Det lønner seg å klage når håndverkerne slurver.

DinSide.no: En mann fra Hurum i Buskerud leide inn et håndverkerfirma fra Mjøndalen til å renovere badet sitt.

Prisen var 176 559 kroner, og for dette fikk mannen et nytt bad med flust av nye problemer.

Mannen klagde derfor til håndverkerne, og fikk med deres velsignelse en fagmann til å se på arbeidet.

Befaringen avslørte blant annet:
• Fall i gulvet som var både ubehagelig og i strid med kravene.
• Vinduer som var dårligere isolert enn kontrakten tilsa.
• Membraner som ikke var tette.
• Rør og lys som ikke var montert riktig.

Å fikse alt dette ville koste 85 500 kroner.

Krevde opprydding Dette var ikke Hurum-mannen spesielt interessert i å betale selv, så han krevde at håndverkerne ryddet opp.

Men etter litt fram og tilbake ble det plutselig musestille fra Drammen-selskapet. Mannen fikk verken reparasjoner eller penger, og måtte derfor henvende seg til høyere makter.

Nå har han fått hjelp fra Forbrukertvistutvalget (FTU).

Til sammen 95 831 kroner FTU har nemlig heller ikke fått noe svar fra håndverkerne, og dermed tar de historien til Hurum-mannen for god fisk.

De mener derfor at håndverkerne uten tvil har brutt håndverkertjenesteloven, som kort fortalt sier at håndverkere må gjøre jobben sin i henhold til den inngåtte kontrakten. Når dette ikke har skjedd, har kunden rett på erstatning eller oppretting av arbeidet.

Mannen har allerede holdt tilbake ti prosent av summen, nesten 18 000 kroner. Men han krevde i tillegg å få dekket befaringen og arbeidet som kreves for å rydde opp, totalt 78 176 kroner i tillegg.

FTU gir ham fullt medhold. Han får altså igjen 78 176 kroner,  i tillegg til de nesten 18 000 han allerede har holdt tilbake - til sammen 95 831 kroner.

Klag, dokumentér, repetér Det viktigste er at du ikke la deg friste til å gjøre jobben svart. Bruk registrerte håndverkere, så stiller du langt sterkere om noe går galt.

Får du problemer med håndverkerne dine, bør du deretter følge oppskriften til Hurum-mannen:

• Klag så tidlig som mulig, helst skriftlig og gjerne før du betaler. Du kan eventuelt holde tilbake deler av kjøpssummen.

• Fører ikke dette fram, bør du skaffe dokumentasjon på at det faktisk er mangler ved arbeidet, via fagfolk som kan gjøre en befaring.
 
• Fører heller ikke dette fram, tar du saken videre til Forbrukerrådet.

• Nekter håndverkerne å gi seg, tar du saken til Forbrukertvistutvalget. Neste skritt herfra er rettsvesenet, som selskaper gjerne vil slippe.

LES OGSÅ:
Oppusset bad ble livsfarlig - kunne rase sammen og gi støt
Husk: Få papirer av håndverkerne!
Dårlig idé om du får trøbbel i ettertid: Tre av ti nordmenn vil betale håndverkeren svart