BRRR! HER ER DET KALDT: Og det er derfor vi er her. Kia kommer med ny elbil i løpet av året, og vi har deltatt på vintertesting i det nordligste Sverige. Her vises de maskerte prototyp- og «pilot»-bilene fram av informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge.  Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
BRRR! HER ER DET KALDT: Og det er derfor vi er her. Kia kommer med ny elbil i løpet av året, og vi har deltatt på vintertesting i det nordligste Sverige. Her vises de maskerte prototyp- og «pilot»-bilene fram av informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NOVis mer

Klarte seg overraskende bra i sprengkulda

Kias nye elbil testet i Lappland.

Dinside.no: En ny undersøkelse indikerte for kort tid siden at rekkevidden på elbiler kan halveres i vinterkulda. Det passer derfor bra at våre første erfaringer med Kias nye elbil ble gjort under skikkelig harde vinterforhold i Lapplands ødemark.

Som å kjøre i en kuldegrop Arjeplog ligger midt i Lapplands ødemark, omtrent 100 mil nord for Stockholm, og er normalt et rolig tettsted med 2000 innbyggere.

Men om vinteren livner det til. Vinterforholdene har nemlig gjort Arjeplog til et viktig senter for europeisk og asiatisk bilindustri, og det betyr et stort inntog av ingeniører og teknikere på jakt etter kulde.

Og det var altså hit vi skulle for å vinterteste nye Kia Soul EV («Electric Vehicle»), en bil som enda ikke har blitt satt i produksjon, men som har potensiale til å bli en seriøs konkurrent til storselgeren Nissan Leaf.

Vinter i fokus Kia har naturlig nok tatt utgangspunkt i eksisterende konkurrenter for å forbedre de punktene som er kritiske for kundene - rekkevidde og plassforhold.

Hovedmålet med turen var imidlertid å se på strømstyringen i kulde, varmeisoleringen av batteriet og effektiviteten på lading og varmeapparat.

Kurant førsteinntrykk Vi kommer selvsagt tilbake med en full test av Kia Soul EV når produksjonsmodellen er klar, men førsteinntrykket er at dette er en bil som på mange måter minner om Nissan Leaf, både når det gjelder kjøreopplevelsen og ytelse.

Tross at Kias elbil er en god del kortere enn Leaf, opplevde vi plassforholdene som like gode, med unntak av bagasjerommet. Det er med sine 354 liter litt mindre enn Leafs 370.

Soul EV har for øvrig de samme målene som vanlige, andregenerasjons Soul, som snart skal introduseres i det norske markedet.

Strømsparing satt i system Kias nye elbil har en akselavstand på 2,57 meter, et stivere karosseri, og et oppgradert hjuloppheng. Utseendet er ifølge Kia selv inspirert av konseptbilen Trackster, som ble vist i 2012. Det er altså snakk om en ganske romslig 5-seter som, tross beskjedne dimensjoner, skal kunne duge som familiebil om man ikke stiller for høye krav til bagasjerommet.

Bilen får en oppgitt rekkevidde på 20 mil. Motoren yter 81,4 kW, og har et dreiemoment på 285 Nm. Lithium-ion-batteriet har en kapasitet på 27 kWt.

Nye Soul får selvsagt LED-baserte kjørelys og baklys, noe som er naturlige valg på en elbil hvor lavt strømforbruk er et viktig tema.

Storskjermen på plass Innvendig har bilen fått noe Kia kaller Supervision instrumentpanel, og en 8-tommers tilleggsskjerm i midtkonsollen. Her er det også brukt en del resirkulerte materialer, samtidig som både materialene og lakken er såkalt antibakterielle.

LAPPLANDS-METROPOL: Lille Arjeplog i Norrbotten er et av verdens viktigste biltest-sentre. Her kryr det av ingeniører, teknikere og... spionfotografer, hovedsakelig vinterstid. Foto: Johan Fjellström
BRRR! HER ER DET KALDT: Og det er derfor vi er her. Kia kommer med ny elbil i løpet av året og vi har deltatt på vintertesting i det nordligste Sverige. Her vises de maskerte prototyp- og "pilot"-bilene fram av informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge. Foto: KNUT MOBERG
DE TO ENESTE: Kia Soul EV - de to eneste tilgjengelige eksemplarene for vintertesting. Til venstre en tidligere prototyp, til høyre en videreutviklet såkalt "pilot"-bil. Foto: KNUT MOBERG
NYE EMBLEMER: Kia innfører nå en slik merking for sine diverse "Eco"-biler, altså modeller med det vi fortsatt må kalle "alternative drivstoff". Foto: Kia
SKRYTELISTEN: Slik ser Kia for seg totalregnskapet "fra brønn til hjul" avhengighttp://gfx.dagbladet.no/blink/elements-2/icons/mono/move.gif av energikilde/drivlinje. Foto: Kia
SPIONBILDE: Våre egne spionfotografer spionerte på bilen vi selv kjørte! Foto: Automedia
SPIONBILDE: Våre egne spionfotografer spionerte på bilen vi selv kjørte! Foto: Automedia
SPIONBILDE: Våre egne spionfotografer spionerte på bilen vi selv kjørte! Foto: Automedia
SPIONBILDE: Våre egne spionfotografer spionerte på bilen vi selv kjørte! Foto: Automedia
SPIONBILDE: Våre egne spionfotografer spionerte på bilen vi selv kjørte! Foto: Automedia

Kia lover at rekkevidden til Soul EV skal være på «over 200 kilometer». Det gjenstår å få bekreftet eller avkreftet, men rekkevidden vil i så fall være ganske så konkurransedyktig, selv om det ikke er revolusjonerende.

Som enhver moderne elbil regenererer Kia Soul EV energi ved oppbremsing og når du slipper gassen. Lading kan skje fra strømnettet eller ved hjelp av hurtiglader. Kia opplyser at det vil ta fem timer å fullade batteripakken på 230 volts nett og 6,6 kilowatt, noe som krever 32 ampère kurs.

Hurtiglading (CHAdeMO, Combo-adapter blir tilgjengelig), skal ta 25 minutter med en 100 kW-lader.

Alternativet kan i framtida kanskje bli en løsning med nødstrøm i tillegg.

Positivt Våre førsteinntrykk av Kia Soul EV var overveiende positive: 

Varmeapparatene var effektive, og belastet batterikapasiteten overraskende lite i forhold til det vi har opplevd i andre elbiler. Likevel er det ingen tvil om at skikkelig vinterkulde tapper energi.

Når termometeret faller under 20 grader, innrømmer da også Kia at man ikke må regne med noen rekkevidde særlig over halvparten av oppgitt maksimum under slike forhold.

Vi gleder oss nå til å få anledning til å teste bilen skikkelig - bilen skal på markedet i løpet av andre halvdel av året. Noen pris er ennå ikke kjent, men for å være konkurransedyktig bør den i hvert fall ikke overstige prisen på Nissan Leaf.

Ikke den første Tidligere har Kia laget Ray EV, som bare var å få i Sør-Korea, og som ikke engang der ble tilbudt det brede publikum. Under 2500 eksemplarer av Ray er blitt levert. Soul EV blir med andre ord den første elbil-satsingen til Kia utenfor hjemmemarkedet.

Når de nå lanserer en ny elbil, velger de altså å gjøre det med en bil med stort bruksområde. Med en høyde på 160 centimeter, fem centimeter høyere enn Leaf, kan den minne om en liten flerbruksbil, litt som Renaults Kangoo ZE altså.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.