TRAFIKKMASKIN: Slik skal verdens største flyplass se ut når den åpner i 2019. Beijings nye hovedflyplass skal kunne betjene 100 millioner passasjerer i året. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects
TRAFIKKMASKIN: Slik skal verdens største flyplass se ut når den åpner i 2019. Beijings nye hovedflyplass skal kunne betjene 100 millioner passasjerer i året. Illustrasjon: Zaha Hadid ArchitectsVis mer

Storbyferie

Klar for 100 millioner passasjerer i året - slik blir verdens største flyplass

Åpner i 2019 i Beijing.

(Dagbladet): Turistene strømmer både inn og ut av Kina i et stadig økende tempo. Ikke minst har velstandsøkningen i verdens mest folkerike land gjort kineserne selv langt mer reiselystne.

Den økende trafikkmengden har ført til at Beijings nåværende flyplass, Beijing Capital International Airport, som slett ikke er liten - den er faktisk verdens nest største målt i antall passasjerer, allerede er hardt presset på kapasitet - og verre vil det bli.

Derfor har myndighetene for lengst satt fart i planene om å bygge en ny flyplass, og da bygger de like godt verdens største.

ENORMT: Terminalbygget er ikke bare stort, det skal også være luftig og enkelt å manøvrere i. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects
ENORMT: Terminalbygget er ikke bare stort, det skal også være luftig og enkelt å manøvrere i. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects Vis mer

Første del av den nye flyplassen, som foreløpig ikke har noe annet navn enn «Beijings nye flyplass», skal åpne i 2019. Da skal fire rullebaner være klare, og flyplassen skal i første omgang ha kapasitet til å betjene 45 millioner passasjerer i året. Seinere skal dette utvides til 100 millioner årlige passasjerer, skriver Reuters.

Flyplassen, som ligger i det sørlige Daxing-distriktet, begynner allerede å ta form.

Det særegne terminalbygget på 700 000 kvadratmeter er tegnet av den nå avdøde arkitekten Zaha Hadid og består av et stort senter, og seks «blekksprutarmer» ut til de forskjellige pirene.

- Den overordnede symmetrien i terminalutformingen, med sine flytende sammenkoblede former, skaper en assosiasjon av harmoni og balanse som i det kinesiske landskapet, mens farger og materialer er et uttrykk for visuelt språk innenfor tradisjonell kinesisk kultur, heter det på arkitektfirmaet - Zaha Hadid Architecture - nettside.

Samtidig som flyplassen bygges, anlegges det også en jernbanelinje for høyhastighetstog som i opptil 350 kilometer i timen skal ta passasjerer til og fra Beijing på kortest mulig tid, melder hurtigtog-trasé mellom flyplassen og Beijing for å korte ned reisetida, melder kinesiske myndigheter.

MYKE LINJER: Arkitektene ønsker å skape assosiasjoner til det typiske kinesiske landskapet med sine myke flytende former. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects
MYKE LINJER: Arkitektene ønsker å skape assosiasjoner til det typiske kinesiske landskapet med sine myke flytende former. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects Vis mer