SJEL I BEVEGELSE: Riktignok er bilen - konseptet Mazda Koeru, stillestående på bildet. Designspråket Mazda her viser en subtil oppdatering av, har likefullt det kreative navnet - Kodo, på japansk. Mer konkret mistenker vi at det dreier seg om neste generasjon kompakt-SUV eller etterfølgeren til norgessuksessen CX-5. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SJEL I BEVEGELSE: Riktignok er bilen - konseptet Mazda Koeru, stillestående på bildet. Designspråket Mazda her viser en subtil oppdatering av, har likefullt det kreative navnet - Kodo, på japansk. Mer konkret mistenker vi at det dreier seg om neste generasjon kompakt-SUV eller etterfølgeren til norgessuksessen CX-5. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Koeru: Mulig etterfølger til Mazda CX-5

Det er ikke 100 prosent sikkert denne vil erstatte CX-5 - det kan også være en ny variant.

Dinside Temaet kupé-aktig SUV er det flere bilprodusenter som har tatt tak i de siste årene. Med denne konseptbilen, ved navn Koeru, viser Mazda hvordan de kunne tenke seg å behandle det, ved å tilføre sitt særegne designspråk, Kodo - eller «sjel i bevegelse».

Dette ble introdusert i 2010 med den spektakulære konseptbilen Shinari, og har, sammen med de mer prosaiske Skyactiv-teknologiene, vært en nøkkelfaktor bak suksessen den lille bilprodusenten fra Hiroshima har hatt de siste årene.

Vil overgå seg selv Mazda er i det hele tatt glade i å bruke kreative japanske uttrykk i sine benevnelser og denne konseptbilen heter Mazda Koeru. Koeru betyr «å overgå». Det behøver vi antakelig ikke kommentere ytterligere.

Kommende produksjonsmodell? Vi finner det svært nærliggende å tro at bilen mer enn hinter til en kommende erstatter av folkesuven CX-5, som har vært en gedigen suksess ikke minst i Norge, og har gjort at Mazda har vokst og igjen har fått solid footfeste i markedet her i landet tross fraværet av elbil i sortimentet.

BIL MED SJEL? Konseptbilen Mazda Koeru har klare likhetstrekk med dagens Mazda-modeller CX-3 og CX-5. Sistnevnte har titt og ofte tronet på toppen av salgsstatistikken over SUV-er i Norge. Foto: MAZDA
BIL MED SJEL? Konseptbilen Mazda Koeru har klare likhetstrekk med dagens Mazda-modeller CX-3 og CX-5. Sistnevnte har titt og ofte tronet på toppen av salgsstatistikken over SUV-er i Norge. Foto: MAZDA Vis mer

Les her hvordan den fornyede Mazda CX-5 gjorde det i duell mot Honda CR-V!

Det eneste som taler mot denne teorien er at bilen er hele 20 centimeter lavere enn CX-5 og dermed vanskelig kan kvalifisere som SUV. Crossover til nød, da det utvilsomt er en del SUV-aktige elementer til stede i formspråket og bilen ellers har aspekt av klassisk kombi med dynamisk linjeføring. Mazda kaller den likevel selv «crossover SUV concept».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som en lavere og bredere CX-5 Høyden på 150 centimeter er bare to centimeter mer enn eksempelvis Ford Focus. De øvrige dimensjonene til Koeru er som følger: 460 centimeter i lengden, hele 190 centimeter i bredden og en akselavstand på 270 centimeter. Både lengde og akselavstand er omtrent som dagens CX-5.

BRED: Koeru er 190 centimeter bred - det er som en storbil og vil antakelig bli redusert i produksjonsversjonen. Foto: MAZDA
BRED: Koeru er 190 centimeter bred - det er som en storbil og vil antakelig bli redusert i produksjonsversjonen. Foto: MAZDA Vis mer

Så mye mer vet vi ikke om bilen annet enn at Mazda lover å ha jobbet med aerodynamisk forbedring og reduksjon av støy og vibrasjoner i forhold til dagens produksjonsmodeller. Ellers loves den nyeste Skyactiv-teknologien som skal borge for lett vekt og effektiv motorisering.

- Dette er en klar melding til konkurrentene i dette hurtig voksende og konkurranseutsatte segmentet, heter det til slutt i pressemeldingen fra Mazda.

SKARPSKÅREN: Designspråket Kodo gir veldig tydelig fasong og dynamiske trekk. Lyktene omsluttes av LED-ringer. Foto: MAZDA
SKARPSKÅREN: Designspråket Kodo gir veldig tydelig fasong og dynamiske trekk. Lyktene omsluttes av LED-ringer. Foto: MAZDA Vis mer

Så får vi se etterhvert hva slags produksjonsbil dette vil munne ut i.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

GJENKJENNELIG: Skrått bakfra blir familielikheten med de andre Mazda-crossoverne enda mer påtakelig. Foto: MAZDA
GJENKJENNELIG: Skrått bakfra blir familielikheten med de andre Mazda-crossoverne enda mer påtakelig. Foto: MAZDA Vis mer
MER STRUKKET: Koeru fremstår som mindre høyreist og SUV-aktig enn dagens  CX-5. Foto: MAZDA
MER STRUKKET: Koeru fremstår som mindre høyreist og SUV-aktig enn dagens CX-5. Foto: MAZDA Vis mer
«FLATERE»: Koeru fremstår på en måte som en Mazda CX-5 som noen har tråkket på. Med sine 150 høydecentimeter er den ikke særlig høyere enn en normal kombi. Foto: MAZDA
«FLATERE»: Koeru fremstår på en måte som en Mazda CX-5 som noen har tråkket på. Med sine 150 høydecentimeter er den ikke særlig høyere enn en normal kombi. Foto: MAZDA Vis mer