- Kokkene er de nye rockestjernene

Men ungdom vil ikke jobbe med service, viser NHO-tall.

VIL HA ØKT REKRUTTERING: Fra venstre: Administrerende direktør i NHO reiseliv, Knut Almquist, kokkelærling Henrik Sand på Hotel Bristol, konsernsjef i Home Invest og eier av Nordic Choice Hotels, Petter Stordalen, kokkelærling Mads Ueland på Statholdergaarden, resepsjonssjef på Grand hotel, Vibeke Billing, og nærings- og handelsminister Trond Giske. Foto: Petter Løken/Dagbladet
VIL HA ØKT REKRUTTERING: Fra venstre: Administrerende direktør i NHO reiseliv, Knut Almquist, kokkelærling Henrik Sand på Hotel Bristol, konsernsjef i Home Invest og eier av Nordic Choice Hotels, Petter Stordalen, kokkelærling Mads Ueland på Statholdergaarden, resepsjonssjef på Grand hotel, Vibeke Billing, og nærings- og handelsminister Trond Giske. Foto: Petter Løken/DagbladetVis mer

(Dagbladet):- Det er et skrikende behov for kompetent arbeidskraft i yrker som kokk, servitør og resepsjonist, og i reiselivet generelt, sier administrerende direktør i NHO reiseliv, Knut Almquist.

Fra fra 2006 til 2010 har det vært en nedgang i søkertallene til restaurant- og matfag på videregående trinn én (VG1) med nærmere 27 prosent, forteller direktøren. Samtidig har kokk- og servitørfag på VG2 hatt en nedgang i søkertallet på 25 prosent.

- Det er 800 elever over fire år som vi gjerne skulle sett i arbeidslivet som kokker og servitører, sier Almquist. 

Også for VG1s service- og samferdselsfag, som utdanner resepsjonist og reiselivsmedarbeidere, har det i denne periode vært en nedgang på 17,5 prosent. Reiselivslinja har gått tilbake med 8 prosent siden 2007.

Lokker med kortfilm - Vi mottar meldinger om at klasser legges ned da det ikke er nok elever til å fylle disse. Samtidig melder våre medlemsbedrifter at de har for få lærlinger og at de mangler kompetent arbeidskraft, sier Almquist.

I dag lanserte han, sammen med nærings- og handelsminister Trond Giske og hotellkongen Petter Stordalen, en kortfilm for å øke rekrutteringen til norsk reiselivsnæring.

Budskapet i NHO-kampanjen «Verden er din», er å løfte fram mulighetene reiselivsnæringen kan by på. Kortfilmen skal spres på nett, og NHO reiseliv har også etablert et rekrutteringsfond på 100.000 kroner som går til en ungdomsskoleklasse der en eller flere elever har latt seg inspirere av filmen.

Kampanjen støttes også av flere bloggere som Julia Nyland, Therese Nielsen og Stine Steen.

Også  kokkelærlingene Henrik Sand på Hotel Bristol og Mads Ueland på Statholdergaarden, blogger om kokketilværelsen. Et smart yrkesvalg mener de to.

For dem har veivalget handlet om lidenskap og interesse, og lærlingplass har de ikke hatt noen vanskeligheter med å skaffe seg, forteller de Dagbladet.

«Missing link» Konsernsjef i Home Invest og eier av Nordic Choice Hotels Petter Stordalen, mener det er en «missing link» mellom ungdommen som sitter ved skolebenken og velger utdanningsvei på den ene siden, og næringen på den andre: 

- Nå klarer vi ikke få ut informasjon om at fagbrev er helt fantastisk. Det er ikke alle som skal bli siviløkonomer og leger, sier Stordalen til Dagbladet og fortsetter:

- Kokkene er de nye rockestjernene. Hotell- og restaurantnæringen er verdens mest spennende bransje.

Reiselivsnæringen er en av næringene som kan komme til å ta over for oljen, og behovet for rekruttering er derfor stort, mener Stordalen.

Selv om hans konsern ikke sliter med rekrutteringen så langt, begynner næringen generelt å merke mangelen på kompetanse i distriktene, hevder han.

Fra kokk til hotellsjef Reiselivsnæringen er en bransje med store utviklingsmuligheter, der jobbene spenner vidt, og hvor man med fagbrev ikke låser seg for framtiden, mener hotellkongen:

- Man kan svitsje fra å være kokk til å bli hotellsjef, eller motsatt, sier han.

Norsk reiselivsnæring er i dag avhengig av utenlandsk arbeidskraft, og da i stor grad svensker. Utenlandsk arbeidskraft er næringen avhengig av også i fortsettelsen, mener Stordalen:

- Vi må både passe på at svenskene blir i Norge, og at vi får rekruttert inn våre egne, sier han.

En kvart milliard Nærings- og handelsdepartementet støttet «Verden er din»-kampanjen med halvannen million i fjor, og bidrar med det samme beløpet i 2011.

Totalt støtter staten norsk reiseliv med 250 millioner kroner i året.

I løpet av året skal det legges fram en ny reiselivsstrategi for Norge:

- Rekruttering vil være en viktig del av dette arbeidet, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

Ungdom er stadig mer bevisste på hvilke utdannelse de tar, og det er et behov for å få opp statusen på yrkesfagene, mener statsråden.

Må heve statusen Turistnæringen er en næring i endring. Stadig flere får mer penger i lommebøkene, ikke minst gjelder det i de mest folkerike landene som Kina og India.

Nå må Norge kvesse knivene og ta sin del av turistnæringskaka. Der kan Norge være konkurransedyktig ved at turistene som kommer til landet møter kvalitet i alle ledd, mener Giske.

Både informasjon om yrkes- og utviklingsmuligheter innen norsk reiselivsnæring, samt å heve status på yrkesfag, er virkemidler som kan øke rekrutteringen, tror han.

På spørsmål fra Dagbladet om hva konsekvensen vil være dersom ikke næringen får til økt rekruttering, svarer Giske:

- Da taper vi markedsandeler. Andre vil stikke av med gevinsten av den sterke veksten reisenæringen vil ha de neste årene.