SIKKER: Den er ikke bare lekker, men også sikker. Mercedes-Benz  S 350 er kongen på haugen når det gjelder sikkerhet.
SIKKER: Den er ikke bare lekker, men også sikker. Mercedes-Benz S 350 er kongen på haugen når det gjelder sikkerhet.Vis mer

Kongen av sikkerhet

Fokuset på sikkerhet i bil har aldri vært større. Årets Bil-kandidaten Mercedes S-klasse er definitivt kongen på haugen.

Les mer om Årets Bil 2014 her!

Hvert år lanserer de ulike produsentene ny og bedre teknologi for å gjøre kjøreturen din sikrere.

Seniorrådgiver Tor Stenmark i NAF forteller at man ser tydelige resultater av jobben bilprodusentene gjør for at bilene skal bli sikrere.

- Selv om det fortsatt skjer ulykker, ser vi at ny teknologi og fokuset på aktiv og passiv sikkert slår positivt ut på antall omkomne og hardt skadde.

S-klasse viser vei Tall fra Statistisk sentralbyrå og utrykningspolitiet viser at antall omkomne i trafikken er halvert de siste 10 åra. Det samme gjelder møteulykker med dødsfall og hardt skadde.

AIRBAGER: Nye Mercedes-Benz S-klasse har airbager overalt.
AIRBAGER: Nye Mercedes-Benz S-klasse har airbager overalt. Vis mer

I 2000 ble 341 personer drept i trafikken. I 2012 var tallet mer enn halvert - da omkom 154 personer.

Mercedes har lenge vært en pioner på teknologi og sikkerhet. Nå er nye S-klasse kommet - proppfull av nye løsninger som skal hjelpe oss å holde bilen på veien og stoppe i tide.

PR- og informasjonssjef Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge forteller at S-klassen har vært banebrytende i 50 år, og at det dermed forventes at den revolusjonerer hver gang.

- Den er et «show case», både for oss i Mercedes og for bransjen generelt, sier han.

Airbag i beltet Det er gjerne luksusbilene som får den siste teknologien.

INNOVATIVE: Mercedes har vært innovative på sikkerhet i 50 år, og kommer nå med systemer som belte-airbag, PRE-SAFE, BAS bremseassistent, aktiv kjørefeltassistent og om lag 70 ulike kameraer, sensorer og følere i nye S-klasse.
INNOVATIVE: Mercedes har vært innovative på sikkerhet i 50 år, og kommer nå med systemer som belte-airbag, PRE-SAFE, BAS bremseassistent, aktiv kjørefeltassistent og om lag 70 ulike kameraer, sensorer og følere i nye S-klasse. Vis mer

Men etter hvert vil systemene også komme i vanlige familiebiler.

Med systemer som belte-airbag, PRE-SAFE, BAS bremseassistent, aktiv kjørefeltassistent og om lag 70 ulike kameraer, sensorer og følere, er Mercedes S-klasse en av markedets sikreste og mest innovative biler.

• Her er hjelpesystemene S-klasse kan by på:

Setebelter med airbag Bidrar til økt sikkerhet, men også økt komfort ved at de er tjukkere. Airbagen i beltet sørger for at kraften som utløses ved en kollisjon, fordeles over hele overkroppen og ikke bare over den lille stripa som et vanlig belte dekker.

Nattsynsassistent Hjelper deg å se ting i mørket, som dyr eller mennesker i veibanen. Bilen vil deretter bremse ned automatisk for å unngå kollisjon. Samtidig kan lyktene rette en lysstråle mot fotgjengere for å varsle at en bil er på vei.

Bremselys som blinker Om bilen «sanser» en kollisjon bakfra ved hjelp av kamerasensorene, vil beltene i baksetet automatisk strammes og bremselysene vil blinke for å varsle føreren bak.

Om det likevel blir kollisjon, vil bilen låse bremsene, slik at det blir mindre sjanse for nakkesleng og en ny kollisjon. I tillegg utløses mekanismer som skal beskytte passasjerene mot gjenstander som kan komme inn i kupeen.

Stopper automatisk for fotgjengere Mercedes' nye og revolusjonerende krysningsassistent kan registrere tverrgående trafikk og fotgjengere og bremse bilen automatisk ned helt fra en hastighet på 50 km/t.

I tillegg er systemet laget for å redusere bremsens reaksjonstid ved at bremsebelegget legges inntil med en gang sjåføren fjerner foten fra gasspedalen. Dette gjør at bilen er klar til å bremse allerede før man har trykket på bremsen og dermed gjør stopplengden kortere.

Holder seg automatisk i kjørefeltet Dette aktive systemet registrer hele tida kjørefeltmarkeringene mens du kjører. Det betyr at bilen holder seg i veibanen helt opp til en fart på 200 km/t. Dersom man skulle forlate kjørefeltet, vil bilen først gi beskjed gjennom diskré vibrering i rattet og et lydsignal.

Om det fortsatt ikke skjer noe og bilen kjører ukontrollert over markeringene, vil bilen automatisk rette opp dette med bremseassistenten og føre den tilbake i feltet. I tillegg kan den også oppfatte farlig motgående trafikk og biler i kjørefeltet ved siden av, og ta deg tilbake i ved hjelp av bremseassistenten.

Magic Body Control Et kamera i frontruta observerer hvordan veien er foran bilen, og bilen justerer automatisk understellet for å tilpasse seg veiforholdene. Dette bidrar både til en tryggere og mer behagelig kjøreopplevelse.

Kollisjonsfri trafikk Så hva blir det neste?

Nøkleby i Mercedes sier at den tyske produsenten har et overordnet mål om kollisjonsfri biltrafikk.

- Vi ønsker fortsatt å være ledende innen sikkerhet. Ikke bare på toppmodellene, men alle modellene vi har. For eksempel har den nye Mercedes  E-klasse mange av de samme systemene som dagens S-klasse.

Tor Stenmark i NAF tror at framtida vil by på teknologi som gjør at bilen i større grad kan kjøre av seg selv. Han ser for seg et system hvor man gjennom datateknologi kan koble seg på et vogntog på for eksempel E18, og koble seg av når man skal kjøre av veien.

- Det vil være godkjente sjåfører og biler - og alt vil være styrt av elektronikk. Dette vil uten tvil gjøre trafikken tryggere. Kanskje vi har det om 20 år, sier Stenmark.