SEIERSGLEDE: Buddhistmunker, burmesiske nasjonalister og japanske soldater jubler etter seieren over de allierte. Selv Buddha-statuen i Bagu smiler fornøyd. Foto: Privat, tatt ev en ukjent japansk soldat
SEIERSGLEDE: Buddhistmunker, burmesiske nasjonalister og japanske soldater jubler etter seieren over de allierte. Selv Buddha-statuen i Bagu smiler fornøyd. Foto: Privat, tatt ev en ukjent japansk soldatVis mer

HISTORISK, BURMA

Kolonitida og 2. verdenskrig hjemsøker fortsatt Burmas muslimer

2. verdenskrig splittet Burma mellom muslimer som kjempet for de allierte og buddhister som støttet de japanske okkupantene. Fredsprisvinner Aung San Suu Kyis far ledet selv en buddhistarmé som ble beskyldt for omfattende krigsforbrytelser.

Stemmingen var amper i BBC-studioet. Til tross for gjentatte spørsmål fra journalisten Mishal Husain nektet fredsprisvinner Aung San Suu Kyi å innrømme at Burmas muslimske rohingya-minoritet var utsatt for forfølgelse.

Hun svarte bare: «Jeg er sikker på at mange, mange buddhister også har forlatt landet av forskjellige grunner og lever i flyktningleirer.»

Det mest sjokkerende for radio-teamet skjedde da Aung San Suu Kyi forlot studioet. I følge Mishal Husain snerret den tidligere fredsprisvinneren: «Jeg visste ikke at jeg skulle bli intervjuet av en muslim!»

For de som kjenner Burmas historie var hendelsen mindre overraskende. Motviljen mot muslimer blant Burmas buddhister går nesten 200 år tilbake i tida. Den er et resultat av stormaktenes imperialisme og en bitter og blodig krig som fortsatt splitter Burma langs religiøse og etniske grenser.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn