MANGE SPENNENDE KANDIDATER: Kari Asheim er avdelingsleder for transport i miljøstifetelsen Zero og medlem i Årets Bil-juryen. Hun gleder seg over at det er hele åtte mijøbiler med i konkurransen. Foto: Rune M. Nesheim
MANGE SPENNENDE KANDIDATER: Kari Asheim er avdelingsleder for transport i miljøstifetelsen Zero og medlem i Årets Bil-juryen. Hun gleder seg over at det er hele åtte mijøbiler med i konkurransen. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Knallår for miljøbilene

Kan en av dem bli Årets Bil 2014?

Les alt om Årets Bil 2014 her!

-    Dette er et veldig godt år å sitte i juryen, sier Kari Asheim, avdelingsleder Transport i Zero og medlem av juryen som skal kåre Årets Bil 2014 i Dagbladet, Autofil og DinSide.no.

Miljøorganisasjonen jobber aktivt for at transport av varer og mennesker skal skje forurensningsfritt.

- Vårt hovedmål er å bytte ut fossilt drivstoff med klimasmarte løsninger som strøm, hydrogen og biogass. Ladbare hybridbiler er også en god klimaløsning.

Økt miljøbilsalg I klimaforliket har Stortinget gitt garantier for dagens avgiftsfordeler til utgangen av 2017 eller til det er 50 000 nullutslippsbiler er på veiene.

- Vi jobber for at dagens fordeler videreføres for å sikre flere miljøbiler på veiene. Selv om salget er bra nå, og elbiler utgjør fem prosent av nybilsalget, utgjør elbiler bare 0,1 prosent av den norske bilparken i dag. På verdensbasis er den tilnærmet null.

- Med tanke på en årlig utskiftning av biler på lave 5 prosent, vil det ta tid å få på plass en utslippsfri bilpark, selv med høyt elbilsalg, sier Asheim.

Zero og EU har mål om 10 prosent fornybar energi i transportsektoren innen 2020, og det er lyspunkter. Siden 2004 har gjennomsnittlig CO2-utslipp pr. kilometer sunket fra 180 g/km til 122 g/km i 2013.

Nedtrapping av fordelene Etter hvert som produksjonskostnaden for ladbare biler faller, mener Asheim at virkemidlene kan trappes gradvis ned. Her er hva Zero foreslår, i prioritert rekkefølge:

•Kollektivfelt: Frigjøre kollektivfeltet til bussene, og opprette et nytt miljøfelt for nullutslippsbiler og 2+-kjøring eller partall/oddetallsregulering etter siste tall i registreringsnummer eller fjerning av hele fordelen.

•Gratis lading: Gradvis økte satser.

•Fritak for årsavgift: Gradvis økte satser.

SPENNENDE: Hyundais nye brensescelle-bil kan bli et spennende alternativ, når prisen blir konkurransedyktig: Foto: Hyundai
SPENNENDE: Hyundais nye brensescelle-bil kan bli et spennende alternativ, når prisen blir konkurransedyktig: Foto: Hyundai Vis mer

•Gratis parkering: Differensierte parkeringssatser for elbiler

• Fritak for engangsavgift: Innføre en fast lav engangsavgift.

• Redusert firmabilbeskatning: Gradvis øke beskatning.    

• Fritak for bompenger og fergeavgift: Differensiert sats for elbil.   

• Fritak for MVA.: Gradvis øke MVA. for elbiler.

• Ingen veiavgift: Gradvis innføre justert veiavgift basert på årlig kjørte kilometer.

Vanskeligere for fossile biler For å nå klimanøytral persontrafikk, ønsker Zero å fjerne felt for biler med ordinære drivstoffmotorer og heller gi egne kjørefelt for nullutslippsbiler, tungtransport og «kompiskjøring» (felt for dem som kjører med flere personer i bilen).

I Bergen praktiseres dette på en drøyt tre kilometer lang strekning og kommunen har planer for flere strekninger.

- Zero fokuserer på bilens klimautslipp - ikke kollektivtransport. Vårt mål er å få bilbruken ned eller over på miljøvennlig drivstoff som strøm, biodrivstoff eller brenselscelle.

- Vi jobber også for å få flere busser til å bruke strøm, hydrogen og biodrivstoff.

Har testet alle - Blant de nominerte i Årets Bil finner vi en plug in-hybrider, fire elbiler og verdens første serieproduserte hydrogenbil. Vi har testet alle, og samtlige kandidater er spennende på hver sin måte. Det er vanskelig å velge favoritter, men det viktigste for meg er at det kommer mange alternativer i de fleste segmenter, slik at folk opplever flere valgmuligheter når de kjøper miljøbiler.

- Trenden er mangfold i løsninger og samme bruksområder som for ordinære biler. Alle har lave utslipp og kan brukes til alt. BMW-en viser vei med en egen fabrikk for i3 med ren energi fra vindmøller i produksjonen og full rensing av utslipp.

Høydeformat:

- At Hyundai baner vei med å tilby en ren hydrogenbil, gir ekstrapoeng hos meg. Hvem som vinner min gunst, har jeg ikke bestemt ennå. Jeg vurderer alle bilene i kåringen etter miljø, anvendelighet, komfort, kjøreegenskaper og X-faktor, sier Asheim.

Vi vil ha elbil Fra å være noe for spesielt interesserte, har elbilen blitt noe folk vil ha bare i løpet av et par år. Ikke nødvendigvis av miljøhensyn, men på grunn av store besparelser i bompenger, fergeavgifter, parkering, drivstoff og selvfølgelig mulighet til å kjøre køfritt.

I september toppet elbiler registreringsstatistikken i Norge, på grunn av store leveranser av forhåndsbestilte Teslaer.

Antallet elektriske biler har økt fra 2781 biler i 2009 til drøyt 12 000 så langt i år. Det er fortsatt i og rundt de største byene elbilene selger mest, men nå har de begynt å selge godt i distriktene også. Sogn og Fjordane har ingen kollektivfelt, men til gjengjeld mange ferger, noe som fører til høye salgstall. Mange ser også sitt snitt til å fylle «drivstoff» på jobben.

Hipt å være miljøvennlig Med Leaf har Nissan har bevist at elbiler kan havne høyt på salgsstatistikken og bli en viktig modell. Tesla Model S på sin side er så innovativ, lekker og spennende at selv de største skeptikerne vurderer elbil.

Teslas framtidsrettete interiørløsninger kommer garantert til å bli etterlignet av annen bilindustri, og er blitt et ikon man ønsker å identifisere seg med på lik linje med iPhone.

Blant Årets Bil-kandidatene finner vi potensielle storselgere som BMW i3 med en utsalgspris fra 235 000 kroner og VW e-Up! fra 182 700 kroner. Det er allerede lange ventelister på både Tesla, i3 og e-Up! Til neste år kommer det enda flere spennende modeller — som for eksempel folkebilen VW Golf i elektrisk versjon.