DRØMMEFERIE? En rekke cruise-selskaper deltar på reiselivsmessa på Fornebu kommende helg. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
DRØMMEFERIE? En rekke cruise-selskaper deltar på reiselivsmessa på Fornebu kommende helg. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Reiseliv

Klart for reiselivsmesse i Oslo: - 2018 blir et gigantisk år for reiselivet

Neste helg skal hundrevis av utstillere friste norske turister med destinasjonene sine. Det er klart for den store reiselivsmessa.

Fredag 12. januar åpner dørene til alle verdens feriefristelser på Tenelor Arena på Fornebu utenfor Oslo.

NORSK NATUR: Norge er vårt nærmeste ferieland, og en rekke norske tilbydere av ferieopplevelser har booket plass på reiselivsmessa. Her fra Lofoten. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
NORSK NATUR: Norge er vårt nærmeste ferieland, og en rekke norske tilbydere av ferieopplevelser har booket plass på reiselivsmessa. Her fra Lofoten. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Her vrimler det av flyselskap, turoperatører, hotellkjeder, cruise-selskaper, byer, geografiske områder og hele nasjoner som vil gjøre hva de kan for at vi skal velge akkurat deres produkt på vår neste ferie.

Og mange vil nok få napp, det tror i alle fall prosjektdirektør Merete Falch.

- Vi kjenner denne bransjen på pulsene hele tiden, og jeg tror vi allerede kan slå fast at 2018 blir et gigantisk reiseår, sier Falch til Dagbladet.

Reiser med mening

- Turismen øker og nordmenn elsker å reise. Vi vil oppleve verden, utfordre oss selv, få inntrykk som gir livskvalitet, skape samhold og felles minner med venner og familie samt reise alene for total frihetsfølelse.

STOR DELTAGELSE: Et rekordstort antall utstillere deltar på årets reiselivsmesse. Foto: NTB Scanpix
STOR DELTAGELSE: Et rekordstort antall utstillere deltar på årets reiselivsmesse. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Videre søker vi reiser med mening, reiser med opplevelser og reiser med direkte mål. Eksempel på sistnevnte, er trening over tid i forkant – for så for eksempel å bestige en fjelltopp, sier Falch.

Og da passer det kanskje bra at for eksempel selskapet Absolute Himalaya Treks and Expedition er representert på årets reiselivsmesse.

Det samme er de offisielle turistbyårene både i Kina, Cuba og Indonesia - for å nevne noen.

Mange norske

Men ferie er ikke nødvendigvis ensbetydende med å reise utenlands. 75 prosent av turismen i Norge står vi selv for, og det gjenspeiles også på reiselivsmessa, hvor en rekke norske utstillere er på plass for å promotere produktene sine.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Norge er vårt nærmeste ferieland, og vi har mange destinasjoner som tilfredsstiller årets trender. Både Lofoten, Helgelandskysten generelt, Geiranger og Hardanger opplever turismens trykk – såvel fra nordmenn som utlendinger. Vi har enorme eksotiske opplevelser å tilby, der nordlyset og viltopplevelser spesielt er populært nå, sier Falch.

Populære gjester

Falch tolker den store pågangen av utstillere som at det norske markedet fortsatt er veldig viktig for mange internasjonale turarrangører og destinasjoner.

- Det er attraktivt å være representert mot det norske markedet, derfor har vi også et bredt spekter av utstillere med på Reiselivsmessen. Flere hundre utstillere deltar, og samtlige står klare for å vise nordmenn sine reisemål, sine land og nettopp deres verden av muligheter.

- Deltagelsen er ennå bedre enn tidligere, som igjen gjenspeiler viktigheten av nettopp å være tilstede når nordmenn skal velge sine ferier for 2018.

- Vi prioriterer jo store deler av privatbudsjettet vårt nettopp til reiser og ferier. I tillegg er nordmenn kjent for å legge igjen store summer der de reiser.

- Som norske turister er vi er en elsket og yndet feriegjest uansett hvor vi velger å dra, sier Merete Falch.