Klarer du å se hva som er nytt på denne drømmebilen?

Eller rettere sagt: Hva som er fjernet? Se video!

(Dagbladet): I 2010 børstet Mercedes støvet av sin legendariske måkevingedesign og lanserte den barske superbilen SLS AMG.

Nå er måkevingene historie. Det samme er det faste taket.

Sånt gjør noe med kjøreopplevelsen i en av bilverdenens ypperste bassangere!

For er det noe Mercedes, og spesielt trimmegutta i AMG kan, er det lyd. Gjerne ispedd bulder og brak nok til å skremme Fanden på flatmark.

Resultatet er øredøvende og voldsomt, men samtidig så vakkert at gåsehuden fremkalles på steder der den aldri tidligere har vært.

Laaaaaaaaaangt panser SLS AMG har et hjerte av gull, og heldigvis også utseendet med seg.

Det er bare så herlig når et retrodesign funker. SLS AMG Roadster faller rett inn i den kategorien. Ikke kom og si noe annet!

De vakre måkevingedørene er erstattet. Dumt rent estetisk - praktisk siden de hadde en slags magnetisk effekt på «toppetasjen», som gjorde at man skallet minimum én gang hver gang man steg inn eller ut av bilen.

Enten du liker kabrioleter eller ei, er det én ting som ikke er til å komme bort fra: Sanseinntrykkene blir forsterket.

HÅNDBYGGET: Hver AMG-motor er bygget for hånd, og signert av vedkommende som har hatt ansvaret. Foto: ANDREAS HANDELAND
HÅNDBYGGET: Hver AMG-motor er bygget for hånd, og signert av vedkommende som har hatt ansvaret. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det gjør absolutt ingenting når man sitter bak spakene i en bil som både er et balansetalent. Dessuten kommer lydbildet fra 6,2-litersåtteren enda bedre til sin rett. Klangen fra denne er blant de beste i bilverdenen!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gammel resept Glem turbo, glem kompressor og glem hybridpakker. Det gjøres mye framtidsrettet på motorfronten om dagen.

I SLS AMG har ingeniørene fokusert på én ting: Opplevelse.

CO2, hva er det? Forbruk? Who cares?

Under det som ser ut som verdens lengste panser sitter det en 6,2-liters V8 på 571 hester og 650 Nm.

LEKKERT: Det er lite å utsette på interiøret i SLS AMG. Her er det gode seter, frekke detaljer, rikelig med karbonfiber - og faktisk ganske så komfortabelt. Foto: ANDREAS HANDELAND
LEKKERT: Det er lite å utsette på interiøret i SLS AMG. Her er det gode seter, frekke detaljer, rikelig med karbonfiber - og faktisk ganske så komfortabelt. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det er ekte «power» på sitt beste. Ingen pustehjelp, bare åtte sylindrer med massivt slagvolum som jobber på spreng for å gi deg bak rattet følelsen av å være konge.

Spurten til hundre tar 3,8 sekunder. Jeg gjentar: 3,8 sekunder! Og toppfarten er elektronisk sperret på 317 km/t!

Akkurat passe dyr Startprisen på over 2,85 millioner ville normalt fått meg til å hudflette både fabrikk og norske avgifter.

La gå, avgiftene er ikke akkurat skreddersydd for oss som liker bil. Men en SLS AMG skal være kostbar.

Den skal være uoppnåelig. Gjerne så eksotisk at selv det å se en plakat av den skal røre noe ved deg.

SEXY: Sjekk den girvelgeren da! Et eksempel til etterfølgelse. Til venstre ser du AMG-knappen, som totalt forandrer bilens karakter. Foto: ANDREAS HANDELAND
SEXY: Sjekk den girvelgeren da! Et eksempel til etterfølgelse. Til venstre ser du AMG-knappen, som totalt forandrer bilens karakter. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Vår bil har ekstra snadder ombord, og bikker 3,1 millioner kroner. Det er fristende å kalle den perfekt utifra et totalt upraktisk ståsted.

Lyden, kjøreegenskapene, farten, ja egentlig alt får blodet til å bruse i kroppen.

Og er det ikke det en toseters verstingbil er skapt for?

Se videoen i toppen av saken, og enda viktigere: Hør lyden av den brutale V8-motoren!

FLOTT OPPLEVELSE: SLS AMG leverer en kjøreopplevelse helt for seg selv, der buldrende V8-lyd er et sentralt element. Foto: ANDREAS HANDELAND
FLOTT OPPLEVELSE: SLS AMG leverer en kjøreopplevelse helt for seg selv, der buldrende V8-lyd er et sentralt element. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer