- Kommer i smug, kjøper bilene og forlater stedet

Vasser i luksus - men helst uten at noen ser det. Se video!

(Dagbladet): Nordmenn bruker mer penger på bil enn man skulle tro.

På det norske markedet finnes det faktisk snaut 100 bilmodeller med en frapris på 1,5 millioner kroner, og drøyt 200 som koster over millionen.

SUKSESSBEDRIFT: Konsernsjef Zahid Saddiq hos Star Autoco forteller at nordmenn kjøper flere og dyrere biler enn det folk flest tror. Og at de helst gjør det i smug. Foto: Sveinung Ystad, Dagbladet
SUKSESSBEDRIFT: Konsernsjef Zahid Saddiq hos Star Autoco forteller at nordmenn kjøper flere og dyrere biler enn det folk flest tror. Og at de helst gjør det i smug. Foto: Sveinung Ystad, Dagbladet Vis mer

På OFVs liste over Norges 20 mest solgte bilmodeller finner vi naturlig nok ingen modeller i disse priskategoriene.

Likevel kan konsernsjef Zahid Saddiq hos Star Autoco fortelle at norske kjøpere gjerne bruker mye penger på bil.

KOSTBARE: Fra venstre ser du en Mercedes SLS AMG, en SL65 AMG Black Series og lengst til høyre en Mercedes SLR McLaren. Foto: Sveinung Ystad, Dagbladet
KOSTBARE: Fra venstre ser du en Mercedes SLS AMG, en SL65 AMG Black Series og lengst til høyre en Mercedes SLR McLaren. Foto: Sveinung Ystad, Dagbladet Vis mer

- I år regner vi i Star Autoco med å selge 30-40 biler med startpris rundt halvannen million kroner. Mye av salget ligger i modellen ML63 AMG, men også den nye S-klassen stilles det store forventninger til, sier Saddiq.

Se vår prøvekjøring av verdens vakreste miljøbil Fisker Karma!

Stikker ut bakveien Biler i prisklassen 2,5-3 millioner kroner utgjør ikke de store volumene totalt sett i Norge, men det finnes likevel godt med kjøpere.

- Som oftest vil disse kundene være anonyme. De kommer i smug, handler biler og forlater stedet, sier Saddiq.

Også hos luksuskonkurrenten Porsche er det gode tider, skal vi tro salgsdirektør Tormod Johansen hos Porsche Center Oslo på Ryen.

- Det er Cayenne som er vår volummodell. Nå har den kommet ned i en prisklasse som gjør den konkurransedyktig i forhold til andre store SUV-er på markedet, sier Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og selv om det tradisjonelt sett kanskje ikke er SUV med dieselmotor som først og fremst forbindes med Porsche-navnet, mener Johansen den byr på mye av det folk drømmer om:

- Cayenne er en familiebil som man også kan kjøre ganske sporty med, uten at man trenger å bli bilsyk av den grunn, sier Johansen med et glimt i øyet.

Utstyr koster Jan Petter Røssevold hos Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) forteller at det i 2010 ble solgt 87 biler i Norge med startpris over 1,5 millioner kroner - av et totalsalg på 127 754 biler.

I 2011 var det samme tallet 34 stykk av totalsalget på 138 345 biler. Altså en kraftig nedgang.

Men siden disse tallene baserer seg på startpriser, er tallene på hvor mange som i virkeligheten punger ut mer enn 1,5 millioner på ny bil, vesentlig høyere.

Grunnen til det er tilleggsutstyr. Hos premiummerkene, som Audi, BMW, Mercedes, Porsche og Jaguar, er det ikke uvanlig at det koster flere hundretusener å utstyre en kostbar bil slik markedet, og ikke minst kunden selv, krever.

Folk ønsker skreddersøm, og en dårlig utstyrt bil i de høyere prisklassene er vanskelig å omsette på bruktmarkedet seinere.