TRENINGSPROGRAM:   Annema Refsnes, personlig trener ved Studioday, og treningsekspert i magasinet Stella har satt opp et seksukers treningsprogram som vil få deg i form, inspirert av høstens trender. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
TRENINGSPROGRAM: Annema Refsnes, personlig trener ved Studioday, og treningsekspert i magasinet Stella har satt opp et seksukers treningsprogram som vil få deg i form, inspirert av høstens trender. Foto: THOMAS RASMUS SKAUGVis mer

Kom i form på 6 uker: Her er programmet du trenger

Høstens treningstrender får deg i form.

(Dagbladet): - Fritt, hardt og lekent oppsummerer høstens treningstrender, sier Annema Refsnes, personlig trener ved Studioday, og treningsekspert i magasinet Stella.

- Høstens trender tar oss tilbake til barndommen. Du kan gjerne leke deg i form ved å klatre i monkeybars (klatrestativer), men kjennetegnet for de ulike populære aktivitetene, er at treningen nå skal være hard og effektiv, sier Refsnes.

Hun har satt opp et seksukers treningsprogram som vil få deg i form, inspirert av høstens trender. (Se nederst i saken).

TIPS TIL KOSTHOLDET Det hjelper lite å trene masse hvis du lar kostholdet flyte.Skriv ned alt du spiser i et par dager, slik at du får et inntrykk av hva du virkelig får i deg i løpet av en dag.Det finnes enkelte retningslinjer innenfor det populære paleo-kostholdet du gjerne kan prøve uten at det vil gå nevneverdig ut over ditt normale kosthold. Her snakker vi å kutte ferdigmat og erstatte det med naturlige råvarer fra fisk, kjøtt, fugl, egg, fett og grønnsaker. Lag all maten selv fra bunnen av, kutt ut unødvendig sukker som godteri og brus, kutt ut potetgull og fritert mat og knask heller på oppskåret frukt, grønnsaker, litt nøtter og bær.Planlegg. Kjøp inn matvarer som du vet er bra for deg. Sørg alltid for å ha godt med grønnsaker, salat, protein-kilder og frukt i kjøleskapet og fryser. Spis gjerne etter tallerkenmodellen. 1/3 (++) Grønnsaker og salat som gir fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter 1/3 protein fra magert kjøtt, fisk eller egg, 1/3 karbohydrater fra poteter, ris, pasta eller brød. Bare pass på at du bruker en normal tallerken. Frykt ikke fettet. Omega-3 fra fisk ihvertfall to ganger i uken (ellers bør du ta tilskudd), oljer som oliven, kokos og raps. Fett fra frukt og grønnsaker og usaltede nøtter.Drikk vann. En dehydrert kropp er ingen fettforbrenningsmaskin. En dehydrert kropp yter dårlig på trening. Drikk vann ved hvert måltid, litt ekstra før trening og litt ekstra etter trening så blir det bra.Mange går i kose-fella når de starter et treningsopplegg. De unner seg mer kos fordi de har jo vært så flinke! Hadde de bare visst hva den kosen ville koste av tid med hoppetauet eller kilometer på tredemølla hadde de kanskje revurdert. Har du sittestillende dager så prøv å beveg deg litt mer. Ta trappene, reis deg opp og gå så ofte du kan, strekk deg og gjør enkle kroppsvektøvelser. Får du opp pulsen får du også opp forbrenningen. En kropp i stadig bevegelse vil også gi bedre fordøyelse.Beveger du deg litt mer enn du pleier under disse 6 ukene, dessuten passer du litt mer på hva du putter i deg så lover jeg at du vil merke endringer på både kropp og sinn. Glem hva som står på vekten (kast gjerne badevekten for min del) og ha fokus på hvordan kroppen føles og ser ut. Ikke la resultatene dine stå og falle på et tall.Gjør det enkelt for deg selv med å følge en matplan som funker for nettopp deg. Holder du deg til rene matvarer, litt mindre mengder, 3-4 faste måltider og kutter ut de tingene du egentlig ikke ville føre opp de første dagene, da er du på god vei til et tilnærmet perfekt kosthold.

Trender motiverer

Beate S. Torset, fagansvarlig for Personlig trener-studiet ved NIH Fitness på Norges idrettshøgskole, tror folk er opptatte av treningstrender fordi det er motiverende i seg selv at noe er trendy.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn