Fartsmonster:
Niklas Akselsen måtte bare kjøpe kompromissløse Alfa Romeo 4C . Her med familien; samboer Kine Elise og Lukas (6) og Timian (3) 
Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
Fartsmonster: Niklas Akselsen måtte bare kjøpe kompromissløse Alfa Romeo 4C . Her med familien; samboer Kine Elise og Lukas (6) og Timian (3) Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

- Komplett galskap, men det handler om å realisere drømmer

Niklas Akselsen slo til på sportsbilen han bare måtte ha.

• Les om Årets bil i db.no.

Dinside Sportsbiler, eller «sports- og morobiler» som de kalles i salgsstatistikken, er biler alle drømmer om. Men de har aldri vært storselgere i Norge.

Nærmest forelsket: Niklas Aslaksen ble totalt solgt, eller nærmest forelsket, da han så de første konseptstudiene av Alfa Romeo 4C for noen år tilbake. 
Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
Nærmest forelsket: Niklas Aslaksen ble totalt solgt, eller nærmest forelsket, da han så de første konseptstudiene av Alfa Romeo 4C for noen år tilbake. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Disse bilene utgjør en av kategoriene når Dagbladet, Dinside og Autofil kårer årets bil 2014.

- I 2013 ble de solgt 727 biler i denne kategorien og drøyt 1000 året før. Så langt i år er det solgt i underkant av 300.

ANDERS HOVDE Foto: TERJE BORUD
ANDERS HOVDE Foto: TERJE BORUD Vis mer

- 6 prosent av oss har lyst på en, men kun 1 prosent velger å kjøpe ny sportsbil i Norge, forteller Anders Hovde, senioranalytiker i TNS Gallup og jurymedlem i Dagbladets Årets bil-kåring.

VW Beetle er toppselgeren i segmentet nå. Andre i det norske markedet i år er Porsche 911, Cayman og Boxter, Subaru BRZ, Toyota GT 86, Mazda MX-5, Peugeot RCZ og Jaguar F-Type.

Større og større - Selv om trenden i Europa er såkalt downsizing, blir modellene i hvert segment noe større ved oppgraderinger. Av bilene som omtales her, er det nok bare Alfa Romeo 4C og Audi TT som er sportsbiler i tradisjonell forstand, men også TT ser ut til å nærme seg Gran Turismo (GT) dersom konseptbilen TT Sportback med fire dører blir materialisert. Det samme har vi allerede sett hos andre, der coupémodellene har fått fire dører, sier Hovde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvem kjøper sportsbil? - Dette er bilene for dem som ønsker å framstå som tøffe, vågale og eventyrlystne. De ønsker en bil som skal underbygge en energisk selvsikkerhet og fremme følelsen av å være modig, sier Hovde.

AUDI TT SPORTBACK Foto: AUDI
AUDI TT SPORTBACK Foto: AUDI Vis mer

- Kjøperne krever spennende biler med sportslig ytelse med rask akselerasjon eller god framkommelighet, altså være morsom å kjøre. Sterk motor og potent motorlyd verdsettes. Bilen må evne å sette trenden og framstå som innovatører i markedet.

Småbiler for de glade - Dette er biler for den lekne, sporty og urbane forbrukere som liker å være sosialt aktive. Bilen deres skal få de i godt humør og til å føle seg frie — gjerne på vei til og fra trening eller en sosial sammenkomst. De ønsker at bilen fremmer dem som livsglade, artige og spontane. Bilen må dessuten være trendy, sporty og ha en moderne design, sier Hovde.

Han har nylig har gjort en stor undersøkelse av hva slags type mennesker som tiltrekkes av de forskjellige bilmerkene.

AUDI TT Foto: AUDI
AUDI TT Foto: AUDI Vis mer

- For å spille oppunder deres lekne personlighet, må bilen være morsom å kjøre. I tillegg skal den gjerne ha sportslig ytelse. Bilmerket må også holde seg oppdaterte på artig nytt utstyr som for eksempel nye funksjoner via apper, head-up display o.l. Designet må naturligvis være hipt og trendy.

Kjøpte drømmebilen Helt siden han var liten har Niklas Akselsen (30) fra Oslo har drømt om å kjøpe en drømmebil. Han har hele tida tenkt på Porsche eller noe i den gata — helt til han så de første konseptstudiene av Alfa Romeo 4C for noen år tilbake. Da var han totalt solgt, eller nærmest forelsket.

-Det var det fineste jeg hadde sett noen sinne. Siden har jeg drømt om bilen. Bilen har vokst på meg mer og mer jo mer den har nærmet seg. Alle endringer opp gjennom årene har bare vært til det positive. Jeg har fulgt bilene hele veien fra utvikling til ferdig produkt, sier Akselsen.

SUBARU IMPREZA STi Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
SUBARU IMPREZA STi Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Det han liker med Alfa Romeo er først og fremst deres design og «passion». Fornuften har alltid kommet i andre rekke, etter design og sportslighet. Det har de til fulle vist med Alfa Romeo 4C. Med den ville de vise at de var tilbake.

Lang ventetid Niklas har scannet nettet for bilder, videoer og tester og har vært svært fornøyd med det han leste, så og hørte.

- Da den begynte å rulle på veien og jeg så hva den presterte og hva den kostet, begynte jeg for alvor å tro at drømmen kunne gå i oppfyllelse. Når prisen var 800 000 kroner, var den ikke lenger uoppnåelig. Da jeg fikk vite at Auto Italia hadde fått et eksemplar, måtte jeg umiddelbart ned for å se på den. Heldigvis. Det er et og et halvt års ventetid på disse bilene, og det var to på vei fra både Vestlandet og Nord-Norge for å kjøpe den. Men det var førstemann til mølla. Jeg rakk ikke å ringe hjem til samboeren min en gang. Jeg kjøpte den der og da, kun etter en prøvesitting i salgslokalet.

BMW 4-SERIE GRAND COUPE Foto: BMW
BMW 4-SERIE GRAND COUPE Foto: BMW Vis mer

- Komplett galskap, men det handler om å realisere drømmer. Hjemme er jeg blitt tilgitt for lengst. Samboeren har gitt den navnet Julia og mine to gutter på 3 og 6 år krangler om hvem som skal sitte på.

Familebilen, en 2005 Alfa Romeo 156 Q4 får stå mye i fred.

ALFA ROMEO 4C Foto: RUNE M. NESHEIM
ALFA ROMEO 4C Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

-Jeg har aldri hatt noe problem med den nesten ti år gamle bilen. Men nå bruker jeg den nye 4C'n til og fra jobb hver dag. Den er enda enklere å bruke fordi den er utstyrt med automatgir.

Alfa Romeo 4C
Superbil for folket C4 er en bil du ikke hadde forventet av noen, og kanskje minst Alfa Romeo. Denne herligheten av en bil har få referanser tilbake i Alfas historie, men det bryr vi oss mindre om. Dette er en sportsbil i ordets beste mening. Dens eneste oppgave er å glede de som fyller setene. Alt som ikke har noe å gjøre med å gå fort eller forherlige kjøreegenskaper er barbert bort. Glem støydemping, bagasjerom og stereoanlegg. Denne bilen krever oppmerksomhet. Toliteren med turbo brumler og bråker rett bak ryggen din og går som ei kule. Dobbeltclutch-girkassen slår inn girene i takt med at du drar i spakene. Styringen er skummelt skarp. 4C er rett og slett en vakker bil som er for brutal for mange. Toliteren yter 240 hester, klarer sprinten til 100 på 4,5 sekunder og har en toppfart på 258 km/t.
Superbilen koster 750 000 kroner.

Audi TT
Verdens kuleste instrumentpanel Audi traff designspikeren på hodet da de lanserte TT i 1998 og siden har de bare finslipt på designet. Forskjellene er så små at det er vanskelig å skjønne at tredje generasjon TT er helt ny. Imagen er sakte, men sikkert dreid fra posør- til sportsbil. Og på vanlig Audi-vis, klarer de å kombinere design, sportslighet og kjøreprestasjoner med komfort og praktisk bruk som få andre takler. Nye TT kjører fantastisk godt og tidligere tiders understyring er tryllet bort. Når de i samme slengen revolusjonerer interiørdesign med sitt digitale instrumentpanel og smarte og logiske knappeløsninger, blir det ikke renere og penere. Med disse grepene blir nok TT mer populær enn noen sinne, og snart kommer den med fire dører. Tre tolitersalternativer er tilgjengelige. 182 hk diesel, 230 og 320 hk bensin. Verstingen koster fra kr 770 700 kr og klarer 0-100 på 4,6 sekunder og har en toppfart på 250 km/t .

MINI COOPER S Foto: RUNE M. NESHEIM
MINI COOPER S Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Subaru WRX STi
Dinosauren Det er dessverre lenge siden Subaru trakk seg ut av rally. Sjelden har noen bilfabrikant trukket bedre veksler av en motorsportssatsning. Subaru ble synonymt med rally, selv om brorparten av bilene var sedate og kjørt av pensjonister. Nye WRX STi fører tradisjonen videre, men uten rally i ryggen. Fortsatt tilbyr den brutal moro hugget i gråstein, og den oser av god tradisjon. Gjerne blå av farge med gullfelger, røde bremser og endelig sedankarosseri igjen. Subaru gir deg god gammeldag Subaru-følelse. Den gir deg mulighet til å leke med vektforflytning og er en sann glede på snø og grus. Samtidig får du en praktisk firedørs femseter med firehjulsdrift. STi er kun tilgjengelig med 2,5 liters boxerbensin med 300 hk. 0-100 på 5,2 sekunder og toppfart på 255 km/t.

BMW i8 Foto: RUNE M. NESHEIM
BMW i8 Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

BMW 4-serie Grand Coupé
En ekte Grand Turismo
I år har BMW gjort endringer på navningen av sine biler, selvsagt fordi Audi gjorde det samme for noen år tilbake. Nå skal biler som begynner med partall, være smekre coupeer, cabrioleter, og med tida sportslige trange stasjonsvogner. Grand Coupé er bygget for å gå rett i strupen på Audi A5 med fem dører, og gjør det med stor overbevisning. Vi har plassert den i sportsbilklassen, men er i bunn og grunn en verdig konkurrent til de tradisjonelle Grand Turismo-bilene. Her får du coupé-linjer og de samme fordelene som 3-serien, med unntak av takplass i baksetet. Med største motoralternativ får du en kruttønne med bedre prestasjonssifre enn utgående M3, sammen med utrolig komfort i klassen. Toppmodellen 435i har en treliters rekkesekser på 306 hester, klarer 0-100 på 5 sekunder og har en toppfart på 250 km/t.

Mini Cooper S
Moroklump Helt ny fra innerst til ytterst, men nesten lik. Likevel er alt større. Den har fått større kjeft og er både lengre, bredere, høyere og har fått en større motor. Det gir mer plass og bedre kjøreegenskaper. Den er til og med tilgjengelig med fem dører for de som søker brukervennlighet. Mini gir mest kjøreglede i kompaktformat akkurat nå, og var blant de første som viste at det er mulig å selge luksus i mikrosegmentet. Den oser kvalitet, men i rampete innpakning. Den tilbys i så mange varianter og så stor utstyrsliste at de fleste vil kunne skreddersy din bil. Nytt av året er en turbomatet toliters motor på 192 hester. Den klarer sprinten til 100 km/t på 6,8 sekunder og gir seg ikke før den når 235 km/t. Prisen starter på 315 000 kroner.

BMW i8 Foto: RUNE M. NESHEIM
BMW i8 Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer