Storbyferie

Klar for 100 millioner passasjerer i året - slik blir verdens største flyplass

Åpner i 2019 i Beijing.

TRAFIKKMASKIN: Slik skal verdens største flyplass se ut når den åpner i 2019. Beijings nye hovedflyplass skal kunne betjene 100 millioner passasjerer i året. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects
TRAFIKKMASKIN: Slik skal verdens største flyplass se ut når den åpner i 2019. Beijings nye hovedflyplass skal kunne betjene 100 millioner passasjerer i året. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Turistene strømmer både inn og ut av Kina i et stadig økende tempo. Ikke minst har velstandsøkningen i verdens mest folkerike land gjort kineserne selv langt mer reiselystne.

Den økende trafikkmengden har ført til at Beijings nåværende flyplass, Beijing Capital International Airport, som slett ikke er liten - den er faktisk verdens nest største målt i antall passasjerer, allerede er hardt presset på kapasitet - og verre vil det bli.

Derfor har myndighetene for lengst satt fart i planene om å bygge en ny flyplass, og da bygger de like godt verdens største.

ENORMT: Terminalbygget er ikke bare stort, det skal også være luftig og enkelt å manøvrere i. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects
ENORMT: Terminalbygget er ikke bare stort, det skal også være luftig og enkelt å manøvrere i. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects Vis mer

Første del av den nye flyplassen, som foreløpig ikke har noe annet navn enn «Beijings nye flyplass», skal åpne i 2019. Da skal fire rullebaner være klare, og flyplassen skal i første omgang ha kapasitet til å betjene 45 millioner passasjerer i året. Seinere skal dette utvides til 100 millioner årlige passasjerer, skriver Reuters.

Flyplassen, som ligger i det sørlige Daxing-distriktet, begynner allerede å ta form.

Det særegne terminalbygget på 700 000 kvadratmeter er tegnet av den nå avdøde arkitekten Zaha Hadid og består av et stort senter, og seks «blekksprutarmer» ut til de forskjellige pirene.

- Den overordnede symmetrien i terminalutformingen, med sine flytende sammenkoblede former, skaper en assosiasjon av harmoni og balanse som i det kinesiske landskapet, mens farger og materialer er et uttrykk for visuelt språk innenfor tradisjonell kinesisk kultur, heter det på arkitektfirmaet - Zaha Hadid Architecture - nettside.

Samtidig som flyplassen bygges, anlegges det også en jernbanelinje for høyhastighetstog som i opptil 350 kilometer i timen skal ta passasjerer til og fra Beijing på kortest mulig tid, melder hurtigtog-trasé mellom flyplassen og Beijing for å korte ned reisetida, melder kinesiske myndigheter.

MYKE LINJER: Arkitektene ønsker å skape assosiasjoner til det typiske kinesiske landskapet med sine myke flytende former. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects
MYKE LINJER: Arkitektene ønsker å skape assosiasjoner til det typiske kinesiske landskapet med sine myke flytende former. Illustrasjon: Zaha Hadid Architects Vis mer

VERDENS TI MEST TRAVLE FLYPLASSER

Verdens ti mest travle flyplasser målt etter antall passasjerer i 2016:

1. Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport, 104 millioner

2. Beijing Capital International Airport, 94 millioner

3. Dubai International Airport, 83 millioner

4. Los Angeles International Airport, 81 millioner

5. Haneda International Airport, 79 millioner

6. Chicago O'Hare International Airport, 78 millioner

7. London Heathrow Airport, 75 millioner

8. Hong Kong International Airport, 70 millioner

9. Shanghai Pudong International Airport, 66 millioner

10. Paris-Charles De Gaulle Airport, 65 millioner

Kilde: travelandleisure.com

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer