SUNT OG GODT: Fylt med massevis av grønnsaker sammen med kjøtt, fisk eller kylling. Godt med gjerne tomat, agurk, salat, paprika, oliven, bønner, og gjerne hjemmelaget guacamole.  Foto: ERIK HELGENESET
SUNT OG GODT: Fylt med massevis av grønnsaker sammen med kjøtt, fisk eller kylling. Godt med gjerne tomat, agurk, salat, paprika, oliven, bønner, og gjerne hjemmelaget guacamole. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Klar seier til fullkornspita i denne testen

Men det viktigste er hva du fyller pitabrødet med.

(Bramat.no): Pitabrød fylt med massevis av grønnsaker sammen med kjøtt, fisk eller kylling er et enkelt, sunt og godt alternativ til middag, lunsj eller kveldsmat.

Nesten som loff De fleste pitabrød er laget på finmalt mel, og inneholder derfor en del raske karbohydrater.

Bakevarer laget av finmalt mel, inneholder dessuten mindre fiber, vitaminer og mineraler enn bakevarer laget av fullkornsmel.

Dette er grunnen til at du bør velge fullkornsprodukter hvis det lar seg gjøre, også når du kjøper pitabrød.

Da Bramat kjøpte inn til denne testen, fant vi et svært begrenset antall typer pitabrød, og bare en av dem var laget av fullkorn.

Denne typen ligger dessuten i frysedisken, noe som nok kan gjøre at mange velger andre typer når de handler.

Rett og slett fordi de ikke tenker på at pitabrød ligger i frysedisken.

Fyllet er viktigst Ønsker du å spise sunt, bør du altså velge fullkornspita. Men enda viktigere enn hva slags pita du velger, er hva du fyller pitabrødet med.

Jo mer grønnsaker du bruker, jo sunnere måltid får du.

Fyll gjerne opp med tomat, agurk, salat, paprika, oliven, bønner, og gjerne hjemmelaget guacamole.

Av kjøtt kan du velge kylling, svin, okse, fisk, eller skalldyr.

Bruk gjerne kjøttdeig også, men velg helst karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig framfor vanlig kjøttdeig.

Dette har vi testet Dette er en liten test, ettersom det er et begrenset utvalg av pitabrød i de største matvarekjedene.

Når vi har sammenliknet pitabrødene, har vi sett på innhold av kalorier, karbohydrater, protein og fiber.

Innholdet av fiber har vi latt telle dobbelt.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best.

Slik er testen utført Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat.

Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Hatting fullkornspita Testens vinner! Mer fiber, og mindre raske karbohydrater enn de andre. Karakter: Produsent: Hatting Bageri Eldorado pitabrød - halvstekte Mindre fiber enn vinneren. Karakter: Produsent: I Norge for NorgesGruppen Rema 1000 pitabrød Mindre fiber enn vinneren. Karakter: Produsent: I England for Rema 1000 Mexican pita Mindre fiber enn vinneren. Karakter: Produsent: Santa Maria A/S Hatting pitabrød Mindre fiber enn vinneren. Karakter: Produsent: Hatting Bageri Coop pitabrød Mindre fiber enn vinneren. Karakter: Produsent: For Coop Trading A/S Les mer på Bramat.no:
Økt fettlagring av å spise mye mettet fett
Drikker du for lite på trening?
Slik lager du den sunneste smoothien