Kona reddet livet til Morten (34)

Kit (40) visste tilfeldigvis hva hun skulle gjøre da hjertet til Morten (34) stoppet.

AVGJØRENDE KURS: -Alle bør lære førstehjelp. Uten kurs hadde jeg ikke ant hva jeg skulle gjøre, sier Kit Bakken, som i før jul i 2010 klarte å få i gang Morten Stensruds hjerte før ambulansepersonell overtok. Hun har fått mye ros fra både leger og ikke minst mannen sin.  FOTO: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto
AVGJØRENDE KURS: -Alle bør lære førstehjelp. Uten kurs hadde jeg ikke ant hva jeg skulle gjøre, sier Kit Bakken, som i før jul i 2010 klarte å få i gang Morten Stensruds hjerte før ambulansepersonell overtok. Hun har fått mye ros fra både leger og ikke minst mannen sin. FOTO: Bjørn Inge Karlsen, HM Foto Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vet du hva du skal gjøre, hvis hjertet stopper på en annen person?

Kit Bakken visste tilfeldigvis det. Derfor er mannen hennes, Morten Stensrud, fortsatt i livet.

-Morten, slutt å snorke så fælt, da! Klokken er 05.20 torsdag den 9. desember 2010, da Kit Bakken bråvåkner av kraftige snorkelyder i bekmørket.

Hun har aldri hørt mannen sin snorke sånn før og gir ham en irritert dult, slik at han ikke skal vekke sønnen Imre på 15 måneder.

Morten rører litt på seg og prøver å reise seg opp.

Så, i sakte kino, ser Kit at han siger mot sengekanten og ruller ned mot gulvet med et hardt dunk.

Hun kaster seg mot nattbordslampa og blir iskald over det hun ser.

Mortens ansikt er helt ugjenkjennelig og blått, der han ligger halvveis på magen, kilt mellom senga og kommode. Og han har tisset på seg.

«Hjerteinfarkt!» tenker hjelpepleier Kit. Men det er verre enn som så.

Ni av ti får hjelp av sine egne Mellom 2500 og 3000 nordmenn får hjertestans utenfor sykehus hvert år, og i 90 prosent av tilfellene er det ektefelle, familie, kollegaer eller venner som må starte gjenoppliving.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer